Znamy wykonawcę drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy

2020-03-05 11:51:20(ost. akt: 2020-03-05 12:03:39)

Autor zdjęcia: Archiwum GDDKiA

Znany jest już wykonawca projektu i budowy odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln złotych zrealizuje firma Budimex S.A.
Poinformował o tym olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wybrany w przetargu wykonawca ma zrealizować projekt w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.

— Jeśli nie będzie odwołań to po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będziemy mogli jeszcze w kwietniu podpisać umowę — poinformował Karol Głębocki z GDDKIA w Olsztynie. — Pracujemy nad połączeniem drogą ekspresową S5 autostrady A1 z drogą ekspresową S7. W lipcu 2020 r. gotowe będzie studium korytarzowe dla odcinka Nowe Marzy (A1) – Ostróda (S7)

Jakie przyjęto kryteria oceny ofert? Złożone oferty były badane i oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów:
- przedłużenie okresu gwarancji na wybrane elementy - 30%,
- termin realizacji - 10%,
- cena - 60%.

Najniższą ofertę na kwotę 156 mln zł złożyło konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., jednak ta oferta została odrzucona, ponieważ konsorcjum nie udzieliło wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny oferty. Wybrana została kolejna pod względem ceny oferta, którą złożyła firma Budimex S.A.

Najważniejsze terminy

Umowa z wykonawcą, w przypadku braku odwołań, zostanie podpisana w kwietniu 2020 r. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Wykonawca może także wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu, na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023.

Co zostanie zrobione?

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.

Element większej całości

Budowa odcinka drogi ekspresowej jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda i stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.







Studium korytarzowe w opracowaniu

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęto od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².

Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.




Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B