Mieszkanka powiatu nowomiejskiego oszukana na BLIK. Sprzedawała ubranka dziecięce

2022-11-02 09:06:51(ost. akt: 2022-11-02 09:09:41)

Autor zdjęcia: policja

Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.
W miniony piątek (28.10.22r.) nowomiejscy policjanci przyjęli zawiadomienie od mieszkanki naszego powiatu o oszustwie, którego padła ofiarą. Kobieta wystawiła na swoim profilu na koncie społecznościowym ogłoszenie o sprzedaży ubrań dziecięcych za kwotę 50 zł. Po jakimś czasie zgłosiła się do niej kobieta, która była zainteresowana ich kupnem. W celu finalizacji transakcji rzekoma „kupująca” przesłała sprzedającej link do śledzenia paczki, po kliknięciu którego musiała podać trzykrotnie kody BLIK.

Jak można się domyślić w ten sposób kupująca nie sfinalizowała transakcji a sama straciła pieniądze z własnego konta. W tym przypadku było to 2000 zł.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?


Oszustwa „na kupującego”

Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.

Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego

Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych twojej karty i stan twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.

Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust cię okrada. Płaci twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.

Koniec. Twoje konto jest puste.

Oszustwa „na sprzedającego”

Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.

Klikasz w link, który przenosi cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.

Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.

Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.

Jak uniknąć oszustwa?

Czytaj uważnie SMS-y od banków. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.

Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.

Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.

Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory internetowe. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.

Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres witryny internetowej widoczny w przeglądarce.

Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz swoje dane wrażliwe oraz bankowe. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższa powinieneś zastanowić się dlaczego.

Ktoś prosi cię o kod BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi ci weryfikację danej prośby.

źródło: KPP Nowe Miasto
red.
nowemiasto@gazetaolsztynska.pl

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B