Nie daj się omamić! W chaosie łatwo o pomyłkę

2024-12-21 08:00:00(ost. akt: 2024-12-19 11:32:21)

Autor zdjęcia: Pixabay

Do Świąt Bożego Narodzenia zostało jeszcze kilka dni a wiele osób wciąż czeka z zakupem świątecznych prezentów. W chaosie łatwo o pomyłkę czy niedopatrzenie a potem stres związany z nieodpowiednim zakupem czy zbyt wysoką ceną towaru.
Na co należy zwrócić uwagę dokonując świątecznych zakupów. Jak nie dać się omamić.
Spece od marketingu doskonale wiedzą jakich użyć sztuczek, by konsumenci wyszli ze sklepów z koszami pełnymi gadżetów i niepotrzebnych produktów, na które nie skusiliby się gdyby nie gwiazdkowe promocje.
Kupując towar w sklepie stacjonarnym nie mamy możliwości jego zwrotu, uprawnienie to zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Zwrotu można dokonać gdy towar zakupiono przez internet, mamy 14 albo 30 dni na odstąpienie od umowy.

Inna cena towaru na półce, a inna przy kasie.
W okresie świątecznym sklepy prześcigają się w ofertach promocyjnych i niejednokrotnie konsument na półce widzi inną cenę niż ta którą kasjer nabija na paragonie. W takiej sytuacji konsumenta obowiązuje cena, która widnieje na półce lub bezpośrednio na zakupionym towarze. Przysługuje mu roszczenie wykonania zawartej umowy na warunkach zgodnych z oznakowaniem towaru.

Promocje.
Kilka sztuk w cenie dwóch, albo dwa plus jeden gratis brzmi zachęcająco, dlatego należy porównać zbiorcze opakowanie do ceny mniejszego opakowanie i zwrócić uwagę czy rzeczywiście nam się to opłaca, warto zastanowić się też czy przyda nam się aż tyle produktu i jak go wykorzystamy, tak by się nie zmarnował i nie wylądował w koszu.

Gratisy.
Na towarach widnieją informacje gratis. I dobrze jeśli ten gratis jest rzeczywiście gratisem w dosłownym tego słowa znaczeniu. Zwracajmy uwagę na to czy ten sam towar z gratisem nie jest droższy od towaru bez gratisu.

Planowanie zakupów.
Pośpiech podczas zakupów nie jest dobrym doradcą. Należy przemyśleć zakup (wcześniej sporządzić listę) zarówno prezentów pod choinkę, jak i towarów spożywczych, tak aby po świętach nie okazało się, że zostaliśmy z problemem w postaci nietrafionego zakupu czy z żywnością, która trafi do kosza.

Anna Marlena Urban – Frączak
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5