Będzie dodatkowy zjazd z S5?

2025-07-20 21:18:53(ost. akt: 2025-07-20 21:24:41)

Autor zdjęcia: arch. GDDKiA

Trwają rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury o drugim zjeździe z przyszłej drogi ekspresowej S5 – tym razem od zachodniej strony Iławy. Nowy węzeł ma odciążyć ruch i poprawić połączenia komunikacyjne regionu.
W Ministerstwie Infrastruktury burmistrz Iławy Dawid Kopaczewski wraz z zastępcą Krzysztofem Portjanko oraz posłem Zbigniewem Ziejewskim i wicewojewodą Mateuszem Szauerem rozmawiali z sekretarzem stanu Stanisławem Bukowcem o możliwości zaprojektowania dodatkowego węzła drogowego od zachodniej strony Iławy. Na spotkaniu obecni byli również samorządowcy z miasta i gminy Lubawa.

Dotychczasowe plany przewidywały tylko dwa zjazdy – we Franciszkowie na wschodzie i na południu, w rejonie Dziarn. Burmistrz podkreślił jednak, że dla Iławy to za mało. Bez zachodniego zjazdu można spodziewać się wzmożonych korków, szczególnie na trasach kierujących się w stronę Lubawy.

Planowana S5 na odcinku od Ostródy (S7 w Wirwajdach) do Grudziądza (A1) liczy około 90 km i ma powstać w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033). Trasa ma uwolnić ruch tranzytowy od miejskich centrum, poprawić bezpieczeństwo i przyspieszyć podróże – m.in. między Grudziądzem, Ostródą i Iławą.

Jak wynika z dokumentów GDDKiA i analiz Zespołu Oceny Inwestycji, dla województwa warmińsko‑mazurskiego rekomendowane są dwa warianty: W4 (węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo) oraz W1A (m.in. zjazd Iława Południe). Nowy węzeł przy zachodniej granicy miasta nie był jednak uwzględniony w tych wariantach.
Burmistrz Iławy argumentuje, że miasto – największe między Grudziądzem a Ostródą – potrzebuje lepiej rozłożonego systemu zjazdów.

Sprawa trafi teraz do GDDKiA – czekają analizy techniczne, kosztorys i ocena środowiskowa. Decyzja o zaprojektowaniu nowego węzła może poprzedzić szerokie konsultacje społeczne. Jeśli wniosek uzyska akceptację i zostanie uwzględniony w wariancie budowy, projekt zjazdu może zostać wprowadzony do dokumentacji wykonawczej S5.

Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B