Olsztyn chce wprowadzić uchwałę krajobrazową. Pod lupą uwagi branży reklamowej

2021-11-19 09:30:09(ost. akt: 2021-11-19 10:11:29)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Reklamowy chaos to od lat problem Olsztyna. Ratusz kolejny raz podchodzi do próby uporządkowania bałaganu. Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne w tej sprawie. Jakie zgłoszono uwagi?
Ratusz walczy z bałaganem reklamowym w Olsztynie. Chce wprowadzić w życie uchwałę krajobrazową. Zgodnie z jej zapisami zniknąć miałyby neony i ledowe szyldy, banery byłyby być mniejsze, nie mogłyby w większości przypadków zajmować powierzchni elewacji większej niż 10 procent, a także zakrywać okien.

Zakończyły się konsultacje społeczne. Teraz urzędnicy analizują zgłoszone uwagi przedstawicieli branży reklamowej, którym zależy na utrzymaniu legalnie umieszczonych reklam w mieście.

— Termin składania uwag do uchwały krajobrazowej, wyłożonej po raz drugi, upłynął 15 października. Wpłynęło ok. 50 uwag. W czasie pierwszego wyłożenia było 40 uwag. Zgłaszają je głównie branża reklamowa, kilka od osób prywatnych i przedsiębiorców — mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna. — Uwagi, które zostały teraz zgłoszone często są powielone, gdyż po pierwszym wyłożeniu nie zostały uwzględnione. Większość uwag dotyczy głównie doprecyzowania niektórych pojęć i definicji użytych w uchwale — takie uwagi są niemal w całości uwzględniane. Chodzi też o zaakceptowanie w uchwale już istniejących, legalnych nośników reklamowych. Uwagi dotyczą również zmian granic stref krajobrazowych, umożliwienia wyeksponowania reklam wzdłuż ciągów komunikacyjnych oraz zwiększenia gabarytów nośników reklamowych. Wszystkie uwagi są obecnie analizowane. Nowe zostaną uwzględnione w projekcie UKO lub odrzucone. 


I dodaje: — Co ciekawe, już same prace nad wdrożeniem uchwały mają też dobre strony. Coraz częściej zwracają się do nas przedsiębiorcy chcący skonsultować nośniki reklamowe, które zamierzają posadowić. Ponadto coraz więcej mieszkańców dostrzega jak duży chaos powodują reklamy w przestrzeni publicznej, możemy więc śmiało powiedzieć, że świadomość społeczna w tym temacie, w ostatnim czasie, bardzo wzrosła. 
Na razie tylko cztery miasta w Polsce wdrożyły uchwały krajobrazowe — Gdańsk, Łódź, Opole i Kraków. Pozostałe są w mniejszym lub większym stopniu zaawansowania prac. Olsztyn znajduje się mniej więcej w połowie tej stawki.

Nowe przepisy miałyby wejść w życie z początkiem 2022 roku. Tylko w jakiej formie?


— Jestem właścicielem agencji reklamowej i od blisko 50 lat mieszkańcem naszego miasta. Od samego początku uczestniczyłem w tzw. konsultacjach społecznych dotyczących wprowadzenia w Olsztynie regulacji związanych z estetyką przestrzeni publicznej — podkreśla pan Grzegorz, właściciel jednej z firm reklamowych w Olsztynie. — Nasze zaangażowanie w procesie samych konsultacji jak i w późniejszych etapach tworzenia UKO zostało całkowicie zignorowane. By móc mieć rzetelny obraz tego, jak bardzo niesprawiedliwie zostaliśmy potraktowani niech świadczy chociażby to, że żadna ze zgłoszonych przez nas uwag do pierwszej propozycji tekstu UKO nie została uwzględniona w nowej ratuszowej propozycji. Reklama systemowa (standardowe formaty reklam takie jak billboard, citylight) — czyli reklama taka, którą można spotkać w zasadzie we wszystkich średnich i większych europejskich miastach — została w opracowaniu olsztyńskich urzędników wrzucona do jednego kosza z banerami wywieszanymi na płotach, potykaczami i całą masą patologicznych praktyk reklamowych, od których się odcinamy i z którymi nie mamy nic wspólnego.

I dodaje: — Słabość tekstu proponowanych dzisiaj przepisów polega w głównej mierze na tym, że został napisany przez osoby niedysponujące podstawową wiedzą na temat standardów funkcjonowania reklamy zewnętrznej w cywilizowanym świecie.

ar

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Honoriusz_Be #3081648 19 lis 2021 15:11

    Ludzie opamiętajcie się! Zajmijcie się dziurawymi ulicami i chodnikami, kamienicami do odnowienia. Niby dlaczego mają zniknąć neony ? Były już przed wojną, po wojnie. Zdobiły budynki użyteczności publicznej takie jak dworce, biblioteki, teatry czy kina. Chcecie usunąć wszystkie reklamy z miasta ? Niby dlaczego ? Komu na tym zależy ? Pięknie bez reklam będzie wyglądał mur aresztu w centrum :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. MataHarakiri #3081626 19 lis 2021 11:12

    Reklamiarz mówiący o cywilizowanym świecie... Hahahahaha! Gdybyście nie zasyfili całkowicie przestrzeni, to nie byłoby tak pilnej potrzeby interwencji. I tak, wielkie bilbordy to jest taka sama patologia jak potykacze na środku chodnika. Komu to do szczęścia potrzebne, poza reklamiarzami?

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. basilo #3081616 19 lis 2021 10:27

    Doskonale. Reklamy i banery są ohydą krajobrazu .

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

2001-2022 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5