Fiat, który ma TALENTO

2018-06-29 15:00:00(ost. akt: 2019-03-29 14:26:36)
Fiat Talento

Fiat Talento

Autor zdjęcia: Materiały dystrybutora

NASZA JAZDA\\\ Aby opracować uniwersalne auto dostawcze, które świetnie porusza się zarówno po zatłoczonym mieście, jak i na trasie ekspresowej czy autostradzie, trzeba mieć... talent. Widać koncernowi Fiata tego nie brakuje, bo model Talento to przykład samochodu, który powinien zadowolić najbardziej wymagające gusta.
Lubię dostawać do jazdy coś innego, oryginalnego. Zawsze te osobówki lub SUV-y, a tym razem padła kolej na "dostawczaka" i to nie byle jakiego. Po zajęciu miejsca za kierownicą zastanowiłem się, jaką przewagę nad wymienionymi autami może mieć samochód dostawczy? Znalazłem kilka istotnych elementów i to bez problemu. Fiat Talento to nowy gracz na rynku w segmencie kompaktowych aut dostawczych. Jeżeli jednak komuś "talento" w uszach szumi, to nie jest w błędzie, bo nazwa ta używana była już przez koncern Fiata w latach 1989-1994 w przypadku pierwszej generacji modelu Ducato. Dziś przyszła kolej na nowe Talento, które zdaniem włoskiego producenta wypełnia lukę pomiędzy modelami Dobló Cargo a Ducato.

Obrazek w tresci

Oceńmy styl samochodu. Jak na dostawczaka, Talento zaskakuje udaną stylistyką. Nie brakuje mu dynamiki i dobrych proporcji. Uwagę zwracają oryginalne lampy o nieco finezyjnym kształcie. O to właśnie chodzi, bo kierowca auta przeznaczonego do pracy również chce mieć do czynienia z estetyką, a nie tylko z praktyką.

Kiedy zajmuję pozycję za kierownicą, mam wrażenie, jakbym siedział w samochodzie osobowym. Wygodny fotel, niewielka kierownica obszyta skórą, nowoczesne zegary i cała deska rozdzielcza — to elementy, które od razu przykuwają uwagę. Jest coś, co wyróżnia to auto na plus w porównaniu do samochodu osobowego. Mowa o wysokiej pozycji za kierownicą i doskonałej widoczności. Duże przeszklenia sprawiają, że wszystko wokół widzimy jak na dłoni. Kolejnym elementem jest duża liczba schowków różnej wielkości, nie tylko na dokumenty. Ze środkowego fotela, który można złożyć, otrzymuje się wygodny stolik czy — jak kto woli — biurko do pracy. Generalne wrażenie jest bardzo dobre. Może fotel kierowcy powinien być ciut większy, może brakuje uchwytów na napoje, ale to są naprawdę drobnostki.

Jeszcze więcej radości daje jazda samochodem. Układ kierowniczy chodzi jak szwajcarski zegarek. Wciskam więc sprzęgło, wrzucam bieg i ruszam przed siebie... Za kierownicą auta spędziłem kilka godzin. Sprawdziłem, jak daje sobie radę po drogach szutrowych, wąskich warmińskich szosach usianych drzewami oraz na drodze ekspresowej. W przypadku pierwszych jazdę ułatwia wysoki prześwit oraz duże kąty natarcia. Włoski dostawczak nie ustępuje w tym względzie rasowym SUV-om. Kręte warmińskie szosy łatwo się pokonuje dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu. Manewry pomiędzy nadjeżdżającymi samochodami, a drzewami przynoszą nie stres, tylko radość. Szybkość to z kolei drugie "ja" fiata Talento. Prędkość rzędu 150 km to żaden problem, dlatego auto świetnie nadaje się chociażby dla kurierów, gdzie szczególnie liczy się czas. No dobrze, ale skąd się te właściwości jezdne biorą?

Sercem testowanego przez nas auta był turbodiesel o pojemności 1,6 litra i mocy 145 KM. Włosi sporo z niego wycisnęli dzięki dwóm turbosprężarkom. Jeżeli jeszcze dodamy do tego czerwony kolor nadwozia — okaże się, że mamy do czynienia ze swego rodzaju dostawczym kompaktem "na sportowo". Moc czuć szczególnie podczas jazdy na trzecim oraz czwartym biegu, co ma znaczenie m.in. podczas jazdy po mieście. W opcji dostępne są również silniki o mocach: 95 KM, 120 KM i 125 KM. Talento to jednak rasowy furgon, równie więc istotną kwestą jak jakość prowadzenia oraz jednostka napędowa są możliwości transportowe.

Obrazek w tresci

Załadunek może odbywać się zarówno tylnymi drzwiami, jak i bocznymi, przesuwnymi. Ładowność samochodu wynosi aż 1200 kg! Transport długich przedmiotów, mierzących nawet ponad 4 metry umożliwia klapa w przegrodzie (wersja cargo plus) umieszczona pod fotelem pasażera.

Obrazek w tresci

Obszerny przedział ładunkowy pomieści aż 8,6 metrów sześc. towaru.

Na rynku dostępna jest również wersja kombi z homologacją ciężarową. Ma dwa rzędy siedzeń i oferuje do sześciu miejsc, zachowując przy tym dużą pojemność (3,2 metrów sześc. w wersjach z krótkim rozstawem osi i 4,0 metrów sześć. w wersjach z długim rozstawem osi).

W aucie nie brakuje systemów, których zadaniem jest wspieranie kierowcy podczas jazdy. Należy do nich m.in. system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), który zapewnia wyjątkową przyczepność dzięki rozdzielaniu mocy hamowania na poszczególne koła. Zapobiega utracie przyczepności oraz minimalizuje ryzyko poślizgu. W czasie drogi przyda się również asystent ruszania pod górę. System ten stosowany jest m.in. w SUV-ach i zapewnia sprawne ruszanie pod górę, nawet z pełnym obciążeniem. Dzięki niemu pojazd nie stacza się mimowolnie i to bez potrzeby wciskania pedału hamulca. W przypadku auta dostawczego warto wspomnieć również o stabilizatorze jazdy przyczepy (TSA). System ten zapewnia doskonałą stabilność podczas jazdy z przyczepą. W przypadku poślizgu automatycznie zmienia moc silnika oraz siłę hamowania w każdym kole w celu przywrócenia stabilności zarówno pojazdu, jak i przyczepy.

Na deser warto wspomnieć o systemie bezkluczykowego otwierania pojazdu i włączania silnika. Parkowanie ułatwia natomiast zintegrowany system czujników i kamera widoku wstecznego, z której obraz wyświetlany jest w lusterku wstecznym.

Fiata Talento można spersonalizować wedle własnego uznania i potrzeb... Stopnie boczne, owiewki, pokrowce na siedzenia w wersji "mobilne biuro", czy uchwyty na smartfona i tablet to tylko niektóre z elementów. Przedsiębiorców zapewne zainteresują również kraty wzmacniające szyby, drewniana podłoga, krata przestrzeni bagażowej, siatka do mocowania ładunku, czy belki dachowe umożliwiające załadunek długich przedmiotów.

Obrazek w tresci

Krzysztof Stefaniak, przedsiębiorca; — Jestem pozytywnie zaskoczony pracą skrzyni biegów silnika Fiata Talento. Kolejnym elementem jest dobre wygłuszenie kabiny. Zresztą podoba mi się cała deska rozdzielcza. Przypomina bardzo te z samochodów osobowych. To uniwersalne auto dla każdej branży: budowlanej, spożywczej czy przewozów kurierskich. Samochód przydatny zarówno do lokalnego transportu, jak i na dłuższe trasy. Co ważne, pomieści trzy europalety. Jego możliwości wzrastają po zamontowaniu bagażnika dachowego. Wówczas można przewozić chociażby drabinę. Auto ma na pewno dużo zalet.

Więcej informacji na stronie www.resma.pl. Salon Fiat Professional znajduje się przy alei Obrońców Tobruku 5 w Olsztynie.

Obrazek w tresci