Będzie kolej podmiejska w Olsztynie! Są konkretne propozycje
2017-03-13 08:00:00(ost. akt: 2017-03-12 18:04:38)
Podczas sobotniej (11.03) konferencji prasowej wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita oraz Ireneusza Merchela, prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe padło sporo konkretów dotyczących infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach. Jakich?
Do 2023 roku na Warmii i Mazurach ma zostać zmodernizowanych kilka głównych linii kolejowych. W Krajowym Programie Kolejowym znalazło się pięć dużych inwestycji w naszym regionie. Ich wartość to prawie półtora miliarda złotych
Do końca marca PLK ma ogłosić przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej elektryfikacji linii Ełk—Korsze. Inwestycja będzie realizowana w latach 2020-2023. A dzięki niej skróci czas przejazdu z Olsztyna do Ełku o 37 minut, do ok. 1 godzin 47 min.
Wcześniej kolejarze przebudują linię Szczytno — Ełk, która będzie gotowa w 2020 roku i pociągi będą mogły tu jechać 120 km/h.
Do 2020 roku powinna zostać też przebudowana linia Gutkowo —Braniewo i tu też czas jazdy skróci się o ok. pół godziny. Więcej już wiadomo na temat przyszłej kolei aglomeracyjnej w Olsztynie. Kolejarze mocno szykują się bowiem do rewitalizacji 8-kilometrowego odcinka Olsztyn – Gutkowo. PKP będzie szukało pieniędzy na tę inwestycje, a to ok. 30 mln zł.
Według założeń zostanie wybudowane przejście pod torami na ul. Jeziornej i kilka przystanków. Przystanek po roboczą nazwą „Szkoła” będzie znajdował się na wysokości „elektronika”, a czas przejazdu tu z dworca wyniesie ok. 7 minut. Powstaną przystanki Likusy, Redykajny oraz Śródmieście ( na wysokości przejścia podziemnego). Jednak ten ostatni będzie budowany przy okazji modernizacji linii Olsztyn — Działdowo. A prace na tej linii zakończą się wiosną 2020 roku i pociągi będą mogły jechać z prędkością 120-140 km/h. Dzięki temu do Warszawy dotrzemy z Olsztyna w 2 godziny i kilka minut. Warto dodać, że przy okazji modernizacji linii do Działdowa zostanie wybudowany też przystanek Dajtki zlokalizowany w rejonie ul. Bławatnej.
Jak powiedział prezes Merchel możliwe jest przedłużenie kolei aglomeracyjnej choćby do Jonkowa czy do Dobrego Miasta.
Andrzej Mielnicki
Andrzej Mielnicki
Komentarze (30) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
No ... #2201871 | 46.169.*.* 14 mar 2017 14:00
Nareszcie .
odpowiedz na ten komentarz
ok #2201869 | 89.228.*.* 14 mar 2017 13:52
O.K.
odpowiedz na ten komentarz
realista #2201863 | 213.5.*.* 14 mar 2017 13:47
Wszystkie te inwestycje kolejowe to bardziej na pokaz. Czy ktoś pomyśłał o stworzeniu prawdziwej kolei regionalnej, gdzie wszystkie miasta powiatowe mają połączenie kolejowe ze stolicą wojewodztwa czy miastami wzrostu Elblągiem i Ełkiem. Do tego potrzebna jest oprocz planowanych ,rewitalizacja lini Czerwonka Mrągowo Orzysz Ełk. Budowa lini kolejowej Dobre Miasto Lidzbark Warmiński Bartoszyce/najkrótsza trasa/ Odbudowa lini kolejowej Gołdap Węgorzewo z rewitalizacją Węgorzewo Kętrzyn. Rewitalizacja lini Gołdap Ełk. Budowa lini okręznej wokół Olsztyna tak aby pociągi przyjeżdżające z różnych kierunków wjężdżały na nią odciążając transport miejski. To samo należałoby uczynić w Elblągu a może również w Ełku. Spójny system taktów czasowych pociągów z każdego zakątka województwa ograniczy transport samochodowy i stworzenie prawdziwego transportu publicznego a nie udawanego. Ale są to tylko marzenia niestety.NIc nie można zrobić przy sześciu liniach kolejowych w całym województwie. Wstyd , wstyd i jeszcze raz wstyd.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
mazurtrain #2201612 | 46.151.*.* 14 mar 2017 07:42
Czerwonka-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz ???
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
Tom #2201606 | 145.237.*.* 14 mar 2017 07:33
A może czas pomyśleć o SKM a tu trzeba zaległości sprzed 60 lat naprawiać.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz