Multikulturowy maraton językowy

2015-07-02 13:25:52(ost. akt: 2015-07-02 13:29:17)

Autor zdjęcia: Mariola Piekutowska

W zjednoczonej Europie granice przestały dzielić. Mamy wolny rynek pracy, zmniejszyły się odległości, świat stał się globalną wioską i daje nam nieograniczone możliwości. Aby móc w pełni z nich korzystać, musimy przekroczyć barierę językową, bo z jej pokonaniem większość ludzi ma największe trudności. Nauka języka obcego jest najbardziej efektywna, gdy jest połączona z czymś przyjemnym, czego mogła doświadczyć młodzież z Gimnazjum nr 1 im. Polskich Noblistów w Ostródzie.
W dniach 15-18.06.2015r. naszą szkołę odwiedzili: Lokesh Rao Jadav z Indii, Alvaro Rodriguez Cruz z Hiszpanii oraz Sean Xu z Chin – wolontariusze Europejskiego Forum Młodzieży z Bystrzycy Kłodzkiej. Ich wizyta była wynikiem kilkuletniej współpracy Gimnazjum nr 1 z organizatorami obozów EuroWeek – Szkoła Liderów, w których regularnie uczestniczy młodzież naszej placówki. Dzięki dofinansowaniu Urzędu Miasta Ostróda w naszym Gimnazjum odbył się multikulturowy maraton językowy.

Pierwszego dnia po oficjalnym powitaniu gości przez Panią Dyrektor Wiesławę Szczygielską, zaprezentowali się uczniowie w anglojęzycznych skeczach oraz przedstawieniu „Kopciuszek”, które dopełnił pokaz talentów tanecznych oraz wokalnych. Jeszcze tego samego dnia wolontariusze poprowadzili zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu. Późnym popołudniem odbyła się gra strategiczna ulicami naszego miasta. W ten niecodzienny sposób zaprezentowaliśmy naszym gościom Perłę Mazur. Spotkanie zakończyło się regionalnym daniem w restauracji „Kresowa”.

We wtorkowy poranek wolontariusze przedstawili swoje państwa w krótkich prezentacjach. Po obiedzie udaliśmy się z grupą młodzieży do Urzędu Miasta na spotkanie z panią Bożeną Ratajczyk - Naczelnikiem Wydziału Oświaty. W tym ważnym miejscu również została przeprowadzona Debata Oxfordzka na temat: „Czy warto emigrować czy lepiej zostać w Polsce?”. Doszliśmy do wniosku, że jest to niezwykle trudna, a zarazem indywidualna decyzja każdego obywatela. Niektórzy z uczniów na sali posiedzeń poczuli się jak prawdziwi politycy. Zwieńczeniem dnia było wspólne ognisko, podczas którego mieliśmy okazję nauczyć się podstawowych elementów jogi oraz kung fu, czy pograć z Alvaro w piłkę nożną.

Środa była najbardziej ekscytującym dniem dla uczniów oraz wolontariuszy – udaliśmy się na wycieczkę do Trójmiasta. Najbardziej cieszył nas fakt, że żaden z naszych gości nie widział polskiego morza. O historii gdańskiej Starówki mogliśmy się dowiedzieć w języku angielskim, co dla gimnazjalistów było dodatkową atrakcją i okazją do sprawdzenia swoich umiejętności rozumienia ze słuchu. 10 uczestników wycieczki było laureatami szkolnego Konkursu Wiedzy o Londynie. Przespacerowaliśmy się najdłuższym molo w Europie oraz tradycyjnie odwiedziliśmy centrum handlowe, aby posilić się po długim nadmorskim spacerze.
Nasi goście byli pod wrażeniem ostródzkich jezior, obiecali, że jeszcze tu powrócą.

Koordynatorki projektu – nauczycielki języka angielskiego w naszej szkole przeprowadziły ewaluację tego niecodziennego przedsięwzięcia. Poniżej prezentujemy opinie uczniów kl. II b oraz III c - uczestników naszego multikulturowego tygodnia.

„Według mnie to niesamowita przygoda! Najbardziej podobało mi się, że odważyłam się, przełamałam strach i zaczęłam używać języka angielskiego w praktyce. Podszkoliłam przez to swoje umiejętności. Podobała mi się panująca tam atmosfera, tworzyliśmy zgraną grupę, której nie przeszkadzały bariery językowe i kulturowe (…)”.

„Myślę, że pomysł spotkań z wolontariuszami jest dobry, bo w naszym mieście jest mało obcokrajowców“.

„Całe trzy dni były bardzo udane. Moglibyśmy powtórzyć to w przyszłym roku“.

„Myślę, że to były trzy najbardziej pouczające i jednocześnie ciekawe dni w tym roku szkolnym.“

„Uważam, że wolontariusze z innych krajów, którzy przyjechali do naszej szkoły, są niezwykle tolerancyjni i mają wspaniałe poczucie humoru (…). Dużo z nami rozmawiali i żartowali“.

„Zabrakło czasu na bardziej luźne spotkania. Jednak całość przerosła moje oczekiwania. Nie wiedziałam, że będę się tak dobrze bawić. Szkoda, że to tylko trzy dni“.

„Uważam, że te trzy dni spędzone z wolontariuszami były świetnym pomysłem. Dzięki nim nie tylko sprawdziliśmy swoje umiejętności władania językiem angielskim, ale również poznaliśmy bliżej inne kultury“.

„Najgorsze było dla mnie pożegnanie. Wiem, że będzie mi brakować towarzystwa wolontariuszy, ale cieszę się, że mogłam poznać takie osoby“.

Koordynatorzy projektu – Karolina Golder, Małgorzata Groszkowska


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: gim1

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5