AZPO bez barier i granic! AZPO otwarte na świat! Świat otwarty na AZPO!

2019-01-31 12:09:48(ost. akt: 2019-02-07 12:10:11)   Artykuł sponsorowany
„Podróżować to żyć.” (H. Ch. Andersen)

AZPO jako szkoła kształcąca kompetencje językowe oraz społeczne i obywatelskie.


Głównym zadaniem AZPO jest kształcenie młodych ludzi w celu rozwijania wiedzy, umiejętności i postaw na poziomie dającym im przygotowanie do dorosłego życia. Stanowi podstawę do rozwoju zawodowego, umożliwiającego dalszą naukę przez całe życie. Obok codziennego, szkolnego kształcenia kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym, matematycznych, informatycznych, przedsiębiorczości oraz ekspresji kulturalnej, szczególną rolę w szkole przykłada się do rozwoju umiejętności językowych.



W AZPO uczniowie mają okazję poznać i doskonalić 3 języki: angielski, hiszpański i niemiecki. Porozumiewanie w języku obcym jest niezbędną zdolnością w kształceniu postawy obywatelskiej i demokratycznej w dialogu międzykulturowym, ponadto wpływają na poziom zatrudnienia i rozwój osobisty. Dzieję się to nie tylko w sposób formalny, uczniowie poznają języki, zgłębiając wiedzę o literaturze obcej, kulturze innych krajów, style życia obcokrajowców, tradycje, zachowania, wartości i przekonania innych ludzi.



Szczególnym okresem, rozpoczynającym Nowy Rok w AZPO był drugi tydzień stycznia, który rozpoczął się tygodniową wizytą obcokrajowców: Yuan i Tarunesh, studentów Psychologii i Prawa z Chin oraz Indii. Goście zamieszkali w rodzinach uczniów AZPO. Wizyta była możliwa dzięki współpracy Pani Magdaleny Czerwińskiej, nauczycielki języka angielskiego i koordynatora wizyty w AZPO z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Anglistów OSA ET. Studenci, Yuan i Tarunesh, uczestniczyli i prowadzili zajęcia w przedszkolu, podstawówce i liceum. Poznali typowy dzień nauki w AZPO, zasady panujące w polskich domach, relacje między członkami rodzin. Sami opowiadali o historii, religii i kulturze swoich krajów. Uczniowie próbowali swoich sił m.in. w języku chińskim, gry na okarynie, sztuki walki Kung-Fu. Popołudnia młodzież spędzała na pieczeniu międzynarodowej pizzy w szkolnej kuchni, strzelając z broni sportowej w Stowarzyszeniu Kolekcjonersko-Strzeleckim ORŁY, na zaproszenie rodziców Jana Zielińskiego, ucznia klasy 6 oraz ścigając się na lodowisku. Wieczory spędzali wspólnie przy rodzinnym ognisku rodzin goszczących.



- Ten tydzień to czas wielu wspaniałych przygód i nowych doświadczeń. Nasi goście to niesamowite osoby, dzięki nim mogłam poszerzyć swoje horyzonty oraz przełamać barierę mówienia w języku angielskim. Miło spędziłam z nimi czas, bardzo się z nimi zżyłam i już za nimi tęsknię.- wspomina Magdalena Górska, uczennica 2 klasy liceum, goszcząca Tarunesh.

- Do naszej szkoły zawitało dwoje fantastycznych ludzi. Osobiście miałem okazję gościć Yuan z Chin. Ja i wszyscy uczniowie byliśmy zachwyceni ich pobytem w naszej szkole. Dowiedzieliśmy się z pierwszej ręki o Chinach i Indiach. Po szkole nie daliśmy im się nudzić. Podsumowując, ta akcja to strzał w dziesiątkę. Liczę, że jeszcze kiedyś się spotkamy. – wspomina Jacek Witkowski, uczeń klasy 7.
Udział w takiej inicjatywie stanowi doskonałą zachętę do nauki języków obcych. Dzięki Yuan i Tarunesh uczniowie nabyli pewność siebie w komunikowaniu się, wzbogacili zasób słownictwa, poznali potoczne zwroty, przydatne w codziennym funkcjonowaniu w obcym kraju, oswoili się z melodią języka i akcentem.




AZPO śladami Krzysztofa Kolumba


Podczas, gdy Yuan i Tarunesh oraz uczniowie AZPO kończyli zajęcia w szkole, za Oceanem Atlantyckim, na Dominikanie, uczniowie Escuela Basica Concepcion Garcia zaczynali dzień w szkole. Republika Dominikańska jest położona na Hispanioli, odkrytej przez Krzysztofa Kolumba w 1492 r. Słynny żeglarz był tak oczarowany pięknem wyspy, że nazwał ją „najpiękniejszym miejscem, jakie kiedykolwiek ujrzały ludzkie oczy”.
Niedaleko miejscowości Puerto Plata, po uprzednim umówieniu się z Eveliną Garcia, dyrektor tutejszej szkoły, odwiedzamy wiejską szkołę. Czy dominikańska szkoła ma coś wspólnego z polską? W Republice Dominikany edukacja na poziomie podstawowym jest bezpłatna i obowiązkowa dla dzieci w wieku od 6. do 14. lat. Szkoła podstawowa trwa osiem lat. Podobnie, jak w Polsce, dzieci uczą się przez 10 miesięcy w roku. Szkoła średnia jest również finansowana przez rząd, ale nie ma obowiązku uczęszczania do niej. Teoretycznie można zakończyć edukację w wieku 14 lat. Wyjść za mąż, urodzić dzieci i prowadzić dom, w przypadku kobiety. Dominikańczycy zarabiają średnio 250-300 dolarów miesięcznie, co w przeliczeniu na złotówki daje 1.100 zł. Żyją skromnie, ale potrafią uśmiechać się i iść przez codzienność tanecznym krokiem. Za wysokim, szarym murem, wieńczącym drut kolczasty, przemykały głowy pełne koralików i warkoczyków. Przez szpary w bramie biegały roześmiane gromadki dzieci w jednakowych szkolnych uniformach. Ich schludny wygląd budził poczucie porządku i dyscypliny. Jak wygląda codzienność szkolna po drugiej stronie muru? Dzień szkolny rozpoczyna się apelem, podczas którego śpiewają uczniowie hymn państwowy. W salach lekcyjnych bez okien, bo temperatura nie spada tam poniżej 27 stopni C., uczą się poszczególnych przedmiotów.



Dzień zaczynają śniadaniem, bo często nie mogą zjeść go w domu z powodu panującej biedy, szczególnie na terenach poza miastem. Młodzi Dominikańczycy jedzą też w szkole obiad. Szczególną uwagę poświęcają zajęciom pozalekcyjnym, podczas których uczą się tańczyć, malować, gimnastyki, rzeźby i śpiewu. Ten wymiar artyzmu może w przyszłości gwarantować im prace w pobliskich kurortach lub pozwolić zarobić na rękodziełach sprzedawanych turystom.



Dyrektor E. Garcia oprowadziła nas po szkole, mogliśmy poznać uczniów, porozmawiać z nauczycielami. Opowiedziała o metodach pracy z uczniami, sposobach motywacji oraz dokumentacji szkolnej. Na zakończenie wręczyliśmy uczniom słodycze i upominki zakupione w okolicznym sklepie. Nawiązanie współpracy z dominikańską szkołą rozpoczniemy od Maratonu Pisania Listów po angielsku i hiszpańsku oraz wysłaniu ich naszym dominikańskim przyjaciołom. Bardziej poznamy się przez rozmowy wykorzystując do tego celu szkolnego Skype, żeby powiedzieć im Buenos Dias! AZPO to szkoła, która warunkuje efektywność uczenia się od budowania relacji miedzy nauczycielem a uczniem, uczniem a uczniem, nauczycielem a rodzicem. Relacje te opiera na życzliwości, uznaniu i szacunku. Opinie i inicjatywny uczniów są ważne. Nauczyciele tworzą sytuacje, w których uczniowie rozwiązują problemy. Uczenie się od siebie nawzajem jest istotne dla przyszłości pracy w zespole pracowniczym. Stwarza sytuacje, w których uczniowie odwołują się do innych niż szkolne doświadczeń.

DLA NAS LICZY SIĘ UCZEŃ!





Kontakt:
Akademicki Zespół Placówek Oświatowych
Fijewo 85, 14-260 Lubawa
tel. 575-141-005
email: akademickizespol@gmail.com
www.szkolalubawa.pl
www.przedszkolelubawa.pl
www.zlobeklubawa.pl

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5