Prezes krytykuje, prezydent odpowiada
2025-09-07 17:18:40(ost. akt: 2025-09-07 18:17:04)
Piotr Rachwalski, członek zarządu spółki CPK i prezes Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego Polski PKS, na swoim facebookowym blogu "Piotr Rachwalski - Komunikacja Zastępcza" skrytykował politykę rozwoju olsztyńskiego transportu publicznego, pisząc m.in. o "zmarnowanej szansie rozwojowej".
Poniżej internetowy wpis Piotra Rachwalskiego (pisownia oryginalna):
"11 AUTOBUSÓW ZA 50 MLN to nie jest dobry wynik... zwłaszcza jak sie oddaje ponad 100 mln na tramwaje... Niestety, to co sie dzieje w Olsztynie to nie jest najlepszy przykład. Powrót sieci tramwajowej to ewenement, ake popełniono przy okazji masę błędów. Za mała zajezdnia, linie omijające osiedla, (by tramwaje czasem nie przeszkadzały ludziom...), martwe końcówki jak ta na Kortowie, kupno na małej sieci różnych tramwajów etc. Liczyłem że trzeci etap rozbudowy sieci te błędy jakoś zniweluje i poprawi. Niestety, zmieniły się priorytety i miasto zwraca 100 mln dotacji, za to kupuje chyba jedne z droższych autobusów elektrycznych, które w liczbie 11 sztuk nie zrobią jednak rewolucji... cóż, kolejny dowód na to że nie wystarczy mieć kasę, trzeba jeszcze wiedzieć jak i na co mądrze ją wydać.
Szkoda zmarnowanej szansy rozwojowej. Jak widać nie wystarczy dawać kasę by dany region się rozwijał (tu: program POLSKA WSCHODNIA)".
Szkoda zmarnowanej szansy rozwojowej. Jak widać nie wystarczy dawać kasę by dany region się rozwijał (tu: program POLSKA WSCHODNIA)".
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Piotra Grzymowicza, prezydenta Olsztyna w latach 2009-2024, a obecnie dyrektora generalnego Energa Operator oddział w Olsztynie.
Komentarz Piotra Grzymowicza
Nie zgadzam się z opiniami pana Piotra Rachwalskiego, iż „w trakcie realizacji projektu przywrócenia tramwajów w Olsztynie popełniono mnóstwo błędów”.
Gdy pan Rachwalski używa sformułowania „za mała zajezdnia”, to jest to nieprawda, ponieważ wybudowana zajezdnia tramwajowa przy ul. Kołobrzeskiej w trakcie realizacji I etapu rozwoju transportu publicznego w Olsztynie, realizowanego w latach 2012-2015, i jej rozbudowa w II etapie, w latach 2021-2023, pozwala w przyszłości na obsługę 45-50 tramwajów. Obecny stan taboru wynosi 27 tramwajów i w pełni zapewnia normalną pracę przewozową.
Zajezdnia autobusowa przy ul. Sikorskiego powstała w ramach I etapu realizacji projektu tramwajowego w latach 2012-2015. Jej rozbudowa przewidziana jest w ramach III etapu modernizacji i rozbudowy systemu transportu w Olsztynie w ramach obecnej perspektywy finansowej 2021-2027, dla której, będąc prezydentem, przygotowałem studium wykonalności, dokumentację techniczną i złożyłem wniosek w PARP. Projekt miał zapewnione współfinansowanie dotacją unijną (środki bezzwrotne) w wysokości 200 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Zajezdnia autobusowa przy ul. Sikorskiego powstała w ramach I etapu realizacji projektu tramwajowego w latach 2012-2015. Jej rozbudowa przewidziana jest w ramach III etapu modernizacji i rozbudowy systemu transportu w Olsztynie w ramach obecnej perspektywy finansowej 2021-2027, dla której, będąc prezydentem, przygotowałem studium wykonalności, dokumentację techniczną i złożyłem wniosek w PARP. Projekt miał zapewnione współfinansowanie dotacją unijną (środki bezzwrotne) w wysokości 200 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Nieprawdą jest także stwierdzenie: „Linie omijające osiedla”. Samorząd Olsztyna zanim rozpoczął inwestycję tramwajową opracował szereg dokumentów strategicznych z zakresu rozwoju transportu publicznego, m.in.: „Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Olsztyna na lata 2012–2027”, “Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna” 2030+ z 2021 roku. Wszystkie te dokumenty stanowiły podstawę do opracowania koncepcji, a następnie dokumentacji technicznej budowy linii tramwajowych. Zarówno w/w dokumenty strategiczne, jak i projekty przebiegu linii były opracowywane przy udziale ekspertów, jak i konsultowane z mieszkańcami. Funkcjonujący tramwaj przewozi na pięciu liniach mieszkańców Olsztyna z największych dzielnic mieszkaniowych do centrum miasta, zintegrowanego centrum przesiadkowego przy Dworcu Głównym i z powrotem, jak również z Dworca Głównego do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Jeżeli chodzi o sformułowanie: „Martwe końcówki jak ta na Kortowie” - projekt ten dotyczy linii do UWM, która w ramach III etapu rozwoju transportu zbiorowego (jest to w Dokumentach strategicznych) planowana była i jest do realizacji podobnie jak połączenie istniejących linii biegnących przez ul. Sikorskiego i ul. Krasickiego ulicą Wilczyńskiego - jest gotowa dokumentacja od 2020 roku.
„Kupno różnych tramwajów” - w I etapie zakupiono 15 Solarisów, w II etapie do przetargu zgłosił się tylko 1 producent turecki (Durmazlar), który dostarczył 12 sztuk. Miasto wybierało dostawców tramwajów w oparciu o Ustawę Prawo Zamówień Publicznych i nie mogło wskazywać konkretnego dostawcy tramwajów.
Chcąc wypowiadać się w sprawach powrotu po pięćdziesięciu latach olsztyńskiego tramwaju i dalszym rozwoju transportu publicznego w Olsztynie, pan ekspert powinien zapoznać się z całą historią dostępną na ten temat na stronach UM i Spółki MPK sp. z o.o., jak również, w przypadku wątpliwości, zapytać osoby kompetentne w tym temacie.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez