Czas na zmianę przyzwyczajeń. Od 1 lipca śmieci segregujemy na 5 frakcji
2021-06-30 12:00:00(ost. akt: 2021-06-30 20:34:44)
Od 1 lipca w gminie Olecko zacznie się mała rewolucja związana z odbiorem odpadów komunalnych. Śmieci trzeba będzie segregować nie jak dotychczas na dwie, ale na pięć frakcji. Ich odbiorem zajmie się Towarzystwo Budownictwa Społecznego.
— Jest to dla mnie ważny krok w rozwoju obu połączonych spółek - TBS i PGK oraz sposób na utrzymanie większej kontroli nad obsługą odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców — podkreśla burmistrz Karol Sobczak. — Zależy mi, by jak najwięcej zadań własnych gminy realizowały spółki gminne, co jest uzasadnione z punktu widzenia ekonomii oraz kontroli nad ich realizacją. Pierwsze efekty już mamy, dzięki temu, że spółki komunalne z założenia nie mają na celu wypracowanie zysku, a realizację zadań własnych gminy na rzecz mieszkańców, koszty odbioru opadów na terenie gminy Olecko są niższe o około 3 mln zł rocznie niż w przypadku zlecania odbioru odpadów komercyjnym przewoźnikom. Ze względu na fakt, że zmieniamy cały system gospodarki odpadami oraz przewoźnika proszę mieszkańców o wyrozumiałość, szczególnie na początku.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego po wygraniu przetargu już wiosną rozpoczęło intensywne przygotowania do odbierania odpadów komunalnych. Burmistrz Sobczak zapewnia, że spółka jest już technicznie i kadrowo przygotowana do przejęcia tego zadania.
— Wszyscy musimy być zdyscyplinowani, bo każda zmiana wprowadza pewną dezorganizację, wymaga pewnego wysiłku oraz zmiany nawyków — mówi burmistrz Sobczak. — Musimy pracować nad świadomością, że brak segregacji, oprócz konsekwencji dla środowiska, to również konsekwencje dla naszego portfela. Tylko jednocząc działania i przyjmując wspólną odpowiedzialność płynnie wejdziemy w nowe realia. Moja gorąca prośba - niech każdy z nas zacznie od siebie, zapozna się z ustawowymi obowiązkami każdego ogniwa jednolitego systemu segregacji odpadów. Zachęcam do zapoznania się z treściami i informacjami publikowanymi na stronie Ministerstwa Środowiska i Klimatu oraz osobistego kontaktu z pracownikami spółki TBS i Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Olecku.
TBS niedawno zakupiło 6 używanych pojazdów w bardzo dobrym stanie technicznym niezbędnych do obioru śmieci. Są to dwa pojazdy jednokomorowe i dwa dwukomorowe o pojemności zabudowy 17 m3 i 22 m3, jeden pojazd specjalny typu hakowiec, który w okresie zimowym będzie zaadaptowany również do odśnieżania dróg, jeden pojazd do odbioru śmieci gabarytowych, również do prac związanych z utrzymaniem porządku w mieście oraz terenów zielonych. Spółka zaciągnęła na ten cel 793 tys. zł kredytu, którego okres spłaty wynosi 3 lata, czyli tyle, ile trwa umowa związanej z odbiorem śmieci. Od 1 lipca na terenie gminy Olecko zacznie obowiązywać podział śmieci na 6 frakcji (oprócz 5 podstawowych dochodzi jeszcze popiół). Olecki ratusz już od pewnego czasu prowadził kampanię informująca o nowych zasadach, ale ....
wszystko okaże się „w praniu”.
— Jak pokazuje doświadczenie, niezależnie od ilości przekazywanej informacji, zawsze jest jej za mało i dopiero zderzenie z rzeczywistością oraz praktyka zmuszają nas do stosowania zasad i wyrabiają w nas nawyki — przyznaje burmistrz Sobczak. — Przekazywaliśmy jako urząd informacje przez media, został opracowany informator dotyczący nowych zasad segregacji odpadów w gminie Olecko, który przekazywaliśmy mieszkańcom. Prowadzone były kampanie edukacyjne w szkołach i przedszkolu oraz otwarte dla mieszkańców – np. Zielony Piknik.
Spółka TBS rozprowadziła wśród mieszkańców ulotki informacyjne z zasadami segregacji oraz numerami kontaktowymi, gdzie uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące systemu gospodarowania odpadami oraz obowiązujące od 1 lipca harmonogramy odbioru odpadów.
— Należy pamiętać, że 1 lipca odpady muszą być już gotowe do odbioru, posegregowane zgodnie z nowymi zasadami — podkreśla burmistrz. — Od samego początku będziemy bardzo konsekwentnie weryfikować i egzekwować przestrzeganie zasad segregacji zgodnie z jednolitym systemem segregacji odpadów. Zależy mi, żeby mieszkańcy, którzy robią to prawidłowo, nie ponosili kosztów za mniej zdyscyplinowanych. Musimy pamiętać, że przepisy nakładają na nas – mieszkańców obowiązek segregacji na określonych zasadach, gminy mają wyłącznie zorganizować odbiór odpadów. Śmieci niesegregowane zostaną odebrane, jednak będą za nie naliczone podwyższone opłaty, zgodnie z przepisami. Żeby wyjść naprzeciw mieszkańcom, spółka zabezpieczyła dostępność pojemników na śmieci dla wszystkich naszych mieszkańców - istnieje możliwość dzierżawy lub zakupu. Uruchomiła również sprzedaż worków do segregowania śmieci. TBS świadczy także usługę mycia i dezynfekcji pojemników na komunalne odpady stałe.
— Należy pamiętać, że 1 lipca odpady muszą być już gotowe do odbioru, posegregowane zgodnie z nowymi zasadami — podkreśla burmistrz. — Od samego początku będziemy bardzo konsekwentnie weryfikować i egzekwować przestrzeganie zasad segregacji zgodnie z jednolitym systemem segregacji odpadów. Zależy mi, żeby mieszkańcy, którzy robią to prawidłowo, nie ponosili kosztów za mniej zdyscyplinowanych. Musimy pamiętać, że przepisy nakładają na nas – mieszkańców obowiązek segregacji na określonych zasadach, gminy mają wyłącznie zorganizować odbiór odpadów. Śmieci niesegregowane zostaną odebrane, jednak będą za nie naliczone podwyższone opłaty, zgodnie z przepisami. Żeby wyjść naprzeciw mieszkańcom, spółka zabezpieczyła dostępność pojemników na śmieci dla wszystkich naszych mieszkańców - istnieje możliwość dzierżawy lub zakupu. Uruchomiła również sprzedaż worków do segregowania śmieci. TBS świadczy także usługę mycia i dezynfekcji pojemników na komunalne odpady stałe.
Każda zmiana niesie ze sobą obawę mieszkańców, że wzrośnie opłata za odbiór śmieci, ale póki co nie ma takich planów.
— Pamiętajmy, że do tej pory odbierane były tylko dwie frakcje odpadów, a od 1 lipca TBS będzie odbierało 5 frakcji — wyjaśnia burmistrz Sobczak. — Zrozumiałe jest że każdy punkt odbioru śmieci spółka będzie „odwiedzać” 2,5 raza częściej. Z analizy rynkowej wiem, że stawka odbioru śmieci zaproponowana przez TBS Olecko jest zdecydowanie poniżej progów rynku odbiorców śmieci, czyli niższa o około 300 zł za tonę w porównaniu do gmin ościennych. Jako mieszkańcy gminy produkujemy kilkanaście tysięcy ton odpadów rocznie, co oznacza, że w skali roku zapłacimy mniej o kwotę rzędu 3 mln mniej. Ponadto, wszystko będzie zależało od tego jak my – mieszkańcy będziemy segregowali odpady — podkreśla Karol Sobczak. — Brak segregacji podnosi koszty, gdyż Punkt Odbioru Odpadów w Siedliskach pobierze podwyższoną opłatę za śmieci zmieszane. W konsekwencji trzeba będzie podnieść stawki dla mieszkańców – system gospodarowania odpadami musi się bilansować. Na wrzesień planujemy weryfikację funkcjonowania systemu i szczegółową analizę kosztów gospodarowania odpadami.
— Pamiętajmy, że do tej pory odbierane były tylko dwie frakcje odpadów, a od 1 lipca TBS będzie odbierało 5 frakcji — wyjaśnia burmistrz Sobczak. — Zrozumiałe jest że każdy punkt odbioru śmieci spółka będzie „odwiedzać” 2,5 raza częściej. Z analizy rynkowej wiem, że stawka odbioru śmieci zaproponowana przez TBS Olecko jest zdecydowanie poniżej progów rynku odbiorców śmieci, czyli niższa o około 300 zł za tonę w porównaniu do gmin ościennych. Jako mieszkańcy gminy produkujemy kilkanaście tysięcy ton odpadów rocznie, co oznacza, że w skali roku zapłacimy mniej o kwotę rzędu 3 mln mniej. Ponadto, wszystko będzie zależało od tego jak my – mieszkańcy będziemy segregowali odpady — podkreśla Karol Sobczak. — Brak segregacji podnosi koszty, gdyż Punkt Odbioru Odpadów w Siedliskach pobierze podwyższoną opłatę za śmieci zmieszane. W konsekwencji trzeba będzie podnieść stawki dla mieszkańców – system gospodarowania odpadami musi się bilansować. Na wrzesień planujemy weryfikację funkcjonowania systemu i szczegółową analizę kosztów gospodarowania odpadami.
Pięć frakcji, pięć kolorów
Przypomnijmy, że od 1 lipca odpady komunalne zbierane są w podziale na następujące frakcje: papier (kolor niebieski), metale i tworzywa sztuczne (kolor żółty), szkło (kolor zielony), bio (kolor brązowy), zmieszane (kolor czarny) oraz popiół/żużel (metalowy pojemnik).
Właściciele nieruchomości mają obowiązek zapewnienia pojemników lub worków we właściwych kolorach i opisach. Do niebieskiego pojemnika wrzucamy opakowania z papieru i tektury, gazety, czasopisma, i ulotki, zeszyty, kartony, papier biurowy, ale nie wrzucamy: odpadów higienicznych, kartonów po mleku i napojach, papieru lakierowanego i powleczonego folią, zanieczyszczonego papieru, papierowych worków po nawozach i materiałach budowlanych. Do żółtego pojemnika wrzucamy: butelki plastikowe, nakrętki, kapsle, zakrętki od słoików i butelek, plastikowe opakowania, torebki i worki foliowe, aluminiowe puszki, kartony po mleku i sokach, puszki po konserwach. Nie wrzucamy: opakowań po lekach i farbach, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektronicznego i AGD, plastikowych zabawek, części samochodów. Z kolei do zielonego pojemnika wrzucamy: słoiki, i butelki po żywności i napojach, szklane opakowania po kosmetykach, ale nie wrzucamy: ceramiki, doniczek, porcelany, szkła żaroodpornego, zniczy z woskiem, żarówek i świetlówek, reflektorów, opakowań po lekach, rozpuszczalnikach, olejach silnikowych, luster i szyb okiennych. Pojemnik czarny jest przeznaczony do tego, czego nie można wrzucić do innych frakcji i nie jest odpadem niebezpiecznym. Jednak nie wrzucamy do niego: leków, i chemikaliów, zużytego sprzętu AGD, mebli, i odpadów gabarytowych, budowlanych i zużytych opon. Do brązowego pojemnika wrzucamy: odpadki warzywne i owocowe, gałęzie, trawę, liście, kwiaty, resztki jedzenia (bez mięsa), trociny i korę drzew. Nie wrzucamy: popiołu z węgla kamiennego, kości i odchodów zwierząt, drewna impregnowanego, płyt wiórowych i pilśniowych, ziemi i kamieni, oleju jadalnego.
Natomiast wszystkie odpady problemowe (m.in. przeterminowane leki, chemikalia, sprzęt elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe) należy gromadzić w oddzielnych pojemnikach. Ich odbiór realizowany będzie po uzgodnieniu z przewoźnikiem. Wszystkie sytuacje braku odbioru odpadów zgodnie z harmonogramem lub innego rodzaju zakłócenia należy zgłaszać bezpośrednio do przewoźnika pod nr telefonu 87 555 59 25 lub do Urzędu Miejskiego w Olecku pod nr telefonu 87 520 16 03.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez