Kanał Węgorzewski zostanie wyremontowany

2021-11-22 17:14:50 (ost. akt: 2021-11-25 13:39:32)

Autor zdjęcia: bialystok.wody.gov.pl

Wody Polskie rozpoczynają remont Kanału Węgorzewskiego. W poniedziałek 22 listopada podpisano umowę na realizację inwestycji.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu Pisza, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km. Natomiast długość Kanału Węgorzewskiego to 920 m. Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego wyniesie blisko 21 milionów złotych. Prace potrwają do października przyszłego roku.

Fot. bialystok.wody.gov.pl

— W obecności Przemysława Dacy, prezesa Wód Polskich, Robert Chciuk, wiceprezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, i Radosław Jarosiewicz, wiceprezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, oraz Piotr Siemaszko, dyrektor oddziału Hydrotechniki — przedstawiciele generalnego wykonawcy robót — podpisali umowę na przebudowę umocnień Kanału Węgorzewskiego w celu przywrócenia mu odpowiednich parametrów technicznych, niezbędnych głębokości nawigacyjnych oraz zapewnienia drożności kanału – informuje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzeczniczka prasowa Wód Polskich w Białymstoku. — Prace będą polegały na rozbiórce zniszczonych umocnień brzegowych i wykonaniu nowych umocnień brzegów kanału. Oczyszczone i udrożnione zostanie także koryto kanału. Prace odmuleniowe zostaną wykonane do głębokości 1,6 m.

Prace trwają także na Węgorapie, która jest rzeką żeglowną i częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

Węgorapa
Fot. bialystok.wody.gov.pl
Węgorapa

— Za blisko 22 miliony złotych zostaną przeprowadzone prace na rzece Węgorapie — dodaje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz. — Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające. Prace potrwają do marca 2023 roku.

Oba zadania realizowane są w ramach III - ostatniego etapu projektu pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II i remontem śluzy „Guzianka I. Projekt realizowany jest w partnerstwie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.

Fot. bialystok.wody.gov.pl


Jak informują Wody Polskie, w minionym sezonie żeglugowym — od maja do października — przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało blisko 20 tysięcy jednostek pływających. Dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany pokonało przez „starą” Guziankę prawie 7 tysięcy jednostek, zaś przez nową — oddaną do użytku w ubiegłym sezonie — prawie 13 tysięcy. Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I.

Fot. bialystok.wody.gov.pl

— W tym sezonie żeglugowym nie było już wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie — informuje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz. — Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.

Wody Polskie realizują na Mazurach inwestycje za blisko 300 mln zł. Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka I i Kanału Łuczańskiego w Giżycku.

Renata Szczepanik

2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5