Wtorek, 25 czerwca 2019. Imieniny Łucji, Witolda, Wilhelma

21. konkurs KOŁO – zaprojektuj eko-obiekt dla Olsztyna!

2019-03-18 13:35:59 (ost. akt: 2019-03-18 16:05:26) Artykuł sponsorowany

Konkurs KOŁO na projekt budynku z toaletą publiczną to jedna z najbardziej rozpoznawalnych inicjatyw architektonicznych w kraju. Promowany od 21 lat przez markę KOŁO, cieszy się niezmiennym uznaniem zarówno architektów czy projektantów, jak i miejskich aktywistów. W tegorocznym konkursie tematem przewodnim będzie zaprojektowanie ogrodu zabaw wraz z budynkiem toalety publicznej, z użyciem rozwiązań ekologicznych i w duchu zrównoważonego rozwoju. Projekt koncepcyjny dotyczy terenu przy wschodnim brzegu Jeziora Długiego, wzdłuż istniejącego bulwaru pieszo rowerowego. W konkursie po raz pierwszy mogą wziąć udział interdyscyplinarne zespoły, tworzone również przez architektów krajobrazu. Pula nagród to blisko 50 tys. złotych.

Priorytetem dla projektantów ma być w tym roku szacunek do natury i przede wszystkim ochrona bioróżnorodności i dziewiczego krajobrazu okolicy Jeziora Długiego. By w pełni podkreślić naturalny charakter przestrzeni, projekt budynku będzie musiał wpisywać się w ideę ekologii i zrównoważonego rozwoju. Ważne będzie także uwzględnienie istniejącej roślinności, zastosowanie materiałów odnawialnych czy źródeł energii odnawialnej. Oprócz funkcji ogólnodostępnej toalety, przyjaznej dla osób niepełnosprawnych, projektanci będą mieli za zadanie zapewnić mieszkańcom dodatkowe udogodnienia, takie jak np. stojak na rowery czy pojemniki do segregacji śmieci – im bardziej eko, tym lepiej!

W tym roku wprowadzono także istotną zmianę w regulaminie konkursu: projekty mogą zgłaszać nie tylko studenci architektury i architekci, ale także zespoły interdyscyplinarne z udziałem architektów krajobrazu.
– Konkurs KOŁO w ciągu ostatnich 21 lat funkcjonowania zbudował silną markę, która stała się platformą do podjęcia ważnej dyskusji o problemie deficytu toalet publicznych. W akcję zaangażowali się nie tylko projektanci czy architekci, ale także miejskie społeczności i aktywiści – mówi Justyna Zborowska, Menedżer ds. PR i reklamy w grupie Geberit, do której należy marka KOŁO – Wierzymy w to, że tematyka ekologii i zrównoważonego rozwoju będzie dla uczestników niezwykle inspirująca i rozbudzi ich kreatywność, ale także zagwarantuje maksymalną ochronę wyjątkowej przestrzeni nad Jeziorem Długim. Co roku do konkursu zgłaszanych jest około 300 prac i mamy nadzieję, że tegoroczna edycja będzie cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem.

Jeden konkurs – wiele możliwości


Konkurs KOŁO daje młodym architektom szansę uczestniczenia w 3 kategoriach konkursowych: konkurs główny – projekty ocenia i nagrody przyznaje Sąd Konkursowy; konkurs internetowy – projekt oceniają Internauci i przyznają wyróżnienie; konkurs "Debiut Roku" - w ramach którego Sąd Konkursowy wybierze 2 Uczestników, którzy otrzymają możliwość odbycia miesięcznego stażu w wybranym biurze architektonicznym.

Konkurs KOŁO wyróżnia dążenie do realizacji zwycięskiego projektu budynku, który nie tylko z powodzeniem wpisze się w tkankę miejską, ale także przyczyni do poprawy jakości życia mieszkańców. W tym roku konkursowe prace oceni jury złożone z wybitnych architektów, a także osób związanych z rozwojem przestrzeni miejskiej Olsztyna. W jego skład wejdą:
• prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz – Wydział Architektury PW, Kuryłowicz & Associates, sędzia SARP Warszawa
• mgr inż. arch. Magdalena Binerowska – Wydział Architektury i Urbanistyki UM Olsztyna, Architekt Miejski
• mgr inż. arch. Małgorzata Zyskowska – Prezes Oddziału SARP Olsztyn
• dr inż. arch. Wiesława Gadomska - Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa UWM Olsztyn
• mgr inż. Renata Domżalska – Wydział Urbanistyki i Architektury, Koordynator ds. Estetyki Miasta
• arch. Robert Konieczny – KWK Promes
• Stanisław Łakiński – laureat Konkursu Koło 2016
• Przemysław Powalacz - Prezes Zarządu Geberit Sp. z o.o.
Przykładem zrealizowanych prac konkursowych jest m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym, toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie czy porośnięty żywą zielenią budynek toalety w Płocku. W ubiegłym roku uczestnicy konkursu projektowali budynek z funkcją toalety publicznej przy miejskich bulwarach w Słupsku.

Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie: www.konkurskolo.pl

AKCJA SPOŁECZNA „NIE OLEWAMY MIASTA”


Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców miast. W Polsce 1 toaleta publiczna przypada na 12 000 mieszkańców. „Nie olewamy miasta” to zarówno blog, jak i platforma komunikacyjna dla dziennikarzy, aktywistów i osób zaangażowanych w tematy miejskie. Od czasu 20. jubileuszowej edycji Konkursu KOŁO, autorką treści na NOM jest dziennikarka i aktywistka – Justyna Kokoszenko. W 2019 roku, do współtworzenia treści na blogu, po raz pierwszy zaprosiliśmy również lokalnego aktywistę z miasta konkursowego.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie Nieolewamymiasta.pl oraz na Facebook.com/nieolewamymiasta

O marce KOŁO:


Od ponad 50 lat KOŁO jest wiodącą na rynku marką w dziedzinie wyrobów wyposażenia łazienek w Polsce. Od lutego 2015 r. jest również częścią Grupy Geberit – europejskiego lidera technologii sanitarnych. W ofercie marki KOŁO znaleźć można najwyższej jakości wyroby, takie jak: ceramika i meble łazienkowe, wanny, brodziki akrylowe i kabiny prysznicowe.

http://m.wm.pl/2019/03/orig/2-536762.jpg
Polub nas na Facebooku:

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB