Seniorzy i młodzież z Nidzicy na spotkaniach z Pełnomocnikiem Rzecznika Finansowego

2025-09-22 21:26:47(ost. akt: 2025-09-22 21:37:06)

Autor zdjęcia: nadesłane

12 września w Nidzicy odbyły się dwa spotkania edukacyjne zorganizowane z inicjatywy Powiatowej Rzecznik Konsumentów Justyny Bukowskiej. Gośćmi wydarzenia byli Pełnomocnik Rzecznika Finansowego w Olsztynie – radca prawny Jakub Borowski oraz radca prawny Izabela Gruszczyńska. Spotkania skierowane były do dwóch różnych grup – środowiska senioralnego oraz uczniów szkół ogólnokształcących powiatu nidzickiego.
Rzecznik Finansowy – wsparcie dla konsumentów

Rzecznik Finansowy jest państwową instytucją działającą na rzecz ochrony klientów podmiotów rynku finansowego. Wspiera konsumentów w sporach z instytucjami finansowymi, udzielając porad, podejmując interwencje i prowadząc postępowania polubowne, a także wspierając w sprawach sądowych. Prowadzi również działalność edukacyjną i informacyjną, zwiększając świadomość finansową społeczeństwa.

Na co dzień mieszkańcy regionu mogą korzystać z pomocy ekspertów Rzecznika Finansowego w biurze terenowym w Olsztynie (ul. Prosta 1/2 lok. 5), telefonicznie (22 333 73 37) lub mailowo (biuroterenoweolsztyn@rf.gov.pl

Seniorzy o nieautoryzowanych transakcjach

Pierwsze spotkanie w Starostwie Powiatowym w Nidzicy skierowane było do seniorów. Głównym tematem były zagrożenia związane z korzystaniem z usług finansowych online. Poruszono m.in. kwestie kradzieży środków z kont bankowych i oszustw internetowych.

– W trakcie spotkania z seniorami poruszyliśmy zagadnienie nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Temat wywołał gorącą dyskusję, bo okazało się, że niemal wszyscy doświadczyli już próby wyłudzenia danych – mówi Izabela Gruszczyńska z Biura Terenowego Rzecznika Finansowego w Olsztynie.

Jedna z uczestniczek opowiedziała o dramatycznej historii utraty oszczędności po tym, jak zaufała cyberoszustom podszywającym się pod firmę inwestycyjną. Dzięki udziałowi w spotkaniu dowiedziała się, że nie każde ujawnienie danych oznacza rażące niedbalstwo, a oceny dokonuje sąd, a nie bank.

Seniorzy podkreślali, że takich spotkań potrzeba więcej, by poszerzać wiedzę i zwiększać świadomość finansową osób starszych.

Powiatowa Rzecznik Konsumentów zadeklarowała gotowość do organizacji podobnych wydarzeń, w celu dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców. Jednocześnie zwróciła się do obecnych na spotkaniu uczestników o rozpowszechnianie przy każdej możliwej okazji zdobytej na spotkaniu wiedzy wśród znajomych, współpracowników, rodziny, jako najskuteczniejszego kanału docierania z informacją do osób, które tego typu wiedzy, a tym samym odpowiedniej ostrożności, nie posiadają.

Młodzież o ubezpieczeniach i cyberzagrożeniach

Drugie spotkanie skierowane było do młodzieży licealnej. Pełnomocnik Rzecznika Finansowego przybliżył uczniom rolę instytucji w ochronie konsumentów oraz możliwości uzyskania bezpłatnego wsparcia.

Jakub Borowski skupił się na tematyce ubezpieczenia szkolnego od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). – Największym zaskoczeniem dla uczniów okazało się, że takie ubezpieczenie nie jest obowiązkowe, poza wyjazdami zagranicznymi. Byli też przekonani, że każda polisa ma taki sam zakres, tymczasem warunki można kształtować, a podstawowe pakiety rozszerzać np. o pomoc psychologa czy zwrot kosztów leczenia – wyjaśniał.

Uczniowie wspólnie analizowali kazus dotyczący reklamacji w sprawie ubezpieczenia szkolnego, a także poznali metody działania cyberoszustów i procedury w przypadku utraty środków z konta. Młodzież wykazała się dużym zaangażowaniem i otwartością.

Wspólna misja edukacyjna

Podczas obu spotkań Powiatowa Rzecznik Konsumentów w Nidzicy przypominała o swojej działalności i zachęcała do kontaktu. Jej biuro mieści się przy ul. Traugutta 23 (pokój nr 33, I piętro). Dyżury odbywają się w środy (8:00–10:30) i piątki (8:00–15:30), tel. 89 625 98 00, e-mail: rzecznik_konsumentow@powiatnidzicki.pl


2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B