Olsztyn w czołówce miast przyjaznych rowerzystom

2016-11-04 17:56:11(ost. akt: 2016-11-04 17:57:24)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Najnowszy ranking miesięcznika „Rowertour” obejmuje 39 miast, wśród których Olsztyn uplasował się na ósmym miejscu. Dobrą pozycję Olsztyna w tegorocznym rankingu zapewniły nowe drogi dla rowerów z asfaltową nawierzchnią, coraz powszechniej stosowana skuteczna separacja ruchu rowerów od pieszych. Co jeszcze?
W listopadowym numerze miesięcznika „Rowertour” opublikowano wyniki czwartej edycji ogólnopolskiego „Rankingu miast przyjaznych rowerzystom”. Jest to zestawienie, które bardzo dokładnie analizuje „rowerowe” postępy dokonane w ciągu ostatnich dwóch lat. Ocena wydawana przez „Rowertour” jest uznawana za najbardziej miarodajną i wiarygodną spośród rozmaitych zestawień opisujących rozwój komunikacji rowerowej w polskich miastach.

Najnowszy ranking obejmuje 39 miast, wśród których Olsztyn uplasował się na ósmym miejscu. — Stabilna pozycja Olsztyna w czołówce tego rankingu wynika z konsekwentnej realizacji celów określonych w 2009 r. — mówi Mirosław Arczak, olsztyński oficer rowerowy. — Tempo naszych postępów z pewnością nie jest dla wszystkich satysfakcjonujące, ale spełnienie wielu oczekiwań wymaga znacznych nakładów finansowych. Istnieje jednak szeroka gama rozwiązań prostych, tanich i skutecznych, których stosowanie jest coraz popularniejsze w całym kraju, a dodatkowo, są szczególnie premiowane w tym rankingu.

Są to rozwiązania bazujące na wykorzystywaniu istniejących dróg do łączenia na nich ruchu wszystkich pojazdów, w tym także rowerów. — Bardzo często bowiem usilna separacja rowerzystów na niedoskonałych drogach dla rowerów prowadzi do powstawania większej ilości zagrożeń niż odpowiednio wykonana integracja pojazdów na jezdni. Myślę tu o pasach ruchu dla rowerów, śluzach dla rowerów, obszarowym uspokajaniu ruchu na osiedlach i w śródmieściu (tzw. Tempo 30 oraz strefy zamieszkania), kontrapasach, organizowaniu ruchu rowerów „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych — wymienia Arczak.

Dobrą pozycję Olsztyna w tegorocznym rankingu zapewniły nowe drogi dla rowerów z asfaltową nawierzchnią, coraz powszechniej stosowana skuteczna separacja ruchu rowerów od pieszych, liczne inwestycje drogowe przyczyniające się także do rozwoju komunikacji rowerowej (w tym przede wszystkim budowa linii tramwajowej), kompleksowe udogodnienia wprowadzone na obszarze starówki, stale zwiększająca się liczba dobrych stojaków rowerowych, możliwość jazdy po miejskich parkach. Olsztyn wyróżnia się także bogatą ofertą cyklicznych imprez dla miłośników rowerowej turystyki, rekreacji i sportu.

Oficer rowerowy wskazuje również działania, które muszą być intensywniejsze, aby poprawić warunki jazdy na rowerze, a tym samym podciągnąć Olsztyn w górę w kolejnym rankingu. — Duże i kosztowne inwestycje drogowe przyniosą nam w najbliższych latach kolejne elementy infrastruktury rowerowej, jednak na ich tle jeszcze lepiej widać zalety rozwiązań niezbyt drogich, a rekomendowanych przez specjalistów na tereny gęsto zabudowane, takie jak nasze Śródmieście czy liczne osiedla. Powinniśmy brać przykład z liderów tegorocznego rankingu, czyli konsekwentnie i powszechnie uspokajać ruch samochodowy na dużych obszarach miasta, wyznaczać więcej pasów rowerowych i śluz dla rowerów oraz dopuszczać ruch rowerowy w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych — podkreśla Mirosław Arczak.


mat. prasowe

Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. sponsor #2107551 | 83.9.*.* 6 lis 2016 22:15

    Ile ratusz wydał za ten ranking? Przecież za takie rzeczy trzeba najpierw uczynić się mecenasem lub sponsorem a potem w zależności od wielkości kwoty znajdujesz się w rankingu z odpowiednim miejscem wprost proporcjonalnym do kwoty!

    odpowiedz na ten komentarz

  2. sas #2107311 | 88.156.*.* 6 lis 2016 15:24

    Najlepsze jest to, że prezydent tak chwali się komunikacją miejską i ścieżkami rowerowymi i że wszyscy pracownicy ratusza korzystają z komunikacji miejskiej i rowerów , a parkingi za ratuszem dla pracowników jak były pełne tak są dalej pełne.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

  3. Tom Dee #2107215 | 88.156.*.* 6 lis 2016 12:45

    Ten miesięcznik, zapewne mocno niszowy musiał zastosować bardzo niewyśrubowane kryteria, plasując nasz olsztyński ścieżkowy bajzel na tak wysokiej pozycji. Na szczęście siedem miast pokazało, że można to zrobić lepiej. Trzeba tylko brać z nich dobry przykład.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

  4. bleh #2107183 | 46.170.*.* 6 lis 2016 11:39

    W spódnicy na rowerze? ;)

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Przyjazny rowerzyston? #2107083 | 88.156.*.* 6 lis 2016 08:08

      Od 3 miesięcy jest dziura (lekko zabetonowana) na Bałtyckiej tuż obok Bławatka i q...a nie ma komu wylać może góra 1 m2 asfaltu! To jest skandal a nie przyjazność. Podobnie droga rowerowa nad Długim. Jazda jak po korzeniach. Trzęsie jak na kocich łbach. Jak pisałem że droga ta jest źle robiona to tzw oficer udawał że nie wie o czym pisze, bo kilka postów z pytaniem o co chodzi i tyle. Widziałem jak go kładli. Grabkami wyrównywali 2-3 cm warstwę i grabkami wyrównywali... Utwardzenie było bardzo słabe. Mówiłem że to będzie do doopy. I jest. Na korzeniach powinna być gruba warstwa asfaltu i przede wszystkim bardzo mocno utwardzona. A tak nie jest...

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (21)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5