Koleją z Gutkowa do centrum Olsztyna

2017-09-15 13:55:13(ost. akt: 2017-09-15 14:04:32)
O kolei miejskiej w Olsztynie mówi się od lat. Jej gorącym orędownikiem był dr Kamil Kotliński, ekonomista z UWM, który 10 lat temu opracował system miejskich połączeń kolejowych. A co o tym pomyśle sądzą olsztyńskie radne?
W marcu tego roku, podczas konferencji prasowej PKP i ministerstwa budownictwa, powrócił pomysł budowy w Olsztynie kolei miejskiej. Miał on związek z planami kolejarzy modernizacji linii Olsztyn — Gutkowo. Według ich założeń zostałoby wybudowane przejście pod torami na ul. Jeziornej i kilka przystanków.

Przystanek pod roboczą nazwą „Szkoła” miałby znajdować się na wysokości „elektronika”, a czas przejazdu z dworca wyniósłby około 7 minut. Powstałyby ponadto przystanki: „Likusy”, „Redykajny” oraz „Śródmieście” (na wysokości przejścia podziemnego).

Jednak ten ostatni byłby budowany przy okazji modernizacji linii Olsztyn — Działdowo. Warto dodać, że przy okazji modernizacji linii do Działdowa zostałby wybudowany też przystanek „Dajtki ”zlokalizowany w rejonie ul. Bławatnej.

Początek prac kolejarze planowali na 2020 rok, a wartość szacunkowa całej inwestycji to około 30 milionów złotych. Wszystko poprzedziłyby oczywiście konsultacje społeczne i rozmowy z olsztyńskim ratuszem. O temacie zrobiło się jednak cicho. Aż do czasu, kiedy w mediach branżowych pojawił się wywiad z Ireneuszem Merchlem, prezesem zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, który przyznał, że pomysł budowy kolei aglomeracyjnej Olsztyna jest dobry, ale powinien zostać zrealizowany dawno temu. Co na ten temat sądzą olsztyńskie radne? Czy kolej miejska w Olsztynie jest w ogóle potrzebna?

— Uważam, że tak, bo jeśli ma ona połączyć dworzec Główny z poszczególnymi częściami miasta, takimi jak Gutkowo czy Redykajny i Likusy, gdzie do szkół branżowych dojeżdża bardzo dużo młodzieży, przystanki rozładowałyby tłok na ulicach i byłoby zdecydowanie szybciej tam dojechać. Czyli nie godzinę, a kilka minut — mówi Nelly Antosz, radna klubu Demokratyczny Olsztyn.

Podobnego zdania jest także Halina Ciunel, przewodnicząca Rady Miasta z Platformy Obywatelskiej. — To cudowny pomysł, ale, według mnie, rzeczywiście spóźniony — uważa. — Przypomnijmy sobie, że mniej więcej pięć lat temu dużo dyskutowaliśmy na ten temat na sesjach Rady Miasta i już wtedy widzieliśmy potrzebę budowy takiej kolei. Ale wówczas mieszkańcy, których dotyczyłaby ewentualnie ta droga kolejowa, czekali na ulice Nowobałtycką. Niestety, dzisiaj już wiemy, że o Nowobałtyckiej możemy na razie zapomnieć, bo nie znalazła się na liście czołowych inwestycji.


Halina Ciunel dodaje, że 5 lat temu miasto robiło analizy i przeprowadziło konsultacje społeczne. — I to mieszkańcy zdecydowali, ze nie potrzebują tej drogi kolejowej, a dzisiaj ci sami mieszkańcy tego żałują — mówi radna PO.
Przewodnicząca Rady Miasta zwraca również uwagę, że konsultacje społeczne są bardzo ważne, ale... — ...nie zawsze w ramach konsultacji społecznych można przewidzieć i przekazać wszystkim mieszkańcom plany bardziej perspektywiczne, dlatego trzeba podejść do nich z powagą i bardziej perspektywicznie je modyfikować.

Wielu budowę kolei podmiejskiej, w kontekście przebudowy linii Olsztyn — Gutkowo, widzi odciążenie olsztyńskich ulic. — Warunki transportu i podróżowania samochodami w mieście poprawiłyby się diametralnie. To jest kompleksowe rozwiązanie dla komunikacji — uważa Halina Ciunel.

Adam Nowiński


Komentarze (42) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. plus #2338725 | 83.6.*.* 28 wrz 2017 18:23

    Gratulacje dla autora pomysłu ! Pozostaje realizacja !

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. jasiu #2329369 | 83.9.*.* 16 wrz 2017 17:57

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. jak czytam, że kolej podmiejska odciąży ruch na trasie gutkowo - olsztyn to nie wiem czy śmiac się czy płakać, autobusy mpk będa po szynach jeździły? czy samochody ? potrzebna nowobałtycka.

    1. yaya #2329356 | 185.62.*.* 16 wrz 2017 17:32

      Pytania podczas prowadzonych "konsultacji społecznych" były sformułowane w taki sposób, że zachęcały do negatywnej, a więc zgodnej z linią rady miasta, odpowiedzi. To był typowy "Miś" - się zrobiło konsultacje forsę ktoś zarobił i na szczęście nic nie trzeba robić, bo społeczeństwo nie chce.

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

    2. prawnik #2329217 | 83.24.*.* 16 wrz 2017 12:40

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. ZAORAC TE CAŁE GUTKOWO ŁĄCZNIE Z ICH BIEDRONA I POSADZIĆ BURAKI

      1. Wiecho #2329191 | 94.254.*.* 16 wrz 2017 11:15

        Robcie kolej aglomeracyjna. Pomyslcie o podolsztynskich wioskach. Poprosze przystanek w Sząbruku przy ul. Leśnej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (42)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5