Równy podział obowiązków domowych to mit. Kobiety wciąż wykonują większość prac domowych

2018-08-25 17:14:39(ost. akt: 2018-08-25 13:22:48)

Autor zdjęcia: newseria.pl

Zdecydowana większość obowiązków domowych w polskich rodzinach wciąż spoczywa na barkach kobiet. Panie zajmują się gotowaniem, praniem, sprzątaniem i załatwianiem spraw urzędowych, ich partnerzy natomiast – odwożeniem i odbieraniem dzieci ze szkoły i przedszkola, wyrzucaniem śmieci oraz zarabianiem pieniędzy – wynika z badania IRCenter dla Tchibo.
W corocznym indeksie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, publikowanym przez magazyn „The Economist”, Polska zajmuje wysokie 4. miejsce z 71 pkt na 100 możliwych do zdobycia. Okazuje się jednak, że rosnąca pozycja pań na ryku pracy nie idzie w parze z dążeniem do równego i sprawiedliwego podziału obowiązków domowych. Badanie przeprowadzone przez IRCenter na zlecenie firmy Tchibo, pokazuje, że większość tego rodzaju zadań wciąż spoczywa na barkach pani domu – spośród 24 obowiązków, o które zapytano, aż 19 w dużej mierze pozostaje po stronie kobiety.

– Kobiety ciągle są przywiązane do swoich tradycyjnych ról. Gotują, piorą, sprzątają – to deklarują najczęściej. Mężczyznom zostawiają wynoszenie śmieci, odwożenie, odprowadzanie dzieci do szkoły, przedszkola i zarabianie pieniędzy – mówi Barbara Kowalik-Kamińska, dyrektor marketingu w Tchibo.

90 proc. uczestniczek badania stwierdziło, że do ich obowiązków należy pranie i przygotowywanie posiłków dla pozostałych domowników. Ponad 60 proc. pań domu zajmuje się kontaktem z urzędami i załatwianiem spraw formalnych, takich jak płacenie rachunków. Do kobiet należy również opieka nad dziećmi: 83 proc. mam zajmuje się maluchami, gdy są chore, 73 proc. dba o codzienną toaletę dzieci, 69 proc. szykuje je do snu, a rano wyprawia do szkoły, a także chodzą na szkolne wywiadówki.

– Kobiety lubią zajmować się dziećmi w sposób tradycyjny: higiena poranna, wieczorna, usypianie, przygotowywanie jedzenia, czytanie do łóżka. Aczkolwiek w tym zakresie podział jest coraz częściej partnerski i mężczyźni także takie zajęcia w domu przy dzieciach spełniają – mówi Barbara Kowalik-Kamińska.

Choć Polki mają dni mocno wypełnione obowiązkami zawodowymi i domowymi, potrafią znaleźć czas przeznaczony wyłącznie dla siebie. 77 proc. uczestniczek badania relaksuje się, przeglądając media społecznościowe. 71 proc. kobiet przerwę w pracy poświęca na picie kawy, 32 proc. oddaje się krótkiej drzemce, a 26 proc. spotyka się w tym czasie ze znajomymi.

Zgodnie z wynikami badania Polki najchętniej piją kawę w domu: 43 proc. robi to samotnie w przerwach między innymi obowiązkami, 48 proc. natomiast z goszczącymi u nich znajomymi. Tylko 7 proc. lubi wybierać się w pojedynkę do kawiarni, by w samotności delektować się ulubionym napojem.

– Chciałybyśmy, żeby nasi partnerzy przynosili nam kawę do łóżka na dobre rozpoczęcie dnia. 80 proc. pań stwierdziło, że to jest bardzo przyjemna rzecz dostać kawę do łóżka, ale niecałe 30 proc. pań tego od czasu do czasu doświadcza. Myślę, że jest duże pole do popisu dla partnerów, którzy chcą zrobić przyjemność kobiecie – mówi Barbara Kowalik-Kamińska.

Badanie Tchibo zostało przeprowadzone na grupie 1002 kobiet w wieku 21–45 lat, których dzieci nie ukończyły jeszcze 18 roku życia.

oprac. mh, źródło: newseria.pl


Komentarze (29) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. PiS-PO jedno gowowno #2564073 | 94.254.*.* 26 sie 2018 15:17

    Moze jeszcze wg tej feministki to mezczyzni powinni rodzic dzieci?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Polak #2563945 | 188.146.*.* 26 sie 2018 12:07

    Po co te bzdury?! Wiecie co to jest ALIENACJA RODZICIELSKA?? To coś na czym bardzo dobrze znają się właśnie kobiety, bo to praktykują wobec swoich dzieci, a co jednocześnie powoduje że kobieta społecznie odbierana jest jako wzorowa i kochająca matka, a tymczasem jest mściwą zołzą krzywdzącą własne dzieci i ich ojca. I tutaj zgadzam się że kobiety robią więcej

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Tchibo Arschloch #2563878 | 83.6.*.* 26 sie 2018 11:01

      Głupi tekst, skłócający nas z kobietami, będącymi jedynie reklamą niemieckiej kawy. Aby podnieść tę reklamę dodam, że napisał go jakiś „arschloch”. PL

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    2. Rafik #2563828 | 188.146.*.* 26 sie 2018 09:48

      Szewc chodzi bez butów, krawiec bez ubrania. A "specjalistka od równego podziału obowiązków domowych, Nie ma z kim się dzielić takimi obowiazkami! A uważa się za fachowca w tej dziedzinie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    3. do feministek #2563827 | 94.254.*.* 26 sie 2018 09:44

      chcecie równouprawnienia..więc róbcie też typowe męskie rzeczy i nie narzekajcie, ze ciężko:)

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (29)