Dopłata do paczki? To oszustwo!

2023-02-14 07:29:58(ost. akt: 2023-02-14 07:39:03)

Autor zdjęcia: Pixabay

Coraz częściej korzystamy z zakupów online. Wykorzystują ten fakt oszuści, którzy podszywając się pod firmy kurierskie proszą o niewielką dopłatę do przesyłki. Niewielka kwota nie budzi niepokoju, ale to sposób na wyłudzenie naszych danych.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Zarząd w Krakowie pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Krakowie prowadzi śledztwo przeciwko ustalonym i dotychczas nieustalonym osobom, które w okresie od 8 grudnia 2021 roku do 13 stycznia 2022 roku w wielu miejscowościach na terenie kraju, brały udział w zorganizowanej grupie przestępczej. Oszuści zmieniali dane teleinformatyczne w bankowości elektronicznej i dokonywali w ten sposób modyfikacji sposobu autoryzacji dostępu do rachunków bankowych. Efektem była kradzież pieniędzy z kont bankowych ofiar.

Przestępcy rozsyłali wiadomości sms informujące o dopłacie za przesyłki o następującej treści:

a) przesyłane w dniu 09.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/inpost-IQ..........”,

b) przesłane w okresie od 13.12.2021 do 14.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://in.sv/inpost-SG..........”,

c) przesłane w dniu 14.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/lnpost-ds..........”,

d) przesłane w dniu 18.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://link.sv/inpost-xi..........”,

e) przesłane w dniu 19.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://yt.sv/lnpost-ny..........”,

f) przesłane w dniu 21.12.2021

• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://do.sv/lnpost-fj..........”,

• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-sK..........”,

g) przesłane w dniu 22.12.2021
„PGE: Na dzień 25.05 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3.46 zł Zapłać teraz na: https://cli.co/platnosc-pge-jk..........",

h) przesłane w okresie od 22.12.2021 do 25.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-mZ..........”,

i) przesłane w okresie od 25.12.2021 do 26.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://cli.co/lnpost-yP..........”,

j) przesłane w dniu 26.12.2021
„"PGE: Na dzień 27.12 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 4,27 zl; https://to.sv/Pge-naleznosc-ds.........."”,

k) przesłane w okresie od 26.12.2021 do 27.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-fQ..........”,

l) przesłane w dniu 06.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-22..........”,

m) przesłane w okresie od 06.01.2022 do 07.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://go.sv/lnpost-ja..........”,

n) przesłane w okresie od 08.01.2022 do 10.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://wa.sv/lnpost-32..........”,

o) przesłane w dniu 10.01.2022

• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-fj..........”,

• „"Na dzień 10.01 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności https://to.sv/pge-n3.........."”,

p) przesłane w okresie od 11.01.2022 do 13.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-od..........”.

W celu ustalenia wszystkich osób pokrzywdzonych, została przeprowadzona kampania informacyjna polegająca na rozesłaniu wiadomości SMS z numeru 48 669 979 971 oraz wiadomości e-mail z adresu pp.krakow@cbzc.org do osób zidentyfikowanych jako osoby, które otrzymały SMS z w/w treściami.

Osoby, które otrzymały przedmiotowe wiadomości proszone są o kontakt z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości, Zarząd w Krakowie, tel. (47 8356551) w godzinach 8:00-14:00 lub poprzez pocztę elektroniczną e-mail: pp.krakow@cbzc.policja.gov.pl.


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5