Pracownicy urzędu za mało zarabiają?

2023-05-01 20:43:23(ost. akt: 2023-05-01 20:52:59)

Autor zdjęcia: Archiwum GM

Radny Andrzej Nagraba, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Miłakowie uważa, że pracownicy miłakowskiego magistratu, nie licząc kadry kierowniczej, zarabiają za mało i powinni otrzymać podwyżkę. Złożył w tej sprawie interpelację do burmistrza. Radni otrzymali też pismo, miedzy innymi w tej kwestii.
W interpelacji jako uzasadnienie potrzeby podwyżek pracowników wiceprzewodniczący podaje m.in. rosnące koszty życia codziennego, inflację, spadek realnych płac. Dalej czytamy: “Pomimo utrzymującego się poziomu wynagrodzeń wiele gospodarstw domowych nie może pozwolić sobie na zakup takiej samej liczby produktów czy usług jak jeszcze kilkanaście miesięcy temu, ponieważ ich ceny rosną w szybkim tempie. Jest to szczególnie widoczne u osób zarabiających poniżej przeciętnego wynagrodzenia czyli tzw. “klasy średniej”. Ten problem dotyka również pracowników spoza kadry kierowniczej Urzędu Miejskiego w Miłakowie, o czym informują mnie w bezpośrednich rozmowach”.
Radny Andrzej Nagraba w swoim piśmie docenia zaangażowanie i doświadczenie, i wiedzę tych ludzi. Twierdzi, że … “Bez nich niemożliwe byłoby codzienne funkcjonowanie całego urzędu, wykonanie wielu inwestycji i zrealizowanie licznych projektów. Niestety w ostatnim czasie część z nich odeszła z pracy, a kolejne stoją przed tym dylematem. Bez wątpienia jedną z przyczyn są nieadekwatne zarobki”.

Ponadto zwrócił się z prośbą o przedstawienie danych statystycznych wynagrodzeń wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej z lat 2019-2022, ich premii, nagród i dodatków specjalnych. Także z iloma pracownikami i z jakiej przyczyny został rozwiązany stosunek pracy w latach 2019-2023 i czy burmistrz planuje podwyższyć wynagrodzenie pracowników Urzędu Miejskiego w Miłakowie spoza kadry kierowniczej.

O to niektóre z pytań radnego Andrzeja Nagraby i odpowiedzi burmistrza Krzysztofa Szulborskiego.
W jakiej wysokości w latach 2019-2022 nagrody otrzymało kierownictwo Urzędu Miejskiego w Miłakowie, tj. burmistrz Miłakowa, zastępca burmistrza, sekretarz gminy Miłakowo, skarbnik gminy i kierownicy poszczególnych referatów? I oto odpowiedź:
- Zastępca burmistrza, sekretarz, skarbnik, kierownicy poszczególnych referatów łącznie otrzymali w latach 2019-2022 kwoty
• w roku 2019 - 46 500 zł brutto
• w roku 2020 - 34 700 zł brutto
• w roku 2021 - 58 860 zł brutto
• w roku 2022 - 46 400 zł brutto
Burmistrz Miłakowa nie otrzymał żadnej nagrody.

Ile wyniosło średnie wynagrodzenie pracowników w 2022 roku ogółem, wśród pracowników z najdłuższym stażem pracy (powyżej 20 lat) oraz pełniących funkcje kierownicze?
- Średnie wynagrodzenie pracowników ze stażem powyżej 20 lat - 4 701,20 zł brutto.
Średnie wynagrodzenie kierowników - 6 170 zł brutto.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych na czas nieokreślony, z podziałem na rodzaje/typy stanowisk pracy w UM oddzielnie za rok 2021 -2022
- Stanowiska urzędnicze:
Rok 2021:
• 3 350 zł brutto
• 5 125 zł brutto

Rok 2022
• 4 000 zł brutto
• 5 825 zł brutto

Pracownicy fizyczni:
Rok 2021
• 2 950 zł brutto
• 3 550 zł brutto

Rok 2022
• 3 250 zł brutto
• 3 850 zł brutto

Wynagrodzenia osób zatrudnionych na czas nieokreślony i pełniących funkcje kierownicze.
- Rok 2021
• 3 700 zł brutto
• 7 900 zł brutto

Rok 2022
• 4 400 zł brutto
• 8 400 zł brutto

Z podziałem na referaty
Najniższe wynagrodzenie
2021 rok 2022 rok

Referat Organizacyjny 3 350 zł brutto 4160 zł brutto
Referat Finansowy 3 500 zł brutto 4 000 zł brutto
Referat Gospodarki terenowej 3 850 zł brutto 4 250 zł brutto
Samodzielne stanowisko pracy 3 600 zł brutto 3 600 zł brutto


Najwyższe wynagrodzenie
2021 rok 2022 rok

Referat Organizacyjny 4 350 zł brutto 5 050 zł brutto
Referat Finansowy 4 600 zł brutto. 5 100 zł brutto
Referat Gospodarki terenowej 3 950 zł brutto 4 600 zł brutto
Samodzielne stanowisko pracy 5 125 zł brutto 5 825 zł brutto

Dane dotyczące Referatu Spraw Obywatelskich z uwagi na okoliczności, że w referacie zatrudniona jest jedna osoba, zostały ujęte w informacji dotyczącej samodzielnych stanowisk pracy z uwagi na ochronę dóbr osobistych osób nie pełniących funkcji publicznych.

Z iloma pracownikami i z jakiej przyczyny został rozwiązany stosunek pracy w latach 2019-2023?
- W latach 2019 -2023 rozwiązano umowę z pięcioma pracownikami na wniosek pracowników.
• Referat Organizacyjny - 1
• Referat Gospodarki terenowej - 4

Czy planuje Pan podwyższyć wynagrodzenie pracowników Urzędu Miejskiego w Miłakowie spoza kadry kierowniczej?
- Podwyżki wynagrodzeń pracowników zrealizowano zgodnie z założeniami przyjętymi w uchwale budżetowej.

Sprawa wynagrodzeń pracowników urzędu była poruszana również na jednej z komisji Rady Miejskiej. Przewodniczący komisji przeczytał pismo, które rzekom mieli napisać sami pracownicy urzędu, w którym między innymi skarżą się na małe zarobki.
— Na komisji przewodniczący czytał pismo, które wpłynęło, ale nie było podpisane i dotyczyło między innymi wynagrodzeń pracowników — potwierdza Józef Pełka, radny Rady Miejskiej w Miłakowie. — Było tam w nim poruszanych jeszcze wiele innych nieprzyjemnych spraw. Jeśli chodzi wynagrodzenia pracowników, nie wiem jakie one są, nie mam takiej wiedzy. Wiem tylko, że niektórzy na stanowiskach kierowniczych mieli wyższe wynagrodzenie niż burmistrz. Po tej komisji zaraz na drugi dzień na sesji radny Andrzej Nagraba złożył interpelacje w tej sprawie.

Jak widać duże zamieszanie wokół jednego anonimowego pisma, a czy tylko o to chodziło? Nie wiadomo. Jedno jest pewne, że dzięki tej całej sytuacji nie musimy pytać ile zarabia miłakowski urzędnik... Czy to dużo, czy to mało, niech każdy sam oceni.

Wiesława Witos
w.witos@gazetaolsztynska.pl

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5