Druga linia tramwajowa ma zielone światło
2017-11-26 11:50:59(ost. akt: 2017-11-26 11:56:02)
Władze Olsztyna zatwierdziły projekt drugiej linii tramwajowej. Niektórzy się cieszą, inni już czekają na rozkopy i utrudnienia. Dlaczego tak długo czekaliśmy na zatwierdzenie projektu? Powodów jest kilka.
Umowa na projekt drugiej linii tramwajowej została podpisana w październiku 2015 roku, a więc jeszcze przed otwarciem pierwszej linii. Z kolei przetarg na na jej budowę miał być ogłoszony na przełomie maja i czerwca tego roku, jednak urzędnicy przekładali terminy kilka razy.
Dlaczego?
— W porównaniu z pierwotną wersją zmiany dotyczą sporej liczby szczegółów — tłumaczy Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta w Olsztynie. — To m.in. oświetlenie, lokalizacja nowych murów oporowych, usytuowanie skarpy. Nie miały jednak wpływu na propozycję poprowadzenia trasy. Ta zacznie się na pętli w Pieczewie i zostanie poprowadzona ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku (estakada), Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego do obecnej trasy.
Projektowanie trwało długo, bo... — ...to nie tylko przygotowanie przebiegu trasy, ale także wielu szczegółowych, niewielkich rozwiązań, które muszą zostać odwzorowane w dokumentacji — wyjaśnia Patryk Pulikowski. — Teraz kompletujemy materiały do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy tego zadania. Chcielibyśmy go ogłosić na przełomie listopada i grudnia.
Olsztyniacy są podzieleni.
— Czemu wszystko zacznie się zimą? — pyta pan Mateusz z Olsztyna. — Nie korzystam z tramwajów, ale boję się rozkopów, bo kierowców w tym mieście spycha się na totalny margines.
— Budowa linii tramwajowych to też remont ulic, nowe nawierzchnie, wymiana starej kanalizacji i innych urządzeń podziemnych, nowe chodniki — zauważa internauta o nicku elf. — Nie chcecie milionów złotych, to inne miasto je chętnie przygarnie. I zostaniemy ze starymi ulicami, które już się sypią, bo nie będzie za co modernizować.
Jak będzie wyglądała druga linia tramwajowa? Przy pętli na Pieczewie powstanie parking typu park&ride (parkuj i jedź), który umożliwi pozostawienie samochodu i kontynuowanie jazdy tramwajem. Na Nagórkach powstanie estakada tramwajowa, pierwszy taki obiekt w Olsztynie. Dzięki niej tramwaje nie będą blokowały przejazdu przez skrzyżowanie Krasickiego z Synów Pułku.
Na środku Wilczyńskiego powstanie też trambuspas, którym oprócz tramwajów pojadą autobusy miejskie.
Zniknie też rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z Dworcową. W jego miejsce pojawi się skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
Jeśli chodzi o zmiany w przebiegu tras, to w rejonie skrzyżowania Krasickiego z Boegnika tory pobiegną środkiem, a zjazd zostanie przesunięty kilkadziesiąt metrów dalej za skrzyżowanie w kierunku Carrefoura.
Druga linia tramwajowa, przypomnijmy, będzie budowana od podstaw. Jej długość wyniesie ok. 8 km. Budowa ma się zakończyć do końca 2019 roku. Koszt inwestycji to około 208 mln zł. Miasto dostanie większą dotację, niż zakładano. A to dlatego, że podwyższono nam kwotę dofinansowania na projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie — trakcja szynowa” do maksymalnego poziomu, czyli 85 proc.
pj
Komentarze (133) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
docho #2401175 | 83.9.*.* 19 gru 2017 19:17
widziałem autobus z napisem tramwaj nr 3.
odpowiedz na ten komentarz
humorek pierwsza klasa #2400921 | 88.156.*.* 19 gru 2017 13:57
Park&ride ??? Ale się ubawiłem. Dla kogo?. Dla mieszkańców Barczewa,Purdy, Butryn, Dorotowa, Stawigudy? Wioskowe ludzie pedo parkować w drodze do marketów?
odpowiedz na ten komentarz
zuza #2399999 | 83.9.*.* 18 gru 2017 06:20
przestańcie marudzić - CZAS wypieprzyć GRZYMOWICZA razem z tą bandąNIEUDACZNIKÓW Z RATUSZA....OJ ŻEBY NIE BYŁO ZA PÓŻNO...
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
Qba #2399182 | 95.160.*.* 16 gru 2017 17:03
Grzymowicza wsadzić w tramwaj i niech wraca na wioskę to co zrobił z Olsztyna woła o pomstę do Nieba
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
wer #2398729 | 88.156.*.* 15 gru 2017 18:44
kto i gdzie pojedzie ta linią tramwajową?
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz