Opóźnienia w wypłatach świadczeń
2020-05-15 08:00:00(ost. akt: 2020-05-15 07:57:49)
Wysoka liczba prowadzonych postępowań, ale także absencje pracowników ZUS związanych z COVID-19, powodują, że nie zawsze jest możliwa realizacja wniosków o zasiłki w ustawowym terminie.
W ostatnich dniach do ZUS napłynęło wiele zapytań o termin wypłaty należnych świadczeń od świadczeniobiorców zaniepokojonych brakiem ich terminowej realizacji.
Sytuacja ta jest bezpośrednio związana z pandemią COVID-19.
Powodem opóźnień wypłaty świadczeń jest m. in. wielokrotny wzrost liczby wniosków o zasiłki.
Powodem opóźnień wypłaty świadczeń jest m. in. wielokrotny wzrost liczby wniosków o zasiłki.
W marcu liczba spraw wzrosła o 46% w stosunku do lutego, w kwietniu o 67,7% w stosunku do marca i aż o 145% w stosunku do lutego. Wysoka liczba prowadzonych postępowań, ale także absencje pracowników ZUS związanych z COVID-19, powodują, że nie zawsze jest możliwa realizacja wniosków o zasiłki w ustawowym terminie.
-- Co do zasady opóźnienie wypłaty środków następuje po okresie 30 dni od dnia następującego po dniu wpływu do ZUS ostatniego dokumentu wymaganego do ustalenia prawa do zasiłku. Możliwość opóźnienia w wypłacie świadczeń w zaistniałej sytuacji zostały przewidziane przez ustawodawcę” - informuje Anna Ilukiewicz regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie warmińsko-mazurskim.
Odstępstwa od ustawowego terminu realizacji wypłat świadczeń w związku z sytuacją pandemii określa Ustawa o zwalczaniu COVID-19.
Zgodnie z tą ustawą bieg terminów procesowych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Ponadto w okresie stanu epidemii nie stosuje się przepisu, na podstawie którego organ prowadzący postępowanie ma obowiązek powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie.
Nie mają także zastosowania przepisy o bezczynności organów, nie można też stosować środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.
Wspomniane przepisy Ustawy o COVID-19 nie zatrzymują prac ZUS i wypłat świadczeń. Wszelkie opóźnienia wynikają z dużej liczby złożonych wniosków o świadczenia. -„Zapewniam, że dokładamy wszelkich starań, by wypłaty zasiłków odbywały się bez zbędnej zwłoki. Pomimo możliwych opóźnień wszystkie należne środki zostaną świadczeniobiorcom wypłacone”- dodaje Anna Ilukiewicz
źródło: ZUS Olsztyn
źródło: ZUS Olsztyn
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
W czwartkowym (14 maja) wydaniu m.in.
Nikt nie odwołał wakacji
Jesteśmy regionem turystycznym, a przynajmniej takie mamy aspiracje i ambicje. Dlatego trzeba wyciągnąć lekcję z pandemii. I może zabrzmi to okrutnie, ale musimy poszukać swojej szansy w tym, co zgotowała nam pandemia koronawirusa.
Wirus u dentystów podwyższa ceny
Koronawirus drenuje kieszenie Polaków. Teraz doszły podwyżki wizyt u stomatologów, którzy naliczają opłatę za „ochronę przed koronawirusem”. W Olsztynie nie jest jeszcze najgorzej, ale też są dopłaty za środki ochronne.
Nowy tomograf dla szpitala w Biskupcu
Dzięki środkom unijnym będącym w gestii marszałka województwa oraz wsparciu sponsorów już niedługo Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza w Biskupcu może wzbogacić się o nowy, nowoczesny tomograf komputerowy.
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Zxc #2921267 | 188.147.*.* 16 maj 2020 07:04
To jest żart! Już 2 miesiące czekam na wypłatę zasiłku, dzwoniłam kilka razy na infolinie. Przyjmowali moje zgłoszenie i osoba, która prowadzi moją sprawę miała się ze mna kontaktować. Do dziś cisza. Mało tego na infor. dowiedziała się, że wpisany do rozpatrzenia maja inny okres niz podany jest w złożonych dokumentach - oswiadczenie i Z3 (zabrali mi 2 dni). Nie ma tam z kim rozmawiać. Na głównej stronie ZUS podany jest adres e-mail, na który mozna wysyłać skargi. Po wysłaniu takowej dostałam informacje zwrotna ze przez skrzynkę pocztową skarg nie przyjmują.
Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)