Droga ekspresowa S5 na naszym terenie wciąż możliwa. W tej sprawie będą spotkania z mieszkańcami

2022-10-07 10:09:47(ost. akt: 2022-10-07 10:12:19)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Droga ekspresowa S5 stanowi docelowy element sieci najważniejszych połączeń europejskich tworzących Transeuropejską sieć transportową TEN-T. Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.
Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części województwa warmińsko – mazurskiego ( powiaty: ostródzki, iławski i nowomiejski) i północno – wschodniej części województwa kujawsko – pomorskiego ( powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński).

Wciąż jest szansa, że odcinek tej drogi będzie przebiegał przez powiat nowomiejski i gminę Lubawa. Wersja tzw. "iławska" także jest brana pod uwagę, dlatego kluczowe w ostatecznej decyzji o przebiegu tej drogi, mogą okazać się konsultacje społeczne.

— W IV kwartale 2022 planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami. Analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu trasy. Termin zakończenia prac nad STEŚ (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) planowany jest w II kwartale 2024 roku — informuje Karol Głębocki z GDDKiA — Wtedy wskażemy wariant, który zarekomendujemy we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po zatwierdzeniu STEŚ złożymy wniosek o wydanie tej decyzji. Na obecnym etapie każdy z analizowanych wariantów jest możliwy.

Samorządowcy oraz parlamentarzyści związani z Ziemią Lubawską wiele razy podkreślali, że droga ekspresowa powinna przebiegać przez teren powiatu nowomiejskiego i gminy Lubawa.

— Lubawa jako silny ośrodek przemysłowy generuje bardzo duży ruch samochodów ciężarowych rzędu kilkuset pojazdów na dobę i każde skrócenie dojazdu do drogi ekspresowej jest wymiernym efektem ekonomicznym i ekologicznym nie tylko dla lokalnych przedsiębiorstw, ale również w skali kraju. Natężenie ruchu, głównie samochodów ciężarowych, ale także innych pojazdów na drodze DK 15 jest również dużo większe niż na drodze DK 16. Wyższa jest także dynamika wzrostów natężenia ruchu na DK 15 niż na DK 16. Są to bardzo istotne argumenty w perspektywie przejmowania ruchu samochodowego z tych dróg przez planowaną drogę ekspresową — mówił burmistrz Lubawy, Maciej Radtke — Zwróciliśmy również uwagę, że wariant bliżej Lubawy w mniejszym stopniu ingeruje w środowisko przyrodnicze niż pozostałe warianty, które zbliżają się do Rezerwatu Przyrody Jeziora Karaś.

— Ze względu na zrównoważony rozwój naszego państwa, nie można podejmować takich działań, które będą w sposób jednoznaczny wspierały tylko jeden powiat, a te mniej zamożne, jak powiat nowomiejski, zostaną same sobie — mówił poseł Robert Gontarz.

Mocny jest także argument senator Bogusławy Orzechowskiej, która podkreśliła, że budowanie drogi ekspresowej na proponowanej trasie przez powiat nowomiejski i gminę Lubawa, nie będzie związane z koniecznością budowy mostów nad jeziorem, tak jak to by było w przypadku drogi w okolicy Iławy. Dzięki temu droga powstałaby szybciej.
— Jeśli droga 538 będzie w należytym standardzie, to skomunikowanie jej z drogą S5 byłoby doskonałym rozwiązaniem — mówił Zbigniew Ziejewski, poseł PSL i przedsiębiorca z powiatu nowomiejskiego.

Decyzje, które zapadną w temacie drogi ekspresowej S5, będą miały bez wątpienia znaczenie historyczne. To od nich w dużej mierze będzie zależała przyszłość naszego regionu.

red.
lubawa@gazetaolsztynska.pl

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5