Pociągiem dojedziemy już do Giżycka
2025-06-19 19:24:37(ost. akt: 2025-06-19 19:42:11)
W środę wznowiono ruch kolejowy na trasie Ełk–Giżycko. Na trasę wyjechały trzy pary pociągów regionalnych oraz jedna para pociągów dalekobieżnych. Dla pasażerów podróżujących odcinkiem Ełk–Korsze wciąż dostępna jest zastępcza komunikacja autobusowa dla pięciu par połączeń.
W ramach modernizacji zrealizowano kompleksowe prace na całym 49-kilometrowym odcinku. Wymieniono tor oraz przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty. Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów zainstalowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poprawiono również bezpieczeństwo na 26 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych, a w Giżycku i Wydminach wybudowano dwa bezkolizyjne skrzyżowania.
Zmodernizowano perony na trzech stacjach (Giżycko, Wydminy, Stare Juchy) oraz dwóch przystankach (Woszczele, Siedliska), gdzie prace nadal trwają. W Giżycku powstał tunel pieszy pod torami, ułatwiający mieszkańcom dostęp do miejskiej plaży od strony ul. Unii Europejskiej.
Obecnie inwestycja przeszła pozytywną ocenę eksploatacyjną, a wykonawca kontynuuje jeszcze niektóre prace na peronach i przejazdach – bez wpływu na kursowanie pociągów i komfort podróżnych.
Dwukrotnie szybciej i bardziej ekologicznie
Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do podsystemu „Energia”, pociągi pasażerskie na trasie Ełk–Giżycko–Korsze będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h (wcześniej 80 km/h), a towarowe do 120 km/h. Czas podróży do Olsztyna skróci się o około 50 minut – do niespełna dwóch godzin. Elektryfikacja trasy nie tylko skróci czas przejazdu, ale również zwiększy przepustowość linii oraz zmniejszy jej wpływ na środowisko.
Wartość prac na odcinku Ełk–Giżycko wyniosła 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 499 mln zł netto w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Trwa modernizacja odcinka Giżycko–Korsze
Na odcinku Giżycko–Korsze trwają zaawansowane prace. Po wzmocnieniu podłoża prowadzona jest zabudowa nowego toru. Wykonawcy działają równolegle od strony Giżycka i Korsz. Na stacjach i przystankach ukończono konstrukcje peronów, a kontynuowane są roboty na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce udostępniony zostanie nowy wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy.
Udostępnienie odcinka Giżycko–Korsze dla przewoźników planowane jest na marzec 2026 r., jednak możliwe jest wcześniejsze zakończenie prac i otwarcie linii już w grudniu 2025 r. Dotyczy to ruchu pociągów spalinowych; elektryczne pojazdy pojadą po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń.
Wartość inwestycji na tym etapie wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) i pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Dodatkowo, w kwietniu 2024 r. podpisano umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych zasilających sieć. Obecnie trwają prace projektowe i proces uzyskiwania decyzji administracyjnych. Zakończenie tej części inwestycji planowane jest na III kwartał 2026 r., a jej wartość to 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), również ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Zmodernizowane przejazdy i nowe rozwiązania inżynieryjne podniosły poziom bezpieczeństwa na całej trasie. Inwestor apeluje do kierowców o ostrożność i stosowanie się do oznakowania, szczególnie tam, gdzie wciąż obowiązuje znak „STOP”.
opr. tom
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez