Policjanci ostrzegają przed oszustwami na „pracownika banku” i „zdalny pulpit”

2021-11-02 15:41:34(ost. akt: 2021-11-02 15:46:16)

Autor zdjęcia: Grażyna Jonowska

Policjanci apelują o rozsądek i ostrożność. Mieszkanki powiatu nowomiejskiego straciły blisko 20 tysięcy złotych. W obu przypadkach oszuści podawali się za pracowników banku i przedstawili ofiarom nieprawdziwe informacje dotyczące włamania na ich rachunek bankowy. Kobiety uwierzyły dzwoniącym mężczyznom, że ci kontaktują się, by pomóc im zabezpieczyć pieniądze przed stratą. Niestety zostały oszukane.
Nowomiejscy policjanci przyjęli dwa zawiadomienia o oszustwie na tzw. „pracownika banku”. W jednym przypadku 22-letnia mieszkanka naszego powiatu straciła 13 tys. zł, w drugim przypadku 36-latka straciła 6 tyś zł.
 
Scenariusz obu zdarzeń był podobny. W obu przypadkach do pokrzywdzonych kobiet zadzwonili mężczyźni podający się za pracowników banków, w których miały one założone konta. Poinformowali je, że na ich konta była próba włamania i żeby uniknąć takich sytuacji i zabezpieczyć pieniądze przed kradzieżą mają one zainstalować w swoich telefonach specjalne aplikacje. Kobiety postępowały zgodnie ze wskazówkami i ściągnęły aplikacje wskazane przez przestępców. Następnie przelały pieniądze na bezpieczny rachunek. Niestety w ten sposób zostały oszukane. Jedna z nich straciła 6, druga 13 tysięcy złotych.
 
PAMIĘTAJ!
Bankowcy nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej czy danych karty płatniczej. Nie namawiają też do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji. To robią oszuści! O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Fałszywe aplikacje – jak się chronić?

1. Nie ściągaj aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli użytkownik jest nakłaniany do „ręcznego” ściągnięcia aplikacji z nieznanego źródła i zainstalowania jej na telefonie musi liczy się z ryzykiem infekcji telefonu wirusem.
2. Sprawdź nazwę. Każdy bank ma jasno sprecyzowana nazwę aplikacji, która znajduje się na jego stronie internetowej. Taką nazwę trzeba bardzo dokładnie, literka po literce, sprawdzić.
3. Zweryfikuj autora aplikacji. Można to sprawdzić w opisie aplikacji. Autor aplikacji bankowej będzie się nazywał tak samo jak bank.
4. Sprawdź liczbę użytkowników aplikacji i nie sugeruj się komentarzami. Nawet trzy – cztery pochlebne opinie mogą uśpić twoją czujność.
5. Używaj antywirusa i aktualizuj go.
 

KPP Nowe Miasto

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5