Fałszywa siostra wyłudziła pieniądze. To oszustwo "na BLIK"

2025-08-06 11:55:28(ost. akt: 2025-08-06 12:06:42)

Autor zdjęcia: Pixabay

Mieszkanka Morąga myślała, że pomaga siostrze. Miała być szybka pożyczka, straciła tysiąc złotych.
Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o szybkie wsparcie finansowe nie kryje się oszust!

Pomysły przestępców są różne np. pilne opłacenie rachunku za prąd, nagła zapłata za zatankowane paliwo, brak pieniędzy na powrót do domu itp. Z tego powodu należy osobiście spotkać się ze znajomym lub telefonicznie zweryfikować jego tożsamość.

We wtorek 5 sierpnia morąscy policjanci przyjęli zawiadomienie o oszustwie metodą "na BLIK" dokonanym na mieszkance gminy Morąg, do którego doszło dzień wcześniej.
— Zgłaszająca poinformowała, że osoba podająca się za jej siostrę na portalu społecznościowym, poprosiła o szybką pożyczkę pieniędzy za pomocą kodu BLIK — informuje Policja. — Kobieta będąc pewna, że koresponduje z członkiem swojej rodziny przekazała dwa wygenerowane przez siebie kody BLIK, zatwierdzając je w aplikacji mobilnej. W taki sposób pokrzywdzona straciła 1000 złotych.

Nie daj się oszukać!


Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej.

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
• Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
• Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
• Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B