Jeśli zostanę prezydentem Olsztyna, to tramwaje...

2018-09-02 11:28:28(ost. akt: 2018-09-02 11:50:41)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Kandydatów na prezydenta Olsztyna pytaliśmy już o milion złotych nadwyżki w budżecie miasta i najważniejszy punkt programu wyborczego. Dzisiaj pytamy ich o to, co zrobiliby z tramwajami, gdyby rządzili miastem.
krzysztof kacprzycki, radny
Krzysztof Kacprzycki:
— Odpowiedź jest prosta: będę dalej nimi jeździł. Obecnie częściej poruszam się rowerem (wsparcie 250W świetnie sprawdza się na Olsztyn). Jednakże od komunikacji publicznej nie uciekniemy, powiem więcej: powinniśmy ją wzmacniać i tak rozbudować, by była najatrakcyjniejszą formą komunikacji po mieście. Z tego względu zaryzykowałem swój czas i pieniądze, powołując spółkę eCityBike — jako alternatywę na bolączki komunikacyjne nie tylko Olsztyna, ale również podolsztyńskich gmin. Skutecznie udało nam się przebrnąć przez dotacyjne meandry i czekamy na finalną decyzję władz województwa dotyczącą możliwości przesunięcia środków na realizację. Każda osoba, która zmieni sposób przemieszczania się po mieście, to większy luz na ulicach, to skrócenie czasu oczekiwania/przejazdu dla innych. Sam zacząłem od siebie, bo rozumiem, że są tacy, którzy nie mogą zrezygnować z komunikacji indywidualnej. Komunikację tramwajową trzeba rozwijać, ale trzeba też iść z duchem czasu i jeśli jest wsparcie np. na autobusy elektryczne, to powinniśmy dla nich znaleźć miejsce np. na łączniku pomiędzy tramwajami, a takim idealnie staje się ul. Wilczyńskiego czy ściśle zabudowane Zatorze. Idźmy własną drogą i uczmy się na błędach innych. Indywidualna komunikacja samochodowa to ślepy zaułek.

Maciejewski
Andrzej Maciejewski:
— Istotą problemu jest sprawozdanie prezesa MPK Mieczysława Królaka za 2017 rok, który zwraca uwagę na rozbudowę infrastruktury tramwajowej z wykorzystaniem zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej 40, bez uwzględnienia nowej zajezdni autobusowej w obecnej perspektywie UE. Inna kwestia, na którą zwraca uwagę prezes: „musi być przygotowany precyzyjny podział rynku przewozowego po wprowadzeniu tramwaju”; „Brak urealnienia ceny za usługi autobusowe z powodu zmniejszenia zadań (wzrost kosztów stałych) i usługi tramwajowe (brak umowy na pokrycie kosztów utrzymania infrastruktury)”. Mam odczucie, że inwestycja tramwajowa jest realizowana bez spójnego działania z istniejącą infrastrukturą przewozów autobusowych. Powoduje to, że na naszych drogach nadal mamy korki, a autobusy i tramwaje nie są w pełni wykorzystane przez mieszkańców. Dlatego pragnę zaproponować, aby w ramach Karty Mieszkańca Olsztyna wszyscy, którzy rozliczają PIT w Olsztynie, uzyskali przywilej bezpłatnej komunikacji miejskiej: dzieci i młodzież do 24. roku życia przez cały rok, zaś dorośli od poniedziałku do piątku. Nowy przywilej ma być pilotażowy na okres trzech lat. Chciałbym, aby komunikacja miejska była w pełni zagospodarowana, gdyż i tak jest utrzymywana przez mieszkańców z ich podatków.

Kandydaci PO

Olsztyn-Koalicja Obywatelska powołana przez Platformę Obywatelską i Nowoczesną zaprezentowała kandydatów na prezydentów Olsztyna i Elbląga. Zostali nimi Beata Bublewicz (Olsztyn) i Michał Missan (Elbląg). Poznaliśmy także liderów list do sej
Beata Bublewicz:
— Tramwaje jeżdżą, kolejne są zamówione i mleko się rozlało. Dlatego z rozbudową linii należy się wstrzymać do czasu zakończenia trwających obecnie inwestycji drogowych — przede wszystkim obwodnicy miasta, ulic Partyzantów czy Towarowej. Wtedy będziemy wiedzieli, jak wygląda płynność ruchu w mieście i co należy poprawić, usprawnić. Ale raczej drobnymi krokami niż kolejną „tramwajową rewolucją“, której mieszkańcy mają już serdecznie dość, o czym mówią podczas spotkań. Myślę, że nam wszystkim należy się trochę odpoczynku od notorycznie rozkopanych ulic, korków i objazdów. Jeżeli w przyszłości audyt komunikacyjny wykaże, że tramwaje będą mogły rzeczywiście usprawnić ruch w mieście, to będzie można wrócić do tego tematu, ale tylko w formule wydłużania istniejących torowisk, a nie budowania od podstaw kolejnej nitki. Mieszkańcy nie tęsknią za nową linią tramwajową, ale czekają na remonty chodników, uliczek, na nowe parkingi, ścieżki rowerowe — to widać chociażby po projektach napływających do budżetu obywatelskiego. I to powinno być priorytetem w inwestycjach drogowych nowego prezydenta.


Piotr Grzymowicz:
— Nie zrobię niczego, co mogłoby zaszkodzić idei odtworzenia miejskiego transportu szynowego w Olsztynie. Przeciwnie, zmobilizuję wszystkie siły, żeby jak najszybciej zrealizować II etap budowy trakcji tramwajowej. Korzyści z wprowadzenia tramwaju do systemu komunikacji publicznej są niekwestionowane, codziennie korzysta z niego 20 tysięcy olsztynian, doceniając to, że jest bardzo szybkim i wygodnym środkiem lokomocji. Z moich rozmów z wieloma mieszkańcami korzystającymi z tramwaju wynika jednoznacznie, że byłoby im bardzo trudno przestawić się teraz na inny środek transportu. Wybudowanie II nitki podwoi tę liczbę i nie pozostawi cienia wątpliwości, że jest ona korzystna dla miasta pod każdym względem — społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. Europa wraca do tramwaju, bo ma on wiele pozytywnych cech, widocznych w takich miastach jak Olsztyn. Przejazd w 20 minut z granic miasta do centrum jest tego najlepszym przykładem. Budowa II nitki to także potężna inwestycja w infrastrukturę drogową i komunalną, co jest ewidentną wartością dodaną. Jednocześnie, przypisywanie tramwajom wpływu na zjawisko kongestii (tj. duże zmniejszenie średniej prędkości ruchu, długotrwałe zatory) jest nieporozumieniem i szukaniem łatwych odpowiedzi na złożone problemy. Mówiąc w skrócie — tramwaje zostają i będą!

Michał Wypij
Michał Wypij:
— Olsztyński tramwaj to spadek, jaki otrzymało nasze miasto od prezydenta. I z tym zagadnieniem będą borykać się kolejne pokolenia. Ewentualna rozbudowa sieci tramwajowej powinna być podyktowana przede wszystkim aspektami praktycznym i ekonomicznym. Po pierwszym przetargu wiemy, że koszty budowy nowych linii znacznie przekraczają możliwości finansowe miasta. Tym bardziej fascynuje pytanie, kto podjął taką decyzję? W związku ze złą sytuacją finansową miasta musimy rozważyć wariant umożliwiający w maksymalnym stopniu wykorzystanie potencjału istniejącej sieci. Na pewno warto zastanowić się nad przedłużeniem linii z ul. Witosa do Pieczewa. Kolejnym działaniem będzie stworzenie lewoskrętu z kierunku Jarot w ul. Tuwima i wydłużenie torowiska obecnej linii nr 3 przez Kortowo, aż w rejon Biblioteki Uniwersyteckiej. Największym wyzwaniem byłoby jednak wydłużenie linii tramwajowej na Zatorze. Najlepiej zrobić to w nowym miejscu, gdyż Olsztyn i tamten rejon miasta potrzebują zarówno sprawnej komunikacji, jak i nowego wiaduktu nad torami. Tramwaj mimo wszystko to dobry środek transportu. W Olsztynie wymaga on jednak wielu poprawek.


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (77) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. XYZ #2617742 | 185.122.*.* 6 lis 2018 12:43

    Olsztyn zwariował z tramwajami. Chore. Pamiętam jak jeździła 15-stka.... Teraz tylko bywam w tym mieście, wole mieszkać w tym, po któym można się poruszać

    odpowiedz na ten komentarz

  2. docho #2571372 | 83.9.*.* 4 wrz 2018 00:51

    Wypij mówi z sensem a reszta jakby cos wypiła .

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Nie napinaj cię się bo żyłka pęknie w główce #2570920 | 176.52.*.* 3 wrz 2018 14:03

    Wypij z Małkowskim cudnie posprzątają Olsztyn z komunistycznych śmieci. Zielonych czy czerwonych.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  4. qurka #2570893 | 95.160.*.* 3 wrz 2018 13:25

    To teraz dla otworzenia deko oczu i pal go licho z tytułem artykułu. Zatem dieta radnego to ok. 2700 zł w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Sorrki, ale jest to łakomy kąsek dla ubogich... i tu nie będę wymieniał żadnego z kandydatów. Chociaż i majętni mają coś na sumieniu, jak obiecywali przekazać swoją dietę radnego na cele charytatywne i nic z tego nie wyszło. Może tak GO zapyta kandydatów, na co przekażą swoje diety radnych, jak nie wygrają wyborów na prezia miasta :) Prezydent, kim by nie był, wykonuje swoją pracę i zarabia - ok. Ale niektórzy kandydaci na prezia miasta z góry wiedzą, że się nie dostaną, ale stoi przed nimi otworem rada miasta i cóż? Dopływ świeżej gotówki w postaci ok. 2700 zł, to dobry zastrzyk przy prowadzeniu działalności gospodarczej lub pierdzeniu w stołek na państwowych lub samorządowych posadkach. Nie powiem, wykonują jakąś pracę, ale żeby to była praca na rzecz miasta a nie głupie pomysły na forum rady lub głosowanie przeciw, bez względu na dobro mieszkańców (piszę ogólnie). Sorrki za przykłąd Beatki, Krzysia i Michała. Mają ciepłe posadki i... wyciągają rękę po dietę radnego (Małkowski nie wypowiedział się). Grzymowicz pracuje, Maciejewski jest posłem (263 interpelacje i inan aktywność). Ok. Krzysiek - wynurzał się, jako radny, ale czasami nie miał pojęcia o wielu sprawach. Beatka - niewidoczna, bazująca na nazwisku ojca, bez osiągnięć żadnych przez ostatnie lata, Michał - Ty Michał wypij, dostałeś angaż w ministerstwie i ok. Co do pozostałych kandydatów? Głosowanie rozstrzygnie. Szkoda, że Małkowski nie wypowiada się, chyba zatrzymał się w rozwoju na postumencie własnego nazwiska (znany, że znany, że poszkodowany, że taki hello, że z tylnej flanki rozpierdzeili wszystkich kandydatów). Ale ja powrócę do fundamentu - ok. 2700 zł, to łakomy kąsek, ale czy w tym wszystkim chodzi o dobro Olsztyniaków?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  5. qurka #2570803 | 95.160.*.* 3 wrz 2018 11:36

    O jednak tramwaje zaczęły się podobać wszystkim kandydatom, chociaż reprezentują inny punkt widzenia. Bublewiczowa nie ma o niczym zielonego pojęcia, sorrki ma o Nepalu :) :) :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (77)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5