Uczniowe SP w Pozezdrzu kończą projekt dotyczący empatii

2022-02-24 15:30:00(ost. akt: 2022-02-24 15:34:38)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: Arch. SP Pozezdrze

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jadwigi Tressenberg kończą ponad dwuletnią przygodę z projektem Erasmus + “Empathy - a way to the human being”.
Projekt realizowany w terminie 1 września 2019 - 28 lutego 2022.
W projekcje (nr 2019 -1 - SK01 - KA229 – 060793) współpracowały cztery partnerskie szkoły:
- Szkoła Podstawawa im. Jadwigi Tressenberg w Pozezdrzu z Polski,

- Zakladna skola s materskou skolou Pod Vinbargom Bardejov ze Słowacji,

- OOU ,,Brakja Miladinovci,, Kumanovo z Republiki Północnej Macedonii,

- Özel Çözüm Ortaokulu Rize z Turcji.


Założenia projektu dotyczą empatii, drogi do bycia lepszym człowiekiem.
Projekt skierowany był do uczniów w wieku 12-15 lat. W zajęciach wzięło udział w dwóch kolejnych latach po 18 uczniów, natomiast w bieżącym roku szkolnym 17. Do działań w ramach projektu włączana była społeczność szkoły, czyli uczniowie, nauczyciele i rodzice.

Główne problemy, którymi zajmowała się młodzież dotyczyły różnych aspektów życia współczesnych młodych ludzi np. empatii, łamania stereotypowego myślenia, tolerancji, wykluczenia, przemocy, przyjaźni, poszukiwania tego, co najcenniejsze w każdym człowieku oraz emocji jakie towarzyszą ludziom w trakcie pandemii.

Fot. Arch. SP Pozezdrze


Zajęcia wymagały od uczniów komunikatywnej znajomości języka angielskiego, biegłej obsługi różnych programów komputerowych. Kreatywności podczas realizacji takich zadań, jak wykonanie prezentacji tematycznych, plakatów, nagrywania filmów, muzykowania, śpiewania, demonstracji instrumentów ludowych, tańców narodowych, wykonania ekologicznych strojów ludowych, zakładek i koszulek z motywami ludowymi.


Fot. Arch. SP Pozezdrze

Fot. Arch. SP Pozezdrze


Nie zabrakło też zajęć kulinarnych, gdzie uczniowie poznali i zaprezentowali potrawy partnerów oraz polskie. W każdym module poznawaliśmy szkołę goszczącą, system edukacji danego państwa , miejscowość, region oraz obiekty z listy światowego dziedzictwa.

Fot. Arch. SP Pozezdrze

Fot. Arch. SP Pozezdrze


Tym, co najbardziej zachęciło uczniów do udziału, były wyjazdy do szkół partnerskich. Nasi uczniowie wzięli udział w pięciu tygodniowych spotkaniach oraz w Letniej Szkole. Nie obyło się bez perypetii związanych z COVID-19, które to skutkowały wydłużeniem projektu o pół roku oraz brakiem możliwości podróżowania.

Fot. Arch. SP Pozezdrze

Założeniem projektu były zajęcia stacjonarne w macierzystych placówkach, jak i 4 spotkania międzynarodowe polegające na tygodniowych pobytach w kraju partnera, czyli wyjazdy do Słowacji, Macedonii, Turcji jeszcze raz Słowacji oraz na przyjęciu gości w naszej szkole.


Wyjechaliśmy tylko raz do Słowacji w listopadzie 2019 roku, pozostałe 4 spotkania odbyły się online na platformie ZOOM. Podczas takich tygodniowych zajęć międzynarodowych pracowało jednocześnie nawet od 50 do 70 osób. Większość zajęć była organizowana w grupach międzynarodowych, gdzie uczniowie mogli poznać się i wymienić poglądami rozwiązać problem z rówieśnikami z Macedonii, Słowacji i Turcji.

W pierwotnym założeniu z takich wyjazdów miało skorzystać około 20 uczniów i 8 nauczycieli. Pandemia zamknęła nam granice, ale najnowsze technologie, programy i dobry sprzęt którym dysponują szkoły pokonały barierę COVID, kolejne cztery spotkania odbyły się online. Dzięki temu zwiększyliśmy zasięg projektu, we wszystkich spotkaniach statystycznie wzięło udział 46 uczniów i 17 nauczycieli z naszej szkoły.

W najbliższym czasie jedziemy na wycieczkę podsumowującą nasze działania; ,,Śladami różnorodności kultury i religii Warmii, Mazur i Podlasia” .
28 lutego 2022 roku odbędzie się uroczyste zamknięcie projektu i rozdanie certyfikatów.

Małgorzata Gasperowicz,
koordynator projektu




2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5