Czy droga S5 oddala się od Nowego Miasta?
2024-01-15 06:38:37(ost. akt: 2024-02-08 08:53:28)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała kolejne informacje dotyczące budowy drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Wynika z niech, że wariant drogi najbliższej Nowego Miasta wcale już nie jest liderem.
Droga ekspresowa S5 do tej pory skomunikowała trzy miasta wojewódzkie – Wrocław, Bydgoszcz i Poznań a także, za pośrednictwem A1, Gdańsk. Teraz przygotowywane jest jej dalsze przedłużenie z okolic Grudziądza do Ostródy, gdzie S5 połączy się z S7.
Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (gdzie w grudniu ub.r. GDDKiA otworzyła 5km odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz.
W celu realizacji tego odcinka S5 wstępnymi analizami korytarzowymi objęto około 8 tys. km2 terenu kilkunastu powiatów i kilkudziesięciu gmin.
W celu realizacji tego odcinka S5 wstępnymi analizami korytarzowymi objęto około 8 tys. km2 terenu kilkunastu powiatów i kilkudziesięciu gmin.
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu drogi S5.
Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
— Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego prognozowany dla każdego z trzech analizowanych wariantów ruch jest podobny. — informuje GDDKiA.
W aspekcie kryteriów ekonomicznych najkorzystniejszy wydaje się być wariant 3, który jest zdecydowanie najkrótszy.
W aspekcie kryteriów ekonomicznych najkorzystniejszy wydaje się być wariant 3, który jest zdecydowanie najkrótszy.
W opublikowanej przez inwestora informacji dotyczącej postępów inwestycji zdecydowanie wybrzmiewają argumenty za wariantem 1. Inwestor zauważa, że opcja "lubawsko - nowomiejska" najbardziej ingeruje w naturę. To mocny argument.
— Na podstawie opinii samorządów, mieszkańców i przedsiębiorców wyrażonych we wnioskach przesłanych nam po spotkaniach informacyjnych, można stwierdzić, że przebiegiem drogi S5 w wariancie 1 (najbliższym Iławy), która jest miastem powiatowym i największym ośrodkiem miejskim na trasie przebiegu S5 po terenie województwa warmińsko-mazurskiego, zainteresowane są władze i mieszkańcy Iławy. Taki przebieg byłby najbardziej zbliżony do istniejącej drogi krajowej nr 16, która przebiega przez Iławę. S5 stanowiłaby od wielu lat oczekiwaną obwodnicę Iławy. Natomiast wariant 2 (bliższy Lubawy i Nowego Miasta Lubawskiego) jest popierany przez samorządowców z Lubawy oraz Nowego Miasta Lubawskiego oraz lokalnych przedsiębiorców, którzy zainteresowani są jak najkrótszym dojazdem do drogi ekspresowej. Wariant 2 ingeruje też w większą powierzchnię obszarów Natura 2000, będących pod szczególną ochroną prawną — informuje GDDKiA.
To nie są wszystkie dane konieczne do pełnej analizy porównawczej. Inwentaryzacja przyrodnicza, która rozpoczęła się w maju 2022r. będzie trwała do lipca 2024r. ( ze względu na konieczność zbadania terenów, przez które przebiegają korekty wariantów). Badania geologiczne i geotechniczne GDDKiA planuje zakończyć w lutym 2024r.
To nie są wszystkie dane konieczne do pełnej analizy porównawczej. Inwentaryzacja przyrodnicza, która rozpoczęła się w maju 2022r. będzie trwała do lipca 2024r. ( ze względu na konieczność zbadania terenów, przez które przebiegają korekty wariantów). Badania geologiczne i geotechniczne GDDKiA planuje zakończyć w lutym 2024r.
na podstawie GDDKiA
red.
a.laskowska@gazetaolsztynska.pl
red.
a.laskowska@gazetaolsztynska.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez