EuroWeek - ferie z angielskim

2015-02-11 16:50:10(ost. akt: 2015-02-11 16:53:22)

Autor zdjęcia: Mariola Piekutowska

Znajomość języka angielskiego jest niezbędna, aby dostać dobrą pracę w Polsce i zjednoczonej Europie. To język nauki, biznesu i dyplomacji, który umożliwia studiowanie za granicą.
Posługiwanie się nim ułatwia komunikowanie się i poruszanie podczas wyjazdów zagranicznych. Nauka języka obcego jest najbardziej efektywna, jeżeli łączy się ją z zabawą i kiedy jest możliwość rozmowy z ludźmi z całego świata posługującymi się językiem angielskim.

Taką niecodzienną możliwość nauki języka angielskiego miała grupa 18 uczniów klas drugich i trzecich Gimnazjum nr 1 im. Polskich Noblistów w Ostródzie, którzy w pierwszym tygodniu ferii (25-31 stycznia 2015r.) uczestniczyła już po raz trzeci w obozie językowym EuroWeek w Długopolu Dolnym niedaleko Bystrzycy Kłodzkiej. Połowa uczniów z grupy jechała już drugi raz, co niewątpliwie świadczy o efektywności i popularności tego typu wyjazdów.

EuroWeek to specjalny obóz edukacyjny oparty na metodach stosowanych w Unii Europejskiej. Jego celem jest rozwój najcenniejszych obecnie umiejętności społecznych - pracy w grupie, kierowanie, prowadzenie prezentacji. Uczestnicy dowiadują się o strukturach Unii Europejskiej (np. programie Erasmus+) i możliwościach, jakie ona daje. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim przez wolontariuszy z Europejskiego Forum Młodzieży. W tym roku było ich szczególnie dużo, bo aż 12 z takich krajów jak: Turcja, Włochy, Uganda, Tajlandia, Wietnam, Hiszpania, Meksyk, Kenia, Indonezja, Dania. Spotkaliśmy również starych znajomych Sorina z Rumunii, naszego tegorocznego lidera, i Mirnizami z Azerbejdżanu. Razem z nami w zajęciach uczestniczyli uczniowie z Gimnazjum nr 1 im. Bohaterów Monte Cassino w Złocieńcu i Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.

Każdy dzień z 5-dniowego szkolenia wypełniony był po brzegi. Zajęcia rozpoczynał energizer, zajęcia ruchowe pobudzające do późniejszej aktywności intelektualnej. Następnie uczniowie podzieleni losowo na grupy uczestniczyli w różnorodnych ćwiczeniach i zabawach, np. przygotowywali autoprezentację, aplikację na telefon, tworzyli historyjkę z przypadkowo zestawionych słów, a następnie ją odgrywali, uczestniczyli w Debacie Oxfordzkiej, udowadniając zalety i wady studiowania za granicą. Dużo śmiechu było szczególnie przy prezentacji reklam, gazety stworzonej przez gimnazjalistów na temat obozu, czy parodii wolontariuszy i pokazie mody. Dobrym sposobem na naukę angielskiego przez zabawę jest słuchanie piosenek (karaoke. Uczestnicy stworzyli nawet własną listę angielskich przebojów.

Jednym z ulubionych sposobów poznawania innych krajów były prezentacje wolontariuszy, którzy po angielsku opowiadali i pokazywali filmy dotyczące swojej ojczyzny, narodowe tańce. Oczywiście, poznając nowe kraje i ich kulturę, uczymy się szacunku i tolerancji dla ludzkiej odmienności. Śmiejemy się ze stereotypów dotyczących poszczególnych narodowości czy płci. Możemy spojrzeć na swój kraj oczami cudzoziemców, docenić uroki zmiennej pogody, czy po słowach Mathew z Indii i Pattaraporn z Tajlandii zawstydzić się, że, w odróżnieniu od ich kultury, nauczyciele w Polsce, niestety, nie zawsze traktowani są z szacunkiem. Oprócz zajęć podnoszących kompetencje językowe był też czas na poznawanie okolicy. Podczas wycieczki do Bystrzycy Kłodzkiej zwiedziliśmy Muzeum Filumenistyczne, w którym zgromadzone są obiekty związane z historią niecenia ognia, tj. różnego rodzaju zapalniczki, krzesiwa, opakowania i etykiety zapałczane z Polski i całego świata, w Kłodzku natomiast podziwialiśmy twierdzę będącą systemem obronnym z XVII i XVIII w. Aby się zrelaksować, odwiedziliśmy basen w pobliskim hotelu.

Wszyscy uczestnicy obozu z naszego gimnazjum zasługują na pochwałę, byliśmy grupą kreatywną, dowcipną, bez problemu wykorzystującą w pracy zdobycze nowoczesnej techniki. Na pewno po powrocie do szkoły wszyscy mogą liczyć na szóstki z angielskiego. Niektórzy z uczestników myślą już o kolejnym wyjeździe. Udział w obozie to dobry sposób na niestandardową naukę języka angielskiego, to okazja do zabawy językiem, łączenia teorii z praktyką. To okazja do bezpośrednich rozmów w języku Szekspira, bo przecież, jak mówi znane przysłowie, to praktyka czyni mistrza.

Małgorzata Groszkowska i Karolina Golder
nauczycielki Gimnazjum nr 1
im. Polskich Noblistów w Ostródzie


Źródło: Artykuł internauty

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5