Żaden z wariantów nie jest bardziej prawdopodobny niż inne

2023-02-28 20:59:15(ost. akt: 2023-03-15 08:45:37)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Wytyczenie trasy przebiegu drogi ekspresowej S5, to jeden z najtrudniejszych elementów całej inwestycji. Przy budowie dróg zawsze ktoś poniesie większy ciężar, a ktoś inny zyska. Mimo to infrastruktura drogowa musi być rozwijana, trzeba iść do przodu.
GDDKiA zaproponowała kilka wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5 na odc. Wirwajdy – Nowe Marzy. Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). W grze są trzy warianty, które omawianie były na spotkaniach informacyjnych zorganizowanych przez GDDKiA oraz projektanta Biuro Projektów TRAKT. Na początku roku w Lubawie i Nowym Mieście omawiany był przebieg w wariancie drugim, zielonym (W2). To odcinek który miałby biec przez gminę Biskupiec i gminę wiejską Nowe Miasto w powiecie nowomiejskim oraz gminę wiejską Lubawa w powiecie iławskim. Wariant ten zlokalizowany jest najbardziej na południe, przebiega ze zmiennym kierunkiem, najpierw południowym wzdłuż wschodniego brzegu Drwęcy, z ominięciem Lubawy od północy, następnie zachodnim z ominięciem od północy Skarlina i następnie od południa Łąkorza, aż do wspólnego punktu na granicy województw z wariantami W1 i W3.

Wariant W2 miałby być połączony z siecią z trzema węzłami: w okolicy Mierzyna (gmina Biskupiec), w okolicy Skarlina (gm. Nowe Miasto) i w Rodzonym (gm. Lubawa). Zaplanowany został także Punkt Obsługi Podróżnych (MOP) w miejscowości Skarlin. Wszystkie trzy zaproponowane warianty, w mniejszym lub większym stopniu, będą przebiegać przez teren gminy Biskupiec. Tam także odbyło się spotkanie i dyskusja po której wyraźniejsze stało się stanowisko mieszkańców terenów, przez które droga fizycznie ma przebiegać. W wielu przypadkach to wyburzenia budynków, dzielenie działek. To właśnie mieszkańcy gmin wiejskich poniosą największą cenę tej inwestycji. Zrozumiały jest sprzeciw.

Do dnia 28 lutego można było przekazywać ankiety do GDDKiA, w których należało wskazać poparcie dla któregoś wariantu i swój wybór uzasadnić. Lubawa postanowiła zawalczyć o dużą ilość głosów na wariant (W2) najbliżej miasta i zorganizowała akcję zbierania podpisów pod kościołami, w urzędzie czy lokalnych zakładach pracy. Skorzystanie z tych udogodnień oznaczało podpisanie się pod wersją i uzasadnieniem wybranym przez samorząd. Wiadomo, że samorząd z Lubawy zwrócił się m.in. do Rady Powiatu Nowomiejskiego z prośbą o poparcie wariantu W2. Ostatecznie nic się w temacie nie wydarzyło. Burmistrz Lubawy, Maciej Radtke, swoich mediach społecznościowych podziękował za aktywny udział w akcji mieszkańcom, właścicielom firm zlokalizowanych na terenie Lubawy i gminy wiejskiej, proboszczom parafii: ks. Mieczysławowi Rozmarynowiczowi i dziekanowi Marcinowi Staniszewskiemu, a także pracownikom Urzędu i jednostek podległych. 2 150 ankiet z Lubawy trafiło do olsztyńskiego oddziału GDDKiA. W pozostałych samorządach odbyło się to zwyczajnie, po rozmowach i konsultacjach kto chciał, po prostu sam wypełnił i wysłał ankietę. Niebawem przekonamy się co wybrali mieszkańcy oraz jak swój wybór argumentowali.

Czy pokryje się to ze stanowiskiem samorządów?
Dla Tomasza Ewertowskiego, wójta gminy wiejskiej Lubawa, kluczowe jest zdanie mieszkańców. Patrząc na mapy, w wersji "zielonej" to właśnie na terenie tej gminy zaplanowanych jest najwięcej wyburzeń, tu ma być węzeł i MOP (Miejskie Obsługi Podróżnych). Nic dziwnego, że stanowisko gminy wiejskiej Lubawa nie jest tak stanowcze i jednoznaczne jak miasta Lubawa. Droga S5 przez samą Lubawę przejeżdżać nie będzie. Podobnie w powiecie nowomiejskim, gdzie stanowisko gminy miejskiej i wiejskiej trochę się różnią. Rada Miejska w Nowym Mieście Lubawskim opowiedziała się za wariantem W2 (zielony) i zaproponowała zlokalizowanie dodatkowego węzła drogowego na drodze powiatowej nr 1333N w miejscowości Chrośle. Według samorządu z Nowego Miasta plan budowy drogi ekspresowej S5 to duży krok w nadrabianiu zaległości komunikacyjnych i transportowych regionu Warmii i Mazur, w tym również Nowego Miasta Lubawskiego i okolic. Słaby dostęp do dróg szybkiego ruchu to największa przeszkoda wśród przedsiębiorców w dorównywaniu konkurencji w branży gospodarczej, a także mieszkańców w innych sferach życia społecznego. Według radnych wybór wariantu W2 (zielonego) najmniej ingeruje w środowisko naturalne regionu oraz jest kompromisowym rozwiązaniem niosącym równomierne korzyści dla całego powiatu iławskiego, nowomiejskiego oraz ostródzkiego.

Emocji nie brakuje w gminie wiejskiej Nowe Miasto, gdzie droga fizycznie ma przebiegać. W wariancie W2, zaplanowany jest jeden węzeł i MOP. Rada Gminy Nowe Miasto Lubawskie wystąpiła do Ministra Infrastruktury o zmianę planowanego przebiegu drogi ekspresowej S5 w rejonie wsi Skarlin i Lekarty poprzez przesunięcie jej na granice obrębów geodezyjnych wsi Skarlin i Lekarty. To z inicjatywy radnego gminy ze wsi Skarlin, który argumentuje, że budowa drogi w proponowanym przebiegu przyczyni się do podziału działek rolnych kilkudziesięciu rolników oraz do wyburzenia wielu domów mieszkalnych i budynków gospodarczych; objazdy do działek rolnych wygenerują wysokie koszty i utracony czas, koszty te nie będą w żaden sposób zrekompensowane z uwagi na uwarunkowania prawne uniemożliwiające wypłatę odszkodowania za utracone korzyści i wzrost kosztów prowadzenia działalności rolniczej czy gospodarczej; główny ciężar ekonomiczny funkcjonowania nowej drogi poniosą rolnicy; wzrost kosztów dojazdu do pól w celu dotychczasowego ich użytkowania spowoduje zagrożenie płynności ekonomicznej i opłacalności gospodarstw rolnych; przesunięcie przebiegu drogi S5 w wariancie zielonym W2 usprawni znacznie użytkowanie rolnicze tych działek, pomniejszy straty ekonomiczne związane z dojazdem do działek rolnych.

Pozostaje gmina Biskupiec, która jednoznacznie opowiedziała się za wariantem W1 (fioletowym), który miałby być zlokalizowany najbardziej na północ. Ta wersja jest także popierana w Iławie.

Jak widać jednomyślności nie ma, trudno pogodzić interesy wszystkich. Pewne jest, że w nadrabianiu zaległości komunikacyjnych nie można się zatrzymywać.

— Każdy głos społeczny w procesie przygotowania inwestycji jest ważny. Jednocześnie nie można traktować ankiet jako plebiscytu, w którym miałby zwyciężyć ten wariant inwestycji, który otrzyma najwięcej głosów mieszkańców. Wyniki działań informacyjnych oraz informacji zwrotnej od społeczeństwa będą rozpatrywane całościowo, łącznie z uwagami, jakie mieszkańcy przekazali podczas cyklu spotkań. Liczba ankiet wyrażających poparcie i/lub sprzeciw dla określonych wariantów również zostanie wzięta pod uwagę, ale nie będzie czynnikiem jedynym czy przesądzającym. Warto też pamiętać, że ostateczny wybór wariantu nastąpi w oparciu o analizę kilku kryteriów: kryterium społecznego, ale też środowiskowego, ekonomicznego, ruchowego, czy technicznego. W tym momencie wszystkie trzy warianty są rozpatrywane jako równorzędne, wybór określonego wariantu nastąpi po zakończeniu prac projektowych i wykonaniu analizy wielokryterialnej —informuje Karol Głębocki z GDDKiA.

red.
lubawa@gazetaolsztynska.pl



2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5