Bezpieczna trasa z trzema pasami

2020-10-08 11:53:51(ost. akt: 2020-10-08 11:57:19)

Autor zdjęcia: Przemysław Majchrzak

W okolicach Nowego Miasta Lubawskiego powstaje obwodnica „dwa plus jeden”. Ten model drogi, na której ruch odbywa się w przeciwnych kierunkach naprzemiennie dwoma pasami oraz jednym, znany jest ze Skandynawii. Nowa obwodnica na DK15 poprawi m.in. komfort podróżujących na Mazury.
Drogi o przekroju „dwa plus jeden”zostały wymyślone w Szwecji i tam głównie są budowane. Powstają jednak coraz częściej również w innych częściach Europy. Mamy też własne przykłady w kraju. W 2016 r. oddano do użytku obwodnicę Bełchatowa (DK74) o długości 10,9 km, w 2017 r. obwodnicę Nysy (DK41/46 - 9,1 km), obwodnicę Kościerzyny (DK20 - 7,6 km), fragment S19 Sokołów Małopolski - Stobierna (12,4 km) oraz obwodnicę Wielunia (DK74 - 13,2 km). W realizacji są obecnie dwie drogi typu "2+1": obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (DK15 - 17,7 km) oraz obwodnica Sanoka (DK28 - 6,7 km). Łącznie 24,4 km. Zdaniem ekspertów, na takich drogach kierowcy jeżdżą spokojniej. Niższe koszty budowy oraz bezpieczeństwo to główne zalety modelu „dwa plus jeden”.

Obrazek w tresci

Nowomiejska obwodnica budowana jest w ciągu drogi krajowej nr 15. Trasa ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu, co pozwoli na rozładowanie ruchu komunikacyjnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum. Poprawi to warunki ruchu zarówno na DK 15, w samym mieście, a pośrednio również w całym województwie warmińsko-mazurskim, zwłaszcza w kontekście uzupełniającym przebieg planowanej drogi ekspresowej S5.

O obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego zabiegano od kilkunastu lat. Prace projektowe rozpoczęto jeszcze w 2007 roku. Po wcześniejszych problemach na etapie prac przygotowawczych w latach 2009-10, wreszcie w kwietniu 2012 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. W 2015 roku przeprowadzono przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „projektuj i buduj”, a 2 lutego 2018 roku podpisano umowę z PORR S.A. na realizację inwestycji.

Obrazek w tresci

Nowa obwodnica ma zostać oddana do użytku w czerwcu 2022 roku, zgodnie z przedłużonym o 282 dni terminem z powodu opóźnień administracyjnych. Na trasie powstaje 14 obiektów inżynierskich, w tym 8 wiaduktów drogowych, cztery przejścia dla zwierząt oraz jeden most. Przeprawa budowana w okolicach Bratiana będzie miała ok. 270 metrów długości. Około 18-kilometrowa obwodnica wiedzie od granic powiatu brodnickiego (woj. kujawsko-pomorskie) do ronda w Bratianie (woj. warmińsko-Mazurskie) przez piękne krajobrazowo tereny.

Obrazek w tresci

Całkowita wartość projektu wynosi: 396,4 mln zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót). Sam koszt robót to 318 mln zł, z czego 303,5 mln stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Na początku października br. wraz z grupą dziennikarzy z regionu Warmii i Mazur, zaproszonych przez olsztyński oddział GDDKiA, mieliśmy okazję obejrzeć front robót na obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego. Zaawansowanie prac budowniczowie określali wówczas na 46 proc.

Obrazek w tresci

- Obecnie wykonujemy roboty ziemne i konstrukcyjne - informowali. - Przebudowujemy kolizje z sieciami energetycznymi, wodociągowymi i gazowymi. Przy obiektach inżynierskich wykonywane są prace na wszystkich frontach i przy każdym obiekcie. Wykonywane są roboty brukarskie. Wykonawca robi też ścieki przykrawędziowe i skarpowe, rozpoczął humusowanie skarp.


Warto wiedzieć

Podstawowe parametry techniczne trasy głównej projektowanej drogi krajowej nr 15: klasa techniczna - GP; prędkość projektowa - 80 km/h; prędkość miarodajna - 100 km/h, nośność nawierzchni 115 kN/oś, przekrój jednojezdniowy 2+1 z barierą linową; szerokość jezdni 2 x 3,50 + 3,50 m

Tekst i zdjęcia: Przemysław Majchrzak

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5