Niedziela, 21 lipca 2019. Imieniny Danieli, Wawrzyńca, Wiktora

Mamy prawo do reklamacji [PORADNIK]

2019-07-01 20:35:31 (ost. akt: 2019-07-01 19:02:26)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Jeżeli kupiona rzecz ma wadę, mamy prawo do reklamacji. Przed jej złożeniem warto zapoznać się z przepisami. Prawa konsumenckie w głównej mierze uregulowane są ustawą, jednak często nie wiemy z jakiej formy reklamacji skorzystać.

Do kogo zgłaszamy reklamację?
Reklamację z tytułu rękojmi składamy do sprzedawcy, który sprzedał nam wadliwy towar ( nie musi to być właściciel sklepu, wystarczy zatrudniony przez niego pracownik). Dane sprzedawcy są uwidocznione na paragonie fiskalnym, który zawsze musi wydać sprzedawca wraz z zakupionym towarem.

W jaki sposób składamy reklamację?
Najlepiej jest złożyć reklamację na piśmie u sprzedawcy, w której należy sprecyzować swoje żądanie i opisać zaistniałą wadę. Można też pismo wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Przysługują nam prawa zapisane w ustawie. Są to:
- naprawa,
- wymiana, obniżenie ceny,
- odstąpienie od umowy i zwrot gotówki
- termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 14 dni, w przypadku braku ustosunkowania się sprzedawcy do naszego żądania, sprzedawca musi rozpoznać reklamację zgodnie z naszym żądaniem z uwagi na uchybienie terminu.

Ważne
Aby złożyć reklamację, nie musimy posiadać paragonu fiskalnego. Dowodem mogą być wydruki z karty płatniczej, wiadomości mailowe z potwierdzeniem zawarcia umowy czy też wystarczy wskazać świadków. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.

Jaki jest okres odpowiedzialności sprzedawcy za wadliwy towar?
Wynosi on 2 lata od jego wydania ( nie mylić od daty sporządzenia faktury). Rozpoczęcie okresu odpowiedzialności sprzedawcy następuje w chwili wydania towaru, a nie jego zakupu. Jest to ważna informacja w przypadku zakupu towaru przez internet ( najpierw dokonujemy zakupu, a po kilku dniach otrzymujemy towar dostarczony pocztą kurierską).

Jaki jest termin złożenia reklamacji?
Reklamację z tytułu rękojmi należy złożyć w ciągu roku od dnia zauważenia wady, ale najlepiej jest złożyć niezwłocznie po jej wykryciu. Jeżeli stwierdzimy istnienie wady przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, to przyjmuje się, że wada lub przyczyna jej powstania istniały w chwili wydania. Konsumentowi przysługują uprawnienia nie tylko za wady fizyczne towaru, ale również wtedy, gdy towar posiada wady prawne.

Za jakie wady prawne może odpowiadać sprzedawca?
Otóż sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedany towar, który :
- stanowi on własność osoby trzeciej, np. pochodzi z kradzieży,
- jest obciążony prawem osoby trzeciej, np. przysługuje jej prawo pierwokupu,
- ograniczenie w korzystaniu z towaru, np. przedmiot sprzedaży został wcześniej zabezpieczony w sprawie karnej jako dowód w sprawie.

Czy podczas składania reklamacji wymagane jest posiadanie opakowania po produkcie?
Nie trzeba posiadać opakowania, w którym produkt się znajdował w momencie jego wydania. Warto towar właściwie zabezpieczyć. aby nie uległ uszkodzeniu w czasie transportu.

Pamiętajcie, że montaż także można reklamować. Wadą fizyczną sprzedanego produktu jest również nieprawidłowy montaż i uruchomienie, jeżeli:
- montaż został wykonany przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą on ponosi odpowiedzialność ( np. specjaliści do montażu zostali wynajęci przez sprzedawcę),
- sami wykonaliśmy, ale zgodnie ze wskazówkami zapisanymi w instrukcji, którą wręczył sprzedawca.
Wówczas można żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania urządzenia w celu usunięcia wady lub wymiany towaru na nowy. Jeżeli koszt demontażu i ponownego zamontowania jest wyższy od ceny sprzedanego towaru, to możemy:
- zostać zobowiązani do poniesienia kosztów przewyższających tę cenę albo zażądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania do wysokości ceny sprzedanego towaru i dokonać czynności we własnym zakresie.

Transport wadliwego towaru
Konsument dostarcza wadliwy towar do sprzedawcy, aby on mógł dokonać oceny zasadność roszczeń. Rzecz należy odesłać na adres wskazany w umowie, a jeżeli takiego miejsca nie ma, to tam gdzie został towar wydany. Ze względu na rodzaj towaru lub jego sposób zamontowania, konsument udostępnia sprzedawcy miejsce, gdzie on się znajduje. Jeżeli sprzedawca nie odbierze wadliwego towaru, konsument może go odesłać na jego koszt i ryzyko. Pamiętajcie! Nie mamy obowiązku przychodzenia do sklepu, w którym złożyliśmy reklamację, aby zapoznać się ze stanowiskiem sprzedawcy. To na sprzedawcy spoczywa ustawowy obowiązek dostarczenia i umożliwienia nam zapoznania się z jego stanowiskiem w terminie do 14 dni ( liczą się dni kalendarzowe). Sprzedawca nie może sam dokonywać zmian tego terminu, chyba że konsument na przedłużenie tego terminu wyrazi zgodę.


oprac. Zenon Królik, koordynator Regionalnego Ośrodka Konsumenckiego w Olsztynie
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Falisty #2755877 | 37.8.*.* 1 lip 2019 21:59

    Głupoty w artykule. Przy reklamacji z tytułu rękojmi reklamujący nie może żądać odstąpienia od umowy czyli zwrotu gotówki. W takim przypadku sprzedający nawet nie musi stosować 14 dni na odpowiedź. Ktoś kogoś tu na minę wprowadza.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. wot #2755869 | 83.9.*.* 1 lip 2019 21:39

      To nie takie proste! Pół roku temu kupiłem golarkę elektryczną. Sklep RTV AGD w olsztyńskiej Aurze dał mi gwarancję, że będzie działać 24 miesiące. Gdy ostatnio przestała golić (stępiły się elementy tnące), w sklepie powiedziano mi, że "gwarancja nie obejmuje części zużywających się w sposób naturalny" (sic!). Zdziwiło mnie to bardzo, ale zgodziłem się zapłacić za potrzebną część. Wtedy okazało się ,że "nie mamy takiej części na stanie" . Odparłem, by ją sprowadzono. Usłyszałem; "może niech pan spróbuje dowiedzieć się w sklepie koło dworca" . Poprosiłem, by pani (nie)przyjmująca reklamacji tam najpierw zadzwoniła. "Nie mam do nich numeru telefonu" - oznajmiła już wyraźnie zirytowana. Kupiłem zatem, oczywiście już w innym sklepie, kolejną, tym razem najtańszą golarkę. Gdy zawiodą w niej "części zużywające się w sposób naturalny" - wymienię na następną najtańszą.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. kupujący #2755841 | 82.139.*.* 1 lip 2019 20:41

        firma CCC powinna to przeczytać a nie odrzuca bo sandały zamokły.

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz