„Szachy Królewskie” – wystawa malarstwa Wilgi Badowskiej na zamku w Nidzicy

2025-07-15 13:00:00(ost. akt: 2025-07-15 09:32:39)


SZMARAGDOWA KORONA CHROBREGO, 2020, 70_100 cm., batik na jedwabiu, pastele olejne

SZMARAGDOWA KORONA CHROBREGO, 2020, 70_100 cm., batik na jedwabiu, pastele olejne

Autor zdjęcia: mat. organizatorów

Już 18 lipca (piątek) o godz. 18:00 w klimatycznych wnętrzach zamku w Nidzicy odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Wilgi Badowskiej pt. „Szachy Królewskie”.
Absolwentka Wydziału Malarstwa I Grafiki PWSSP w Gdańsku, dyplom w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego. Uprawia malarstwo i grafikę. Od lat eksperymentuje z batikiem na jedwabiu, tworząc własną technikę mieszaną z pastelami olejnymi. Tematyka obrazów jest przeważnie figuratywna, dekoracyjna i symboliczna. Wykorzystuje motywy mitów. Swoje prace prezentowała do tej pory na ponad 55 wystawach indywidualnych oraz prawie 50 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą (Japonia, Niemcy, Dania, Norwegia, Meksyk, Włochy, Litwa). Stypendystka MKiDN z 2021r, autorka wystawy SZACHY KRÓLEWSKIE pokazywanej w 2022r. w NCK w Gdańsku, projektu elewacji kamienicy w Gdańsku na ulicy Ogarnej 75, autorka wystawy indywidualnej we Włoszech pod patronatem konsulatu w Mediolanie IMERSI FUORI DAL TEMPO (Zanurzeni poza czasem). Laureatka nagrody Instytutu Oceanologii PAN w konkursie Kobiecy Obraz Morza w 2022 I 2024, autorka ilustracji do książki "Królowe Polski na łowach". Ważniejsze wystawy i wyróżnienia - udział w Arsenale 88, wyróżnienie w konkursie Fundacji polsko-jadponskiej im. Miyauchi, Łazienki Królewskie, Warszawa, Galeria Piast, Tokio, nagroda specjalna Marszałka Województwa Pomorskiego w dziedzinie kultury.
Bierze udział w licznych plenerach malarskich i sympozjach artystycznych w Polsce i za granicą (Finlandia, Litwa, Włochy, Dania, Norwegia).

Zamek w Nidzicy, Galeria pod Belką
Wernisaż: 18.07.2025 (piątek), godz. 18:00

Wilga Badowska ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Gdańsku w 1986 roku, w pracowni profesora Kazimiera Ostrowskiego (ucznia Fernanda Légera). Uprawia malarstwo i grafikę. Stosuje różne techniki – akryl, pastele, olej, batik, na różnego rodzaju podłożach. Tworzy akwaforty, grafiki oraz rysunek. Jest ilustratorką wielu książek (m.in. Bronisława Sałudy Królowe polskie na łowach). Prezentowała swoje prace na ponad stu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą: Bornholm (Dania), Berlin i Hamburg (Niemcy), Elnesvogen (Norwegia), Tokio (Japonia), Oaxaca (Meksyk). Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych w Polsce, Ameryce Północnej, Japonii oraz Australii. W 2022 roku, w 35-lecie pracy twórczej została laureatką Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego.

Cykl obrazów Regalia Polskie, poświęcony zaginionym klejnotom koronacyjnym władców Rzeczpospolitej, powstał w rozwijanej przez artystkę od ponad trzydziestu lat, technice batiku, którą przeistoczyła z indonezyjskiej sztuki tradycyjnej w unikalną metodę współczesnego malarstwa.

„Malowanie na jedwabiu kojarzone jest ze sztuką włókna, jednak w malarstwie Wilgi bliżej mu do linorytu barwnego. W metodzie matrycy traconej zwanej też metodą Picassa, chodzi o to, aby na jednej płycie stosować cięcia dla kolejnych warstw nakładanej farby (od najjaśniejszej do najciemniejszej). Wilga znalazła analogiczny sposób postępowania w technice woskowej na powierzchni jedwabiu tyle tylko, że nie używa farb kryjących. Uzyskuje też subtelny efekt pędzla, a nie narzędzia rytującego. Jej prace mają dzięki temu niebywałą głębię. Światło wydobywają zestawienia kolorystyczne potęgowane przez kolejne warstwy. Jej kreatywność wspiera perfekcyjnie opanowany warsztat, co pozwala na wirtuozerię i wyzwolenie się od ograniczeń, jakie narzucają zasady stosowania poszczególnych technik. Zaczyna od projektu, następnie tworzy przestrzeń na indywidualny eksperyment, którego efektem są kompozycje o złożonej tkance malarskiej, urzekające niepowtarzalną urodą przedstawianego świata”. (Zofia Watrak, Wybory i przemilczenia. Od szkoły sopockiej do nowej szkoły gdańskiej, Wydawnictwo Słowo/Obraz Gdańsk, 2001)

„Jej prace są pojemne w znaczeniach. Liczy się każdy detal. Zakorzenia go w kulturowych symbolach. To zakodowane przesłanie. Należy się mu przyjrzeć wnikliwie. Wówczas można doświadczyć głębokiej świadomości uniwersalnej harmonii, która spaja zwierzęta, ptaki i rośliny w jeden organizm o niezwykłych kształtach. Tak można poczuć tożsamość z życiem manifestującym się w różnych formach. Spoglądając wgłąb, pod podszewkę zjawisk odnajdziemy Wilgi sprawy tajemne, niewypowiedziane, ledwo przeczuwalne i piękne. Jej twórczość jest uwodzicielska i pełna symboliki. (…) ”( Zyta Misztal von Blechinger, Rynek i Szuka 07.2020).

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B