Wiemy już, kto wybuduje nowy dworzec w Olsztynie. Teraz zaczną się protesty?

2021-08-19 07:04:20(ost. akt: 2021-08-18 20:47:05)
Dworzec kolejowy Olsztyn Główny

Dworzec kolejowy Olsztyn Główny

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Wiemy już, kto wybuduje nowy dworzec w Olsztynie. Kolejarze rozstrzygnęli postępowanie, wybierając najtańszą z ofert, która wpłynęła na przetarg. Zgodnie z planami — same prace budowane mają ruszyć do końca roku.
PKP SA wybrała firmę, która wybuduje nowy dworzec kolejowy w Olsztynie. Spośród 6 ofert kolejarze wybrali ofertę F.B.I TASBUD S. A. z Warszawy. Wybrana firma złożyła najtańszą ofertę. Ma wybudować dworzec za 65,3 mln zł, podczas gdy najdroższa oferta opiewała na prawie 90 mln zł. Spośród wszystkich przedstawionych ofert trzy mieściły się w założonym przez kolejarzy budżecie, czyli ok. 78 mln zł. Jeśli nie będzie odwołań i po kontroli zmówienia przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą.

Kiedy mogą ruszyć prace? — Po zakończeniu procedury przetargowej oraz uzyskaniu pozwolenia na budowę. Planujemy, że nastąpi to do końca roku — poinformował nas Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP SA, dodając: —  Wniosek o pozwolenie na przebudowę całego kompleksu stacji Olsztyn Główny został złożony pod koniec lipca tego roku. Obecnie dokumenty są weryfikowane przez urząd.

Wizualizacja Dworca Głównego po przebudowie
Fot. PKP SA
Wizualizacja Dworca Głównego po przebudowie

Jak się okazuje pod koniec lipca PKP SA wystąpiła do wojewody z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Zgodnie z umową o zgody i pozwolenia w imieniu inwestora występuje wykonawca dokumentacji projektowej. Decyzji jeszcze nie ma. Wniosek o pozwolenie na budowę to konsekwencja wcześniejszej decyzji wojewody o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, dotyczącej realizacji inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn. Z wnioskiem takim do wojewody wystąpiła spółka PKP PLK, która realizuje w Olsztynie druga wielką inwestycję kolejową, czyli przebudowę układu torowo-peronowego na stacji Olsztyn Główny. Tu kolejarze są na etapie analizy 12 ofert, które wypłynęły na przetarg. Później planowana jest tzw. aukcja internetowa, podczas której oferenci zwykle znacznie obniżają ceny.

W tym przypadku muszą bardzo zejść poniżej tego, co zaproponowali, bo na przebudowę stacji jest około 153,5 mln zł, tymczasem najtańsza złożona oferta opiewa na prawie 550 mln zł. A co jeśli oferty nadal będą znacznie odbiegały od kwoty, którą kolejarze przewidzieli na tę inwestycję? W grę wchodzą dwa wyjścia: albo unieważnienie przetargu, albo zamawiający, czyli PKP PLK, znajdzie brakującą sumę.

Jak powiedział nam Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK, najpierw trzeba poczekać na wyniki przewidzianej aukcji elektronicznej, żeby później rozpatrywać ewentualne scenariusze.

W zakres inwestycji w Olsztynie wchodzi też budowa budynku do obsługi podróżnych. To budynek 3-piętowy o powierzchni użytkowej 4100 mkw. Słowem, nowy dworzec. I teraz PKP SA wystąpiła o pozwolenie na jego budowę.

Co na to spółka Retail Provider, która po sąsiedzku, w miejscu obecnego dworca autobusowego chce wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją nowego dworca autobusowego o nazwie Synergia. Według niej wybudowanie dworca PKP w zaproponowanym kształcie i miejscu uniemożliwi połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz Zatorza w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dlatego m.in. planowała budowę kładki z Zatorza do Synergii, co wymagało zarezerwowania przez PKP PLK terenu pod przyszłą kładkę. Tak się nie stało. Dlatego spółka była zmuszona do wycofania się z pomysłu budowy kładki. W koncepcji PKP PLK na Zatorze, a dokładnie do ul. Zientary Malewskiej, ma prowadzić 140-metrowy tunel.

Komentarz

Rafał Twarowski, prezes spółki Retail Provider: — Nasze plany pozostają niezmienne, chcemy stworzyć prawdziwe Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla olsztynian. Projekt PKP SA to uniemożliwia, co więcej jest niezgodny z Miejscowym Planem Zagospodarowania Terenu. Nie mogę odnosić się do kwestii budowy, bo samo wybranie wykonawcy nie jest magicznym trikiem pozwalającym na rozpoczęcie budowy nowego dworca, ale — bardziej precyzyjnie — najpierw rozpoczęcia rozbiórki starego. Trzeba mieć pozwolenia, a tych kolejarze nie mają i do ich posiadania droga daleka. Nie wypowiadam się także co do racjonalności decyzji zarządu PKP SA co do wyboru wykonawcy i chęci podpisania z nim umowy w sytuacji braku podstawowych dokumentów formalnych. To co się odbywa w tej sprawie od lat w ramach działań PKP SA i PKP PLK zakrawa na ponury żart. Mnie się już odechciało nawet śmiać z tego. Tak są realizowane duże projekty inwestycyjne przez spółki skarbu państwa. Kosztem prywatnych przedsiębiorców. Ale nie poddajemy się.

Andrzej Mielnicki



Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. grand #3073252 19 sie 2021 10:51

    Wyrzucanie pieniędzy. Wystarczy porządny remont i nowy wystrój.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. hehe #3073239 19 sie 2021 08:58

      "Kolejarze rozstrzygnęli postępowanie, wybierając najtańszą z ofert..." a nie można było wybrać najlepszej? czemu najtańszą? w mięsnym tez kolejarze wybierają najtańszą wędlinę?

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

    2. Ewa Nowak #3073133 18 sie 2021 10:02

      Za ile lat?

      Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5