Nowe perspektywy dla trasy kolejowej Ostrołęka – Szczytno
2025-02-26 14:10:07(ost. akt: 2025-02-26 14:14:54)
Kolejowa trasa łączącą Mazowsze z woj. warmińsko–mazurskim z szansą na modernizację dla lepszych podróży pociągiem i przewozu towarów pomiędzy regionami. Podpisaliśmy umowę na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla linii nr 35 między Ostrołęką a Szczytnem. Wartość zadania wynosi ponad 2,5 mln zł netto ze środków budżetowych PLK SA.
Analizy obejmą linię kolejową nr 35 na odcinkach Chorzele – Szczytno oraz Ostrołęka – Grabowo o łącznej długości około 40 km.
W ramach zadania wykonawca przygotuje analizy wariantów inwestycyjnych oraz kosztów i korzyści, na podstawie których zaprezentowany zostanie najkorzystniejszy wariant realizacji inwestycji. Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
W ramach zadania wykonawca przygotuje analizy wariantów inwestycyjnych oraz kosztów i korzyści, na podstawie których zaprezentowany zostanie najkorzystniejszy wariant realizacji inwestycji. Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Analizy będą dotyczyć m.in. sprawniejszego połączenia linii kolejowej nr 35 z linią nr 747 w kierunku przystanku Szymany Lotnisko, linią nr 225 w zakresie stacji Wielbark, linią nr 219 w zakresie stacji Szczytno oraz linią nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka.
Celem przygotowania studium jest m.in. poprawienie warunków prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich i towarowych, dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników, podwyższenie prędkości oraz stworzenie warunków sprawniejszego przewozu towarów między północnym Mazowszem a Warmią i Mazurami.
Opracowaniem dokumentacji przedprojektowej dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany” zajmie się firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z Wrocławia za kwotę 2,537 mln zł netto, pochodzących ze środków budżetowych PLK S.A. Termin realizacji zadania – luty 2027 r.
Mieszkańcy odzyskali dostęp do kolei
W czerwcu 2023 r. po 22 latach mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskali dostęp do kolei na zmodernizowanej linii nr 35, na odcinku z Ostrołęki do Chorzel. Podróżni korzystają z 4 przebudowanych stacji - w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz 5 przystanków - Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka. Wszystkie perony zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowano oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków są stojaki na rowery. Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu z RPO (UE) i środków z dokapitalizowania projektów unijnych.
Również w 2023 r. zrealizowaliśmy prace, które pozwoliły na powrót pociągów pasażerskich na odcinek Chorzele – Wielbark po ponad 20 latach. Na trasie wymieniono podkłady, wyregulowano tor oraz naprawiono perony w Wielbarku i Jesionowcu. Prace za kwotę 45 mln zł objęły także 5 obiektów inżynieryjnych oraz wymianę nawierzchni na 22 przejazdach kolejowo – drogowych. Zabudowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, co pozwoliło przywrócić funkcję stacji dla Wielbarka, sterować ruchem w Wielbarku z LCS Szczytno oraz zwiększyć przepustowość na trasie Ostrołęka – Szczytno.
W czerwcu 2023 r. po 22 latach mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskali dostęp do kolei na zmodernizowanej linii nr 35, na odcinku z Ostrołęki do Chorzel. Podróżni korzystają z 4 przebudowanych stacji - w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz 5 przystanków - Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka. Wszystkie perony zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowano oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków są stojaki na rowery. Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu z RPO (UE) i środków z dokapitalizowania projektów unijnych.
Również w 2023 r. zrealizowaliśmy prace, które pozwoliły na powrót pociągów pasażerskich na odcinek Chorzele – Wielbark po ponad 20 latach. Na trasie wymieniono podkłady, wyregulowano tor oraz naprawiono perony w Wielbarku i Jesionowcu. Prace za kwotę 45 mln zł objęły także 5 obiektów inżynieryjnych oraz wymianę nawierzchni na 22 przejazdach kolejowo – drogowych. Zabudowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, co pozwoliło przywrócić funkcję stacji dla Wielbarka, sterować ruchem w Wielbarku z LCS Szczytno oraz zwiększyć przepustowość na trasie Ostrołęka – Szczytno.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez