Czwartek, 24 maja 2018. Imieniny Joanny, Zdenka, Zuzanny

Unia chce zaostrzyć przepisy dotyczące prawa jazdy. Chodzi o kierowców po 60. roku życia

2018-05-14 11:21:00 (ost. akt: 2018-05-14 11:39:12)
Policyjne statystyki potwierdzają, że seniorzy nie są wielkim zagrożeniem na drodze. Dużo więcej wypadków powodują młodsi kierowcy

Policyjne statystyki potwierdzają, że seniorzy nie są wielkim zagrożeniem na drodze. Dużo więcej wypadków powodują młodsi kierowcy

Autor zdjęcia: Archiwum GO/zw

Czy kierowcy po 60. roku życia będą przechodzić częściej badania lekarskie, które byłyby obowiązkowe i regularne? Chcą tego unijni urzędnicy. A jak się sprężą, to zmiany mogłyby wejść w życie jeszcze w tym roku.

Unia Europejska chce zaostrzyć przepisy dotyczące prawa jazdy. A chodzi o grupę kierowców powyżej 60. roku życia. Seniorzy mieliby częściej przechodzić badania lekarskie. Te mają być obowiązkowe i regularne. Powodem jest oczywiście stan zdrowia, który z wiekiem zwykle się pogarsza, co może odbić się negatywnie na sprawności kierowcy za kółkiem.

Większość starszych kierowców ma prawo jazdy wydawane jeszcze bezterminowo (nowe dokumenty wydawane są już na 15 lat) i nikt nie może im zakazać prowadzenia auta. Choć pewnie wielu, gdyby dziś poszło do lekarza, nie dostałoby zaświadczenia o stanie zdrowia umożliwiającym prowadzenie pojazdu np. z powodu słabego wzroku czy słuchu.

— Dlatego dodatkowe, regularne badania to dobry pomysł, od dawna jako medycyna pracy mówimy o tym, żeby szczególnie starsi kierowcy przechodzili okresowe badania — mówi lekarz Jolanta Gębura, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Olsztynie. — Wraz z wiekiem pogarsza się nasz stan zdrowia, sprawność ruchowa.

Kierunek wydaje się więc słuszny, bo przecież idzie o życie seniorów, jak też innych użytkowników dróg. — Mam trochę ambiwalentny stosunek do tej propozycji — mówi Stanisław Szatkowski, dyrektor WORD w Olsztynie. — Z naszej wiedzy wynika, że bardzo wielu kierowców, którzy zrobili trochę większy krok w kierunku dojrzałości, zachowuje się wyjątkowo bezpiecznie. O wiele więcej problemów jest z młodymi kierującymi. Najlepiej byłoby, abyśmy sami krytycznie ocenili swoje możliwości i dyspozycję.

Policyjne statystyki potwierdzają, że seniorzy nie są wielkim zagrożeniem na drodze. Dużo więcej wypadków powodują młodsi kierowcy. W ubiegłym roku w regionie kierowcy powyżej 60. roku życia spowodowali 160 wypadków, w których zginęło 13 osób. Natomiast kierowcy w wieku 25-39 lat byli sprawcami 417 wypadków, w których śmierć poniosło 20 osób. A najtragiczniej kończą się wypadki spowodowane przez najmłodszych kierowców w wieku 18-24 lata. W minionym roku kierowcy ci spowodowali 276 wypadków, w których życie straciło 21 osób.

Zatem czy karać seniorów za błędy młodych? — To nie seniorzy są zagrożeniem, a młodsi, bo starsi nie używają używek typu narkotyki czy dopalacze — zauważa Jan Zdziarstek, właściciel szkoły nauki jazdy. — Znam 80-latków, którzy są zdrowsi niż niejeden 18-latek.

Kiedy nowe przepisy, które miałyby obowiązywać we wszystkich krajach UE, mogą wejść w życie? Tu mówi się, że jeśli urzędnicy się sprężą, to nawet jeszcze w tym roku.
am

Ich zdaniem:
Anna Apanasewicz
— Mierząc moją miarą i ludzi w moim otoczeniu, to niekoniecznie jest dobry pomysł. Jednak nie wszyscy tacy są. Czasami 35-latek ma się tak zdrowotnie jak 90-latek. Tu nie ma reguły, ale rozsądek nakazywałby jednak wprowadzić takie badania. To na pewno nie zaszkodzi.




Jerzy Zubelewicz
— Mimo że sam musiałbym iść na takie badania, to jest za ich wprowadzeniem. Są potrzebne, a to dlatego, że w nie wszyscy ludzie w tym wieku są sprawni fizycznie. Część osób ma zaburzenia z pamięcią, równowagą, koordynacją. To mieć wpływ na zachowanie za kierownicą.




Stefan Kurdyła

Olsztyn- Nz. Stefan Kurdyła, aktywny seniorStefan Kurdyła
— Dodatkowe, okresowe badania w przypadku kierowców zawodowych to dobra decyzja, ale w przypadku kierowców amatorów po 60., to już sam nie wiem. Bo jest obawa, że wielu mogłoby nie przejść tych badań i co wtedy? Rower...

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (72) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. docho #2504716 | 83.9.*.* 19 maj 2018 19:00

    moze po 40 , bo wielu 40 latkom już nie staje..

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. trol warmiński #2504640 | 83.6.*.* 19 maj 2018 14:34

    A to nie jest dyskryminacja ze względu na wiek ?To spróbujcie badać arabów ,żydów , czy pedałów , zobaczycie jaki będzie hałas.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Haracz !!! #2504401 | 83.9.*.* 18 maj 2018 23:12

    Kolejny sposób na ściągnięcie haraczu od ludzi. - Wiek nie ma nic wspólnego ze zdolnościami do prowadzenia samochodu... tak samo jak blond kolor włosów kobiety (sic!). P.S. wg badań 23% kierowców w wieku ok. 20 -25 lat onanizuje się podczas jazdy (sic!). 80-o latek już nie...

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. paradoks #2503525 | 176.112.*.* 17 maj 2018 15:56

    Dziwne. Przecież w unii pracuje się do 67 lat, co oznacza że człowiek jest w pełni sprawny. Ale co ja tam wiem - ślimak to ryba itd

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Maciej #2502171 | 94.254.*.* 15 maj 2018 17:12

    Jak zwykła Unia coś chce i jak zwykle chodzi o kasę, a tak na marginesie ciekawe czy oni tam w Unii też będą przechodzić takie badania???? Pozdrawiam

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (72)