Europejski Plan Rozwoju ZSL Ruciane-Nida

2022-12-29 10:30:00(ost. akt: 2022-12-29 10:46:37)
ZSL w Rucianem-Nidzie współpracuje z wieloletnim francuskim partnerem – firmą ROBIN PEPINIERES z Saint-Laurent-du-Cros

ZSL w Rucianem-Nidzie współpracuje z wieloletnim francuskim partnerem – firmą ROBIN PEPINIERES z Saint-Laurent-du-Cros

Autor zdjęcia: ZSL Ruciane-Nida

Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie szeroko rozwija współpracę zagraniczną, realizując swój Europejski Plan Rozwoju i pozyskując środki unijne na realizację projektów edukacyjnych z programu „Erasmus+”. Obecnie wdrażanych jest aż 6 projektów z partnerami europejskich krajów: Francji, Niemiec, Litwy, Bułgarii, Włoch, Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Rumunii, Macedonii, Słowenii, Finlandii i Austrii.
Nasze projekty koncentrują się na tematach związanych z profilem Zespołu Szkół Leśnych. Skupiamy się na edukacji ekologicznej, propagowaniu zdrowego stylu życia i promocji rozwoju zrównoważonego. Opracowujemy materiały metodyczne dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, przygotowujemy filmy edukacyjne, tworzymy atlas ptaków Europy oraz wiele innych interesujących materiałów.

Nasi uczniowie mają możliwości rozwijania swoich talentów językowych i poznawania europejskich kultur i tradycji, Dzięki udziałowi w projektach budują poczucie własnej wartości, kształtują umiejętności cyfrowe, odbywają niezapomniane podróże, zawierają międzynarodowe przyjaźnie i spędzają czas w niekonwencjonalny sposób — mówi Halina Pańkowska, dyrektor ZSL w Rucianem-Nidzie.

W ramach akcji „Współpraca szkół - Wymiana dobrych praktyk” szkoła realizuje dwa projekty. Pierwszy to THINKING GLOBALLY, ACTING LOCALLY, który otrzymał dofinansowanie 31 242, 00 euro. W dotychczasowych mobilnościach w Niemczech i Włoszech wzięło udział 8 nauczycieli oraz 18 uczniów.

W drugim - GET REAL NOT VIRTUAL BUT EQUAL (dofinansowanie w kwocie 37 160, 00 euro) w mobilnościach w Turcji i Włoszech uczestniczyło 6 nauczycieli i 14 uczniów.

W ramach akcji „Partnerstwa strategiczne – Innowacje” realizowany jest projekt BIRDS OVER EUROPEAN SKIES, który otrzymał dofinansowanie 23 392, 00 euro. W działaniach projektowych w Turcji, Włoszech, Grecji i Litwie wzięło udział 10 nauczycieli.

W akcji „Partnerstwa strategiczne – Wymiana dobrych praktyk” wdrażane są trzy projekty:
ForREST SCHOOL OF EUROPEAN CULTURES IN THE UNIVERSITY OF EUROPEAN CITIZENSHIP z dofinansowaniem 37 625, 00 euro. Dotychczas były wyjazdy do Turcji, Hiszpanii, Macedonii i Słowenii, w mobilnościach uczestniczyło 6 nauczycieli i 10 uczniów.

AGRIPOL: AGRICULTURAL POLICY AND SUSTAINABILITY IN VOCATIONAL EDUCATION, na jego dofinansowanie szkoła otrzymała 28 594,00 euro. Działania projektowe odbyły się w Niemczech i Bułgarii, udział w nich wzięło 4 nauczycieli.

ECOGREENbold text dofinansowany w kwocie 29 862, 00 euro — w spotkaniu inauguracyjnym w Austrii uczestniczył 1 nauczyciel.

W roku 2023 uczniów czeka jeszcze wiele ciekawych wyjazdów i aktywności. Dwie grupy wyjadą do Hiszpanii, kolejne do Włoch, Słowenii i Portugalii. Nauczyciele będą uczestniczyć w spotkaniach w Austrii, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii, Włoszech, Turcji i Rumunii.

Kilka projektów zostało już zakończonych, a jednym z nich był projekt LEŚNE STAŻE ZAWODOWE WE FRANCJI. To kolejny projekt współpracy z wieloletnim francuskim partnerem – firmą ROBIN PEPINIERES z Saint-Laurent-du-Cros. Termin realizacji projektu obejmował czas od 31.12.2020 – 30.12.2022.

Koszt całkowity projektu: 138 100,00 EUR (615525,51 PLN) W ramach projektu do Francji wyjechało 40 uczniów i 4 nauczycieli na sześciotygodniowe staże zawodowe.
W projekcie mógł brać udział każdy z uczniów, który uczył się w zawodzie technik leśnik i spełniał warunki przedstawione w regulaminie rekrutacji.


Główne cele stażowe to: zastosowanie w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie nauki w szkole, zdobycie nowej wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie nasiennictwa, szkółkarstwa, plantacyjnej uprawy drzew i ochrony lasu, wykonywanie zadań zawodowych we francuskim środowisku pracy, kształtowanie właściwego stosunku do pracy (dbałość o jakość pracy, terminowość wykonywania zadań, rozwój własnej inicjatywy w środowisku pracy, nabywanie umiejętności pracy w zespole), podniesienie kompetencji językowych, w szczególności w języku branżowym z zakresu leśnictwa, poznanie francuskiej kultury i języka, zwiedzanie regionu Alp Wysokich i Prowansji.


Firma Robin Pepinieres jest znana w Europie i na świecie z produkcji sadzonek mikoryzowanych, czyli zaszczepionych grzybnią grzybów symbiotycznych, takich jak trufle i mleczaje. Zakładając sady truflowe, np. leszczynowe, można osiągać podwójne korzyści zbierając orzechy i niezwykle cenne owocniki grzyba.

Poza szkółkami drzew i krzewów leśnych firma prowadzi szkółkę roślin ozdobnych, własne plantacje truflowe i choinkowe oraz duże markety ogrodnicze. Choinki mają ciekawą historię przygotowawczą — jest to dość ciężki i monotonny proces. Wstępnie muszą urosnąć do danego im rozmiaru, potem są wykopywane i sadzone w donice z ziemią.


Po przesadzeniu przewożone są do specjalnego pomieszczenia gdzie poddawane są procesowi lakierowania. Kolory używane do lakierowania choinek nie mają zbyt szerokiej palety barw. Maluje się je na czarno, biało, różowo, czerwono, fioletowo i szaro. Uzyskuje się jednak ciekawą podstawę do tworzenia przepięknych bożonarodzeniowych dekoracji.

Siedziba firmy znajduje się we francuskim departamencie Alpy Wysokie i jest najwyżej położoną szkółką leśną w Europie (1050-1300 m n.p.m.), w której odbywa się produkcja sadzonek na potrzeby alpejskie. Drugi oddział firmy znajduje się w malowniczej Prowansji, obok historycznego miasta Sisteron – tu, dzięki łagodniejszemu klimatowi, produkcja sadzonek realizowana jest na potrzeby nizinne. Ze względu na swoje uwarunkowania szkółki Robin są doskonałym miejscem stażu dla naszych uczniów – przyszłych leśników — zapewnia Halina Pańkowska.


Przed każdym wyjazdem na staż odbywało się spotkanie uczniów i ich rodziców z koordynatorem projektu i przedstawicielem firmy, aby podpisać dokumenty projektowe, omówić wspólnie działania projektowe, sposób organizacji podróży, opiekę nad uczniami, zakwaterowanie, wyżywienie, oczekiwania pracodawcy i wszelkie inne kwestie. Uczniowie przed wyjazdem otrzymywali również niezbędne do udziału w projekcie wsparcie w postaci przygotowania zawodowego, pedagogicznego, językowego i kulturowego.


Podczas stażu uczestnicy, poza wykonywaniem codziennych zadań zawodowych, poznawali uroki Francji w trakcie weekendowych wycieczek nad Morze Śródziemne oraz do pięknych starych miasteczek położonych wysoko w Alpach.

17 listopada 2022 r. na konferencji upowszechniającej rezultaty szkolnych projektów z programu Erasmus+ uczniowie i nauczyciele – uczestnicy działań projektowych – przedstawili wykonane działania projektowe, pokazali miejsca, które odwiedzili w ramach zagranicznych wyjazdów i międzynarodowych spotkań organizowanych w szkole oraz pochwalili się swoimi nowymi umiejętnościami.






2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5