Wtorek, 22 października 2019. Imieniny Haliszki, Lody, Przybysłąwa

Kupuję, nie marnuję, czyli jak popularne markety ograniczają marnowanie żywności

2019-03-06 20:02:38 (ost. akt: 2019-03-07 11:02:57)
Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Autor zdjęcia: Paweł Berkolec

Pod koniec lutego w 150 sklepach sieci Lidl w całej Polsce ruszyła akcja „Kupuję. Nie marnuję”, której celem jest ograniczenie marnotrawienia żywności.

W sklepach pojawiły się specjalne półki, na których można znaleźć produkty przecenione o 70 proc. Są to produkty m.in. z krótkim terminem ważności, takie jak pieczywo z poprzedniego dnia, warzywa, owoce czy mięso. Lidl chce w ten sposób zachęcić klientów, by kupowali jedzenie, zanim się popsuje i trafi do kosza.

— Podejście do tematu niemarnowania żywności jest stałym i ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska — powiedziała nam Aleksandra Robaszkiewicz z biura prasowego Lidl Polska. — Na poziomie każdego sklepu optymalizujemy wielkości zamówień oraz prowadzimy system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania. Każdy sklep monitoruje termin przydatności do spożycia sprzedawanych artykułów – gdy czas ten jest krótki, produkty objęte są promocyjnymi cenami.

I dodaje: — Ponadto w ok. 150 naszych sklepach właśnie rozpoczęliśmy fazę testów akcji przecen pod hasłem „Kupuję, nie marnuję”. W specjalnych wyznaczonych strefach pod tą nazwą można znaleźć owoce i warzywa z krótkim okresem przydatności do spożycia oraz pieczywo odpieczone poprzedniego dnia.

Sprawdziliśmy, jak to wygląda w innych popularnych sieciach sklepów. W tym celu skontaktowaliśmy się z biurami prasowymi sklepów: Biedronka, Auchan, Carrefour i Kaufland.

Zapytaliśmy o to, co dzieje się z żywnością, której termin przydatności do spożycia zbliża się do końca oraz czy w ich sklepach znajdują się specjalne półki, na których klienci mogą znaleźć takie produkty w niższych cenach.

— Carrefour od 2013 roku realizuje program „STOP Marnotrawstwu”, którego celem jest przeciwdziałanie wszelkim formom marnotrawstwa na każdym szczeblu funkcjonowania firmy. Jest to jeden z filarów polityki biznesu odpowiedzialnego społecznie firmy — powiedziała nam Dorota Wasiak z biura prasowego Carrefour Polska. — W przypadku nadwyżek żywności lub zbliżającego się końca terminu przydatności do spożycia, sklepy Carrefour regularnie przekazują artykuły spożywcze do lokalnych Banków Żywności oraz innych organizacji pożytku publicznego, które wspierają osoby potrzebujące. Jest to szeroka współpraca, która podejmują sklepy w całym kraju.

I dodaje: — Sieć zainicjowała też akcję „Kupuje, nie marnuję”, przyczyniającą się do zmniejszenia marnowania żywności o zbliżającym się do końca terminie przydatności do spożycia, która z przyczyn niezależnych od Carrefour nie może zostać odebrana przez organizacje pozarządowe. Artykuły są umieszczane w specjalnie oznaczonej strefie „Kupuję, nie marnuję” i sprzedawane są po bardzo niskiej, symbolicznej cenie.

— W sklepach Auchan produkty żywnościowe, których data przydatności zbliża się do końca, są odpowiednio wcześniej zdejmowane z półek (2-3 dni wcześniej), a następnie przekazywane Bankom Żywności — powiedziała nam Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji w Auchan. — Procesowi przekazywania żywności towarzyszą szkolenia pracowników, aby zwiększyć skuteczność zamówień. Każdy sklep komunikuje ilości żywności przekazywanej potrzebującym. W roku 2018 Auchan przekazało Bankom 1 967 582 kg żywności.

— Przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest jednym z celów sieci Kaufland, dlatego też podejmujemy szereg działań w tym zakresie — powiedziała nam Daria Tworek z biura prasowego Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. Sp. k. — W naszych sklepach posiadamy m.in. specjalnie wyznaczoną strefę, w której znajdują się produkty przecenione, obejmujące również artykuły z kończącym się terminem przydatności do spożycia. Produkty spożywcze, które nie zostaną sprzedane w założonym czasie, przekazywane są organizacjom pożytku publicznego, przy czym należy zaznaczyć, że produkty te dostarczane są przed upływem daty podanej na opakowaniu.

— Od 2016 roku Jeronimo Martins Polska S.A. rozwija program przekazywania niesprzedanych artykułów spożywczych bezpośrednio ze sklepów na cele charytatywne. Wśród nich znajdują się także te z bliskim terminem przydatności do spożycia, z uszkodzonym opakowaniem, a także dojrzałe owoce i warzywa. System został wdrożony w ponad 1100 sklepów w całym kraju — powiedziała nam Sylwia Krzyżycka, dyrektor działu ochrony środowiska z Jeronimo Martins Polska S.A. — Dla przykładu w Olsztynie wszystkie sklepy zostały objęte programem, a żywność jest przekazywana do Federacji Polskich Banków Żywności i Caritas Archidiecezji Warmińskiej.

Aleksandra Robaszkiewicz z biura prasowego Lidl Polska dodaje: — Od początku istnienia Lidl Polska, czyli od 2002 roku, współpracujemy z Federacją Polskich Banków Żywności, z którą wspólnie obchodziliśmy w ubiegłym roku Światowy Dzień Żywności. Wspieramy również Caritas Polska. Razem z tymi organizacjami prowadzimy wiele akcji charytatywnych, które mają zapewnić żywność osobom potrzebującym.

ms
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Kup więcej na zapas ! Kup więcej ! #2693977 | 5.60.*.* 7 mar 2019 23:34

    Sieciom zależy na tym abyśmy kupowali do obucha, a nie abyśmy kupowali tylko minimum. To że połowa zakupionego jedzenia pójdzie do kosza, to doskonała sprawa dla marketów, bo biznes się dobrze kręci... Więc niech nie ściemniają że dbają o to aby nie marnować jedzenia...

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Konsument w berecie #2693650 | 31.6.*.* 7 mar 2019 14:52

    Najczęściej produkty z krótkim terminem wypychane są na przód by nieświadomy konsument wziął do koszyka. Niby nie problem ale jak kupisz dwa majonezy z 2 tygodniowym terminem to sam wyrzucisz jeden słoik i zmarnujesz. Z doświadczenia: widziałem mała półeczkę w Lidlu: przecena ok 25 % (czyli dalej na tym zarabiają) i w Żabce z terminem 1-2 dni i przecena 50%. Reszta stosuje sztuczki jak wyżej opisałem.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. olo #2693523 | 213.73.*.* 7 mar 2019 11:22

    Najmniej żywności marnowaliśmy jak w przydomowych chlewikach i kurnikach mieliśmy po jednej śwince i po kilka kurek. W miastach również. Ale to se ne wrati...

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Aaa #2693460 | 83.5.*.* 7 mar 2019 10:09

    W biedrze owoce warzywa i mieso leżą do zgnicia

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Bujda na resorach! #2693382 | 5.172.*.* 7 mar 2019 07:33

    Nich sklepy ograniczą ilość plastiku!!! To skandal żeby bakłażany lub awokado miały opakowania plastikowe, najgorzej to jest chyba w Lidlu!

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (9)