Nidziczanka padła ofiarą oszusta internetwego

2021-10-01 14:00:00(ost. akt: 2021-09-30 15:52:41)
komputer

komputer

Autor zdjęcia: pixabay.com

31-letnia mieszkanka Nidzicy chciała sprzedać kurtkę na znanym portalu ogłoszeniowym. Niestety, zamiast zasilić swoje konto pieniędzmi ze sprzedaży odzieży, stała się ofiarą cyberprzestępcy i straciła 300 zł.
31-letnia mieszkanka Nidzicy chciała sprzedać kurtkę na znanym portalu ogłoszeniowym. Niestety, zamiast zasilić swoje konto pieniędzmi ze sprzedaży odzieży, stała się ofiarą cyberprzestępcy i straciła 300 zł.

Jak działają cyberprzestępcy?

Na popularnym serwisie sprzedażowym umieszczasz ogłoszenie. Oszust wyszukuje ofertę i kontaktuje się z Tobą za pośrednictwem znanego komunikatora. Pyta o jej aktualność, szczegóły przedmiotu – wszystko po to, aby wzbudzić Twoje zaufanie – po czym deklaruje chęć kupna wystawionej na sprzedaż przez Ciebie rzeczy.

Argumentując „względami bezpieczeństwa” lub darmową dostawą nalega, by transakcję sfinalizować poprzez nową formę płatności w serwisie ogłoszeniowym.

W kolejnym kroku udziela instruktażu jak to zrobić i przesyła link, który przekierowuje Cię na stronę z formularzem, zachęcając, abyś wprowadził w fałszywej platformie sprzedażowej m.in. dane swojej karty, rzekomo po to, aby otrzymać na nią pieniądze za przedmiot z ogłoszenia. Jeśli je wpiszesz, możesz być pewien, że oszust zasili swoje konto Twoimi oszczędnościami.

Pamiętaj, aby otrzymać zapłatę za sprzedawany przedmiot, kupującemu wystarczy tylko numer twojego konta bankowego.


Co robi, by nie paść ofiarą oszustwa?

Jeśli korzystasz z urządzeń z dostępem do Internetu, pilnuj swoich haseł dostępowych;

NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych.

Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty i numeru kodu zabezpieczającego CVV;

Pamiętaj, żeby weryfikować kto i co do nas pisze;

Ignoruj wiadomości od obcych i nigdy nie otwieraj linków w nich zawartych;

Zwrócić uwagę na poprzestawiane litery, dodatkowe kropki, błędy, czy brak polskich znaków;

Za każdym razem wyloguj się z aplikacji po zakończeniu jej użytkowania. Pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje;

Jeśli masz jakieś wątpliwości dotyczące prawdziwości otrzymanej wiadomości, lepiej skontaktować się z infolinią firmy, która rzekomo wysłała nam wiadomość.

Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku;

Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania;

Kieruj się zdrowym rozsądkiem.
kpp, roz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5