Masz sprawę, a nie masz czasu? Wyślij pismo ogólne online
2019-02-07 11:38:59(ost. akt: 2019-02-07 12:00:53)
Podanie, wniosek, zażalenie, żądanie, czy wyjaśnienie – nie musisz iść do urzędu, by złożyć tam tego rodzaju pisma. Nie potrzebujesz umawiania wizyty. Pieczątkę zamień na Profil Zaufany, a wizytę w urzędzie i stanie w kolejce na chwilę przed komputerem.
Nie każdy zna tę nazwę – pismo ogólne – bo o nim mowa, przez lata było jedynym skutecznym sposobem komunikacji na linii obywatel – administracja.
Kto tego nie przeżył? Tradycyjny schemat działania: przygotowanie pisma w domu (najlepiej w dwóch egzemplarzach), wizyta w urzędzie, złożenie pisma, zdobycie – na jednym z egzemplarzy – pieczątki potwierdzającej odbiór i… pełne emocji (nie zawsze krótkie) oczekiwanie na odpowiedź.
Nie musisz brać wolnego lub zwalniać się wcześniej z pracy, by załatwić tego rodzaju sprawy. Możesz to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu. Online. Czego potrzebujesz?
– Konta na platformie ePUAP i Profilu Zaufanego – odpowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jedno i drugie są dostępne od ręki, bezpłatnie i przez Internet. Profil Zaufany pozwala potwierdzić naszą tożsamość w sieci. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć – dodaje.
Pismo ogólne przez Internet możesz wysyłać do m.in. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, czy publicznych zakładów opieki zdrowotnej – czyli instytucji, który mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.
Korzystając z pisma ogólnego możesz zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, podanie lub wniosek. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i wyślesz go na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu . Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma.
WAŻNE: to potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.
Pismo ogólne piszesz, wtedy gdy: chcesz się skontaktować z urzędem, przepisy umożliwiają wysłanie pisma przez Internet, nie ma specjalnego formularza do załatwienia tej konkretnej sprawy.
Jak wysłać pismo ogólne?
Krok 1: Przygotuj potrzebne dane, czyli dane do logowania na platformie ePUAP i – jeśli to konieczne – załączniki w wersji elektronicznej.
Krok 2: Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl, a tam w zakładkę Wyślij pismo ogólne.
Krok 3: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.
Krok 4: Wypełnij formularz.
Krok 5: Dodaj potrzebne załączniki (te wcześniej przygotowane, w wersji elektronicznej).
Krok 6: Kliknij DALEJ, a potem PODPISZ I WYŚLIJ lub WYŚLIJ BEZ PODPISU. (WAŻNE: Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu).
Na tym etapie wyświetli Ci się komunikat, że pismo zostało wysłane. Niebawem dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Czekaj na odpowiedź. Ile to potrwa zależy od rodzaju Twojej sprawy. Usługa jest bezpłatna.
(źródło: Wydział Komunikacji/Ministerstwo Cyfryzacji)
(źródło: Wydział Komunikacji/Ministerstwo Cyfryzacji)
Czytaj e-wydanie
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez