Z reklamami trzeba zrobić porządek. Tylko jak?
2017-12-10 08:22:00(ost. akt: 2017-12-09 21:47:00)
Łódź uchwaliła uchwałę krajobrazową, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność dokumentu w całości. W Olsztynie taka uchwała nie została jeszcze przyjęta, jednak czy nasi urzędnicy powinni się spieszyć?
Dzięki ustawie krajobrazowej rady gmin mogą, choć nie muszą, określić w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, ale też z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane.
Gminy będą mogły pobierać opłatę za wiszące reklamy. Stawki ustalą same, choć nie mogą one przekroczyć maksymalnych stawek z ustawy. A ta wprowadza też wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą. Mają one wynieść czterdziestokrotność opłaty reklamowej. Jeden z olsztyńskich radnych proponuje jednak poczekać z szybkim wprowadzeniem uchwały krajobrazowej.
— W Łodzi taki dokument uchylono — mówi Tomasz Głażewski, radny Nowoczesnej. Mimo to podkreśla, że... — ...z reklamami trzeba zrobić porządek. Większość z nich jest antyreklamą, z czego nawet sami właściciele nie zdają sobie sprawy. Według mnie warto poczekać aż inni przebrną przez problemy natury prawnej. Z jednej strony warto byłoby się pospieszyć, żeby zrobić porządek wizualny w mieście, ale z drugiej strony pewne zamiary wchodziłyby w ten sam konflikt, co w Łodzi.
Łódź uchwałę intencyjną uchwaliła jako pierwsza z dużych miast. Jako pierwsza przeprowadziła też konsultacje i w listopadzie 2016 uchwaliła jedną z pierwszych w kraju uchwał krajobrazowych.
Okazało się jednak, że dokument nie respektuje praw nabytych, wprowadza nierówne traktowanie podmiotów i przekracza upoważnienie ustawowe. Dlatego w sierpniu 2017 WSA w Łodzi stwierdził nieważność uchwały w całości. W połowie października Łódź złożyła skargę kasacyjną do NSA. Rozprawa odbędzie się najprawdopodobniej pod koniec roku. W Olsztynie jest jednak inny problem.
— Uchwałą krajobrazową zajmuje się Wydział Rozwoju Miasta i Budownictwa. Ten sam, który zajmuje się planami zagospodarowania przestrzennego — mówi Tomasz Głażewski. — Musimy się zastanowić, co ma większą wagę? Dla oczu oczywiście uchwała krajobrazowa, ale dla funkcjonowania miasta — plany zagospodarowania i studium uwarunkowań. Uzbroiłbym się w cierpliwość, choć boli mnie patrzenie na te reklamy, ale uważam, że musimy najpierw zrobić studium. Ruszyliśmy przecież temat zagospodarowania naszych wód. Łódź się bardzo pospieszyła. Nie chcę, byśmy powtórzyli ten błąd.
— Przeanalizowaliśmy wnioski, jesteśmy gotowi do dalszych prac, jednak na przeszkodzie w dalszym ciągu stoi brak odpowiednich przepisów wykonawczych — mówi z kolei Patryk Pulikowski z olsztyńskiego ratusza.
Nawet gdyby wprowadzono uchwałę, to reklamy nie zaczną znikać na potęgę, bo właściciele nieruchomości z reklamami będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do uchwały.
pj
Komentarze (26) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez![FB](/i/icons/fb.png)
albo #2396100 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:21
te telewizory na budynkach ... chlewnia
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
reklama #2396098 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:19
dźwignią handlu powiedzieli by marketingofcy F
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
200 000 ton ulotek #2396094 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:16
rocznie trafia do śmieci . Ile to lasu wycięto i zmarnowano . Olsztyńscy radni nie widzą problemu bo patrzą się na innych . Zgroza . A przecież drzewo rośnie kilkadziesiąt lat .
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
to jest takie proste #2395492 | 89.228.*.* 11 gru 2017 14:04
... wystarczy że odpowiednia osoba która dba o wizerunek miasta nie wydała zgody i po temacie.
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
Olsztyniak #2395416 | 80.212.*.* 11 gru 2017 11:45
Zakazać, zdająć te krzyczące różnymi hasłami cerato szmaty jak najszybciej
Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz