Nowa szesnastka nie zagraża odnowieniu linii kolejowej Czerwonka-Mrągowo-Ełk
2021-03-23 09:15:00(ost. akt: 2021-03-23 09:30:20)
Naszego czytelnika zaniepokoił fakt, że projektowana obecnie nowa szesnastka "zajmuje w dwóch miejscach teren linii kolejowej" na odcinkach Mrągowo-Baranowo oraz Woźnice-Dąbrówka. — Linia kolejowa Czerwonka - Mrągowo-Orzysz jest przewidziana do modernizacji — uspokaja Paweł Czemiel, radny wojewódzki a zarazem doradca Ministra Infrastruktury.
Od jednego z naszych czytelników otrzymałem poniższego maila:
W materiale "Potrzebujemy nowej szesnastki" wyraził Pan jawne poparcie dla budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim w konsultowanym obecnie wariancie na odcinku Mrągowo - Ełk oraz namawiał Pan Czytelników do tego, aby również mailowo wyrażali takie poparcie. Czy Pan Redaktor uczynił to ze świadomością, że w konsultowanym wariancie projektowana droga zajmuje w dwóch miejscach teren linii kolejowej nr 223 Czerwonka - Ełk? Chodzi o odcinki Mrągowo - Baranowo oraz Woźnice - Dąbrówka. Linia kolejowa jest dziś nieczynna, ale proponowana do modernizacji w ramach programu Kolej+.
Ta trasa kolejowa posiada wielkie walory turystyczne i po remoncie mogłaby być jednym z najlepszych środków transportu obsługujących ruch turystyczny. Nie muszę chyba pisać o tym, że podróż kolejowa z rowerami czy dużym bagażem jest wygodniejsza, niż autobusowa. Poza tym każda osoba podróżująca koleją nie podróżuje samochodem, a jednym z argumentów zwolenników budowy S16 jest przecież odciążenie przeładowanych sezonowym ruchem drogowym mazurskich miast.
Uchylając się od oceny zasadności budowy drogi o takich parametrach przecinającej będące perłą przyrodniczą Mazury (zdania są tutaj mocno podzielone) zwracam uwagę na fakt, że jej budowa na pewno nie powinna się odbywać kosztem infrastruktury kolejowej. Z tego powodu konsultowany wariant jest nieakceptowalny. Popierając takie działania cofamy się do XX wieku.
Chyba, że inwestor drogowy jednocześnie przebuduje linię kolejową.
Tyle nasz czytelnik.
O wyjaśnienie poprosiliśmy Pawła Czemiela, radnego wojewódzkiego a zarazem doradcę Ministra Infrastruktury:
Przy projektowaniu nowych dróg kwestie linii kolejowych są brane pod uwagę już we wstępnych fazach planowania ich przebiegu. GDDKIA ma pełną wiedzę na ten temat, także w kwestii planów związanych z liniami kolejowymi. Taką wiedzę odnośnie zamierzeń drogowców ma też PKP PLK.
Chciałbym przypomnieć, że spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz (linia Orzysz-Ełk została zmodernizowana wcześniej staraniem wojska).
Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+. Inwestorem w ramach Programu Kolej+ będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.
Chciałbym przypomnieć, że spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz (linia Orzysz-Ełk została zmodernizowana wcześniej staraniem wojska).
Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+. Inwestorem w ramach Programu Kolej+ będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.
Igor Hrywna
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez