Szukają tego, co najlepsze w człowieku - projekt w SP w Pozezdrzu

2021-05-27 10:04:41(ost. akt: 2021-05-27 10:26:59)

Autor zdjęcia: Arch. SP Pozezdrze

Szkoły realizujące międzynarodowe projekty z powodu epidemii koronawirusa nie mogą w pełni realizować założeń. Spotkań międzynarodowych nie można jednak odkładać. Projekty muszą iść zgodnie z planem. Rozwiązaniem jest zdalna realizacja zadań.
Osiemnastu uczniów w wieku 12-15 lat Szkoły Podstawowej im. Jadwigi Tressenberg w Pozezdrzu od 1 września 2019 do 28 lutego 2022 realizuje projekt Erasmus + “Empathy - a way to the human being”.

— Założenia projektu dotyczą empatii, która prowadzi nas do bycia lepszym człowiekiem. Program realizuje docelowa grupa Erasmus+, jak i cała społeczność szkoły. Na realizację rozbudowanych zadań mamy określony czas i często włączamy całą społeczność szkoły, aby wspomogła nasze działania — informuje koordynatorka projektu Małgorzata Gasperowicz. — Obecnie szkoły w Polsce pracują hybrydowo. Nasi projektowi partnerzy Słowacy wrócili do szkoły, Turcja i Macedonia Północna nadal uczą się online. Mimo wydłużenia czasu realizacji projektu kolejny raz mobilność, czyli krótka wymiana grup, odbyła się w formie online za pomocą platformy ZOOM. Wiele projektów zostało zawieszonych lub wydłużono termin ich realizacji o rok. Wszyscy czekają na lepsze czasy.

Spotkań międzynarodowych nie można jednak odkładać. Projekty muszą iść zgodnie z planem. Rozwiązaniem jest zdalna realizacja zadań.
— Tym razem to my byliśmy gospodarzami pięciodniowego spotkania w Polsce. Wszystkie punkty programu zostały zrealizowane — zapewnia koordynatorka projektu.

Zespół nauczycieli opracował dwie wersje programu:
- Jeden zakładał przyjazd uczniów i nauczycieli ze Słowacji, Turcji i Macedonii Północnej do Pozezdrza i realizacje zadań w naszej szkole połączony był z licznymi atrakcjami.
- Drugi program to zajęcia zdalne aktywizujące uczniów do działania w grupach mieszanych wielonarodowościowych oraz w grupach narodowościowych.
Zajęcia wymagały od uczniów komunikatywnej znajomości języka, słownictwa związanego z empatią, emocjami, tolerancją, stereotypami, różnorodnością ludzi mieszkających w Europie, poszukiwaniem tego co najcenniejsze w każdym człowieku.

Oto relacja organizatorów projektu ze spotkań online:
Ośmioosobowa grupa młodzieży z klas 7, 8 i 6 klasy ze Szkoły Podstawowej w Pozezdrzu pod opieką Marty Komosińskiej, Haliny Ejsymont, Agaty Andrzejczyk, koordynatora projektu Małgorzaty Gasperowicz realizowała projekt (17-21 maja 2021). Pomagali nam również pedagodzy Katarzyna Lisowska oraz Paweł Czerniawski, Olga Rosek i Wiktoria Petiuk. Przez pięć kolejnych dni 44 uczniów i 13 nauczycieli Polski, Macedonii, Słowacji i Turcji pracowało łączyło się z domu lub ze szkoły.

Spotkanie online było trzecim z zakładanych pięciu mobilności. Niestety, mimo przesunięcia terminu spotkania, Covid-19 i tak nie odpuścił, skutecznie „uziemiając” wszystkie międzynarodowe projekty. Na skutek pandemii nasze działania odbyły się online za pomocą aplikacji ZOOM.

W poniedziałek wirtualnie zaprezentowaliśmy najpiękniejsze zakątki naszego kraju, regionu, przedstawiliśmy materiały o naszej miejscowości i szkole. Uczniowie pracowali, rozmawiając w języku angielskim. Kolejne dni były poświęcone różnym aspektom empatii.

We wtorek uczniowie pracowali pod okiem specjalisty rozwijali swoje empatyczne podejście do świata i ludzi, pracowali w grupach czyli w pokojach przy użyciu takich narzędzi jak tablica Jambord, i Mentimer.

Środa była poświęcona tolerancji, uczniowie pracowali w pokojach wielonarodowościowych , narodowościowych oraz samodzielnie przy użyciu programu Canva, pokazali też nakręcone przez siebie filmy o tolerancji.

Czwartek to – łamanie stereotypów, różnorodność, poznawanie obyczajów i kultury innych narodów. Tego dnia uczniowie mieli okazję wykonać i spróbować potraw zaproponowanych przez partnerów. Nasza grupa wykonała słowackie ,,Bryndzowe kluseczki”, macedońską ,,Szopską sałatkę” i tosty zaproponowane przez Turcję. Nasi partnerzy zmierzyli się z popularną w Polsce sałatką wielowarzywną.

Ostatniego dnia uczestnicy pisali do siebie listy, w których zachęcali kolegów do odwiedzenia ciekawego, historycznego zakątka w swoich krajach. Na zakończenie zajęć wspólnie zaśpiewaliśmy piosenkę ,,We are the World”. Program były przeplatany zabawami i quizami. Po zajęciach nauczyciele dzielili spostrzeżeniami oraz planowali kolejne spotkania międzynarodowe.

Nasza ośmioosobowa reprezentacja uczniów pracowała bardzo wytrwale. Zdobyli oni nowe doświadczenia, umiejętności, mieli okazję spotkać się i pracować z kolegami z innych krajów.
Czeka my na kolejne jesienne spotkania, tym razem może już wyjazdowe w Słowacji i Turcji.
Koordynator projektu Małgorzata Gasperowicz



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5