Obwodnica Olsztyna tylko w połowie jest drogą ekspresową. Dlaczego?
2019-09-01 16:02:36(ost. akt: 2019-08-30 14:40:33)
Część południowej obwodnicy Olsztyna jest drogą ekspresową, a część nie. To ciekawe, bo nowa droga na całym przebiegu ma takie same parametry i spełnia wymogi drogi sygnowanej literą „S”. Z czego to zatem wynika? Sprawdziliśmy.
Jeden z naszych czytelników wysłał do nas e-maila, w którym pyta, dlaczego tylko fragment obwodnicy Olsztyna ma status drogi ekspresowej.
„Pozostała część obwodnicy spełnia przecież takie same kryteria wykonania i niczym nie różni się od wspomnianego odcinka” — pisze pan Kamil.
„Pozostała część obwodnicy spełnia przecież takie same kryteria wykonania i niczym nie różni się od wspomnianego odcinka” — pisze pan Kamil.
Żeby wyjaśnić problem, który nurtuje naszego czytelnika, musimy się jednak cofnąć o kilka lat. Żeby droga mogła zostać wybudowana i oznaczona jako ekspresówka, musi być ona najpierw wpisana w rozporządzenie Rady Ministrów. — O zaliczeniu danego odcinka do drogi klasy S decyduje wpisanie go na listę autostrad i dróg ekspresowych zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych — precyzuje w rozmowie z nami Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnicę Olsztyna stanowią zatem dwa odcinki dróg różnej klasy. Pierwszy to 10 km drogi DK16 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) od Kudyp (węzeł Olsztyn Zachód) do Tomaszkowa (węzeł Olsztyn Południe). Drugi — 16 km drogi S51 (droga ekspresowa) od Tomaszkowa do Wójtowa (węzeł Olsztyn Wschód). Na tym odcinku droga S51 ma wspólny przebieg z drogą S16.
To, że tylko cześć obwodnicy stolicy Warmii i Mazur ma status drogi ekspresowej, wynika zatem z tego, że jeszcze przed rozpoczęciem budowy droga była już wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów. Dzięki temu już od kilku lat mamy dostępną docelową sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
Pomimo tego, że tylko fragment obwodnicy musiał być drogą ekspresową, to drogowcy i tak cały jej przebieg, tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, wykonali w identycznym standardzie.
Przy okazji zapytaliśmy również o stan robót na obwodnicy, gdzie cały czas prowadzone są prace wykończeniowe. — Obecnie toczą się jeszcze roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i urządzanie zieleni drogowej, umocnienia rowów i skarp, brukowanie przepustów pod drogami dojazdowymi, grodzenie pojedynczych zbiorników retencyjnych, wykonywana jest nawierzchnia na kilku zjazdach, trwają też prace związane z uruchomieniem Systemu Zarządzania Ruchem, roboty porządkowe i rekultywacja terenu — wylicza Karol Głębocki.
Te prace mają być wykonane do końca listopada.
Te prace mają być wykonane do końca listopada.
Trwają również prace związane z naprawą awarii wzmocnienia podłoża na DK53 w ciągu obwodnicy miejscowości Szczęsne. — Podczas prac odbiorowych nowo wybudowanego odcinka DK53 od węzła Pieczewo do miejscowości Klewki stwierdzono awarię wzmocnienia podłoża w miejscu posadowienia przepustu. Do czasu naprawy awarii odcinek DK 53 nie zostanie udostępniony do ruchu. Naprawa wykonywana jest metodą posadowienia przepustu na rurach stalowych. Szacujemy, że udostępnienie tego odcinka nastąpi na początku września — dodaje rzecznik drogowców.
Odcinek DK53 z węzła Pieczewo do miejscowości Klewki jest już gotowy i posiada pozwolenie na użytkowanie, więc olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozważał możliwość wykonania naprawy przy jednoczesnym udostępnieniu drogi kierowcom. Spowodowałoby to jednak wydłużenie prac naprawczych i jednocześnie generowałoby utrudnienia w ruchu. Dlatego olsztyński oddział GDDKiA jako zarządca drogi podjął decyzję o udostępnieniu drogi do użytku dopiero po zakończeniu naprawy.
Kuch
Czytaj e-wydanie
![](https://m.wm.pl/gofiles/GOOL_01.jpg)
Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez![FB](/i/icons/fb.png)
grzegorz #2785448 | 83.0.*.* 3 wrz 2019 07:24
A mnie strasznie interesuje kiedy węzeł Pieczewo połączony zostanie z... Pieczewem, nomen omen?
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
xif #2785422 | 83.208.*.* 3 wrz 2019 00:26
Specjaliści! Drogi z błota budujcie sobie pod Myszyńcem a nie u nas!
odpowiedz na ten komentarz
docho #2785418 | 83.6.*.* 2 wrz 2019 23:51
jesli cała obwodnica ma ok 27 km a odcinek zachodni 8 to jak wyszło pismakom że te 8 km to połowa ?
odpowiedz na ten komentarz
Zyczenia dla WiM #2785312 | 88.156.*.* 2 wrz 2019 17:02
Życzę WiM aby wszystkie ważniejsze drogi w Województwie miały parametry tej części obwodnicy Olsztyna, która nie jest S`ką. Narzekają niektórzy na oznakowania na zjazdach. Nie rozumiem, a co z nimi nie tak? Mi wszystko pasuje. Uświadomcie takiego jak ja ciemniaka.
odpowiedz na ten komentarz
q-ku #2785286 | 195.136.*.* 2 wrz 2019 15:38
również ja potwierdzę - nie żadne "S" tylko tragiczne, mylące kierowców oznakowanie zjazdów jest problemem. Zresztą podobnie jak koło Ostródy - chyba ci sami dziwni ludzie to projektowali. Nigdzie w kraju nie ma tak niezrozumiałego oznakowania zjazdów (i ich ogólnego układu)
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz