Jak przebiega regeneracja ciała podczas snu?

2021-10-21 13:39:46 (ost. akt: 2021-10-21 13:50:09)   Artykuł sponsorowany
W ciągu nocy przechodzisz przez różne fazy snu, które są kluczowe dla Twojego organizmu, aby zregenerować się i odzyskać energię potrzebną na następny dzień.
Co dzieje się w Twoim ciele podczas snu?
Sen jest nie tylko jedną z czynności, na którą poświęcamy najwięcej czasu w życiu (średnio 25 lat), ale także jednym z podstawowych aspektów naszego zdrowia. Co więcej, podczas snu nasze ciało nie przestaje pracować i w ciągu pięciu cykli snu zachodzą w nim liczne procesy regeneracyjne.

Mózg osiąga swoją maksymalną aktywność
W nocy mózg intensywnie pracuje, aby zregenerować szkody wyrządzone w ciągu dnia. Aktywność ta nie jest jednak stała, lecz zmienia się w ciągu godzin odpoczynku, zgodnie z różnymi fazami snu. Aby dobrze się wysypiać, ważny jest materac, jak ten z renomowanej firmy Hilding. Sprawdź: materaceolsztyn.eu.
Cykl snu składa się z pięciu wyraźnych faz:
• Faza 1 i 2: wtedy rozpoczyna się cykl snu i następuje utrata świadomości i kontroli nad ciałem. Aktywność mózgu w tym czasie jest obniżona, a oczy poruszają się powoli.
• Faza 3 i 4: następuje wejście w głęboki sen, a aktywność mózgu jest bardzo wolna.
• Faza 5: nazywana jest fazą REM - Rapid Eye Movements - ponieważ w tej fazie oczy poruszają się szybko i we wszystkich kierunkach. W tej fazie mózg jest najbardziej aktywny, nawet bardziej niż w stanie czuwania.

[youtube]https://www.youtube.com/embed/SNEzbvSwH6A" width="560" height="314"[/youtube]
Aby dobrze się wyspać, ten cykl snu powinien być powtarzany od trzech do siedmiu razy w ciągu nocy. Ponadto, każda z faz jest w większym stopniu związana z określonym odpoczynkiem, czy to fizycznym, umysłowym, emocjonalnym, czy też z fiksacją na punkcie uczenia się. Jeśli ten cykl zostanie przerwany i nie przejdziemy przez poszczególne fazy, nasz organizm nie będzie w stanie się zregenerować i obudzimy się zmęczeni.
Dzięki tej aktywności, która ma miejsce w mózgu przez całą noc, organizm jest w stanie uporządkować informacje i wspomnienia, które powstały w ciągu dnia. Wraz z zaśnięciem, wzmacniają się połączenia neuronalne, które gromadzą ważne informacje, a te, które powstały z nieistotnych danych, słabną i giną. W ten sposób informacje, które są uważane za przydatne, stają się częścią naszej pamięci podczas snu.

Podczas snu produkowany jest hormon wzrostu i hormony odpowiedzialne za apetyt
Gdy mózg przechodzi przez różne fazy snu, produkcja hormonów zmienia się drastycznie w porównaniu z sytuacją, gdy nie śpimy. Podczas snu wydzielana jest melatonina, hormon biorący udział w regulacji układu odpornościowego. Ma on zasadnicze znaczenie w cyklu snu, ponieważ reguluje zegar biologiczny, a kiedy jego poziom w organizmie wzrasta, sprawia, że stajemy się senni. W ten sam sposób jest on również zaangażowany w pory dnia, kiedy czujemy się głodni lub bardziej energiczni.
Podczas snu organizm wydziela również hormon wzrostu, którego produkcja wzrasta szczególnie podczas głębokiego snu lub snu REM. W szczególności, wydzielanie hormonu wzrostu jest regulowane w podwzgórzu i osiąga szczyt około 20 minut po zaśnięciu. Gdy nie śpisz dobrze lub gdy ograniczasz ilość snu, poziom leptyny i greliny w twoim organizmie - hormonów odpowiedzialnych za apetyt i wywołanie uczucia sytości, wymyka się spod kontroli, co wpływa na twój metabolizm.

Obrazek w tresci

W sercu zmienia się częstotliwość rytmu serca i ciśnienie krwi
Podczas snu organizm uzupełnia energię, aby następnego dnia mógł funkcjonować jak najlepiej. Aby naładować te energie, serce zwalnia swoją aktywność w nocy i spowalnia swoje funkcjonowanie. Zmienia się tętno i ciśnienie krwi, a w rezultacie krew, którą serce transportuje do reszty ciała, jest "lepszej jakości" i bogatsza w białko. Chociaż serce zazwyczaj zwalnia w nocy, gdy jest w spoczynku, niektórzy ludzie mogą doświadczyć wzrostu tętna, gdy przechodzą z jednej fazy snu do drugiej, ale tętno ustabilizuje się po przejściu do nowej fazy.


Kości i mięśnie odpoczywają w nocy
Noc to czas, kiedy kości i mięśnie mogą odpocząć. Śpiąc w pozycji horyzontalnej, stawy nie muszą podtrzymywać ciężaru ciała, więc mięśnie się rozluźniają. Przez wszystkie fazy snu napięcie mięśniowe ulega zmianie, a po osiągnięciu fazy REM następuje wyraźne obniżenie napięcia mięśniowego.

W kręgosłupie krążki międzykręgowe regenerują się i wypełniają substancją, która jest niezbędna dla ich funkcji absorbującej wstrząsy. Dzieje się tak, ponieważ kręgosłup nie jest obciążony i dyski kręgosłupa nie są już uciskane, a odległość między kręgami zwiększa się, co oznacza, że w nocy nasz wzrost może wzrosnąć nawet o dwa centymetry.

Wzrok się regeneruje, a skóra usuwa toksyny
Podobnie jak inne części ciała, skóra i wzrok regenerują się w ciągu nocy. W przypadku wzroku film łzowy, który chroni rogówkę, regeneruje się i jest gładszy po przebudzeniu. Podczas snu organizm usuwa toksyny przez pory skóry. Oprócz eliminacji toksyn nagromadzonych w ciągu dnia "uszkodzone" elementy, takie jak elastyna i kolagen, są również eliminowane i zastępowane nowymi włóknami. W całym tym procesie odnowy, który skóra przechodzi w ciągu nocy, dochodzi do dużej utraty wody, dlatego też skóra w nocy jest bardziej odwodniona niż w ciągu dnia.

Obrazek w tresci


2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5