Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Pięć osób dostało mandat
2016-11-09 08:54:07(ost. akt: 2016-11-09 09:10:47)
Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego - to nazwa akcji jaką przeprowadzili policjanci z piskiej drogówki. Jej głównym celem była poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. - Policjanci ujawnili 9 pieszych, którzy przechodzili w miejscach niedozwolonych - informuje podkom. Anna Szypczyńska, rzecznik prasowy KPP w Piszu.
Policjanci piskiej drogówki przeprowadzili działania "Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego". Głównym celem tej akcji jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Jest to bardzo ważne szczególnie teraz, kiedy dzień jest krótki, a warunki pogodowe bywają uciążliwe. Szczególną ostrożność powinni w tym czasie zachować właśnie niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – piesi i kierowcy jednośladów.
W poniedziałek policjanci piskiej drogówki prowadzili działania pn. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Zasadniczym założeniem tej akcji jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Stąd funkcjonariusze tego dnia zwracali szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego przez pieszych, rowerzystów oraz kierujących wobec nich.
W ramach tej akcji policjanci drogówki ujawnili 9 pieszych, którzy przechodzili w miejscu niedozwolonym. Pięciu z nich ukaranych zostało mandatami karnymi za popełnione wykroczenie, a czterech zostało pouczonych przez funkcjonariuszy.
Policjanci drogówki podkreślają, że na bezpieczeństwo użytkowników dróg ma wpływ wiele czynników, które zależne są przede wszystkim od nich samych. Tym na co nie mają wpływu jest pogoda. Jednak nie jest ona wytłumaczeniem dla braku koncentracji kierowców, przeceniania przez nich swoich umiejętności i możliwości prowadzonych pojazdów. Szczególną ostrożność powinni w tym czasie zachować także niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – piesi i kierowcy jednośladów.
Tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli rowerzyści, piesi i motocykliści są również pełnoprawnymi użytkownikami dróg. To określenie wzięło się z faktu, iż podczas wypadku – w przeciwieństwie do kierowców samochodów - nie mogą oni liczyć na ochronę systemów bezpieczeństwa, które znajdują się np. w aucie (pasy, poduszki bezpieczeństwa, czy chociażby sama karoseria). W konsekwencji oznacza to też, że wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów najczęściej kończą się tragicznymi konsekwencjami. Mają oni niewielkie szanse w „starciu” z samochodem osobowym, a tym bardziej z ciężarowym. Niestety często też zdarza się, że sami nie dbają o swoje bezpieczeństwo, a wręcz są sprawcami wypadków.
Jedynym przedmiotem poprawiającym poziom bezpieczeństwa rowerzysty jest kask chroniący głowę przed uderzeniem. Dzięki niemu obrażenia w przypadku upadku na jezdnię, czy chodnik mogą okazać się mniej groźne. Kask nie jest jednak wymagany w świetle przepisów prawa.
Ważna jest również odległość od rowerzysty podczas wyprzedzania go autem. Nadrzędnym tu przepisem jest art. 24 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, zobowiązujący kierowcę do zachowania minimum 1 m odstępu w razie wyprzedzania jednośladu.
Dla obopólnego bezpieczeństwa policjanci zalecają odległość 150 cm, ale jest to wartość umowna. W optymalnych warunkach wystarczyłby metr. Aczkolwiek w trudnych warunkach - wyboje, kałuże, bruk, niezgodne z zasadami bezpieczeństwa i nieprzewidywalne zachowania osób trzecich na drodze – większa odległość od rowerzysty będzie znacznie bezpieczniejsza.
W ten sposób można zmniejszyć liczbę sytuacji niebezpiecznych dla rowerzystów związanych z niezachowaniem bezpiecznej odległości w trakcie wyprzedzania ich, tj. zderzenia boczne, spychanie rowerzystów z jezdni, czy nagłe ruchy powietrza powstające przy wyprzedzaniu przez pojazdy o dużej masie.
Większa odległość skutkuje też zwiększeniem komfortu psychicznego rowerzystów, a pośrednio poprawą bezpieczeństwa i samopoczucia wszystkich użytkowników dróg.
Kolejną bardzo ważną rzeczą poprawiająca stan bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego są odblaski.
Przypominamy: od 31 sierpnia 2014 r. każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Za brak elementu odblaskowego grozi mandat w wysokości do 100 złotych.
Przypominamy: od 31 sierpnia 2014 r. każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Za brak elementu odblaskowego grozi mandat w wysokości do 100 złotych.
W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich umieszczenie: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Te dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego.
Dbajmy zatem o własne bezpieczeństwo – apelują policjanci!
Mat. KPP Pisz
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez