W LIDZBARSKIEJ „CZWÓRCE” USYPIANO EKRANY

2022-06-08 13:36:26(ost. akt: 2022-06-08 13:41:06)

Autor zdjęcia: Wojciech

Lidzbarska „czwórka” włączyła się w Ogólnopolską Kampanię Społeczną „Odłącz się – Połącz się”, której głównym zadaniem jest nauczenie dzieci odpowiedzialnego korzystania z mediów elektronicznych. W szkole zorganizowano projekcje filmów edukacyjnych, warsztaty i dyskusje poświęcone temu tematowi.
Nauczyciele specjaliści: Emilia Mejka i Katarzyna Sosnowska oraz neurologopeda Anna Wojtowicz – Raszewska już w czasie pandemii zastanawiały się, co zrobić z nadmiernym uzależnieniem uczniów od nowych technologii.

- Temat ten wypłynął, gdy rozmawiałyśmy o problemach rozwojowych dzieci - wyjaśniają. – Planowałyśmy zorganizować spotkania i właśnie wtedy Kasia natrafiła w Internecie na program profilaktyczny, który wręcz idealnie wpisywał się w nasze zamierzenia . Do współpracy pozyskaliśmy nauczyciela współorganizującego kształcenie Monikę Bartczak oraz pedagoga Annę Gess.

Ten profilaktyczny program edukacyjny nosi nazwę Re@lnie Odpowiedzialni i jest on częścią Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Odłącz się – Połącz się”. Celem Kampanii jest przekazanie wiedzy o zagrożeniach wynikających z nadmiarowego korzystania z ekranów. Dlatego hasłem programu jest „Uśpij ekrany”.

Panie wspólnie przygotowały ofertę zajęć dla uczniów klas I – III. Składały się na nią warsztaty, dyskusje i pokazy filmów edukacyjnych. Miały one nie tylko sprawić, że dzieci nauczą się świadomego korzystania ze smart fonów, laptopów i tabletów, ale również bardziej zintegrują się w ramach zespołu klasowego.
– Zajęcia przebiegały bardzo sprawnie – podkreśla pani Ania Gess. – Dzieci chętnie pracowały w grupach wykonując proponowane przez nas zadania.

Po przeprowadzonej akcji w szkole poprosiliśmy panie o wrażenia i podsumowanie projektu.
- Wybrałyśmy dzieci z młodszych klas, ponieważ one mają bardziej plastyczny umysł i można łatwiej wpłynąć na rozwój ich zainteresowań, nauczyć podejmowania właściwych decyzji o sposobach spędzania wolnego czasu i sposobów, jak nie dopuścić do uzależnienia od nowych technologii – mówi pani Kasia.

Pani Emilka podkreśla, że żyjemy w erze technologii cyfrowej: - Wszystko załatwiamy teraz przez Internet – tłumaczy. – Media zewsząd nas otaczają i działają dwojako: zarówno służą dobrym celom, ale nas też uzależniają.

- Z tych dobrodziejstw techniki należy korzystać, bo teraz się od nich nie odetniemy, one na stałe już zagościły w naszym życiu – kontynuuje pani Emilka. - Pandemia jeszcze to nasiliła, ale sadzę, że we wszystkim należy zachować umiar. I tego właśnie starałyśmy się nauczyć dzieci. Na jednym z filmów Krzysztof Hołowczyc mówi, ze korzystać można ze wszystkiego, ale trzeba zachować rozsądek – dopowiada pani Monika.

Panie uważają, że jest tyle aktywności, które zostały niejako zapomniane, ale stanowią równie atrakcyjny sposób spędzania wolnego czasu.
– Ja na przykład zauważyłam, ze dziewczynki prawie już nie bawią się lalkami – stwierdza pani Kasia - Choć z drugiej strony zaobserwowałam wielki renesans gier planszowych – polemizuje pani Monika. – Powstają nawet kluby skupiające miłośników takiej rozrywki.

- Zabawa jest stałym elementem życia człowieka – podkreśla pani Ania Gess. – Mimo że mijają pokolenia stare sprawdzone gry i rozrywki są nadal atrakcyjne i ciekawe. Panie podczas zajęć przedstawiły zabawy ze swojego dzieciństwa. - Dzięki naszej retrospekcji dzieci miały okazje sobie je przypomnieć – wyjaśnia pani Wojtowicz – Raszewska. – I okazuje się, że niewielu z nich już się w ten sposób bawi, choć dzieci je wszystkie znają. Ten potencjał należałoby rozwijać.

- Ogromną rolę mają do odegrania rodzice, ponieważ mają oni największy wpływ na swoje dzieci. Mogą kontrolować treści oglądane przez dziecko, ale często tego nie robią ograniczając się jedynie do wyznaczania limitów czasowych – zauważają panie.

Sądzą też, że dzisiaj dzieci są przebodźcowane i szybko się nudzą , ponieważ żyjemy w świecie ciągłych zmian. - Ale nudę można też kreatywnie wykorzystać - przyznają zgodnie. - Zamiast jednak szukać kolejnych gier czy filmików można wyjść na podwórko, pobawić się z psem czy kotem, a w domu lepić z plasteliny, rozwiązać krzyżówkę lub poczytać coś dobrego.

- Dzieci mają świadomość szkodliwości nadużywania mediów elektronicznych, ale brak im siły i motywacji, by się o nich oderwać. I tu muszą wkroczyć dorośli – konkluduje pani Emilka

Ważna jest rozmowa, wspólne spędzanie czasu wolnego, rodzinne zabawy, pójście razem na spacer, do muzeum czy uprawianie rozmaitych sportów – dorzuca pani Kasia.

Realizacji programu w „czwórce” towarzyszył konkurs na szkolne logo kampanii „Odłącz się – Połącz się.
Nagrodę główną zdobyła Laura Wagner z kl. VIII a, która zaproponowała oryginalne ujęcie tematu. Pozostałe wyróżnione prace wykonali: Piotr Bakuła - kl. II a, Nela Pałka - kl. IV a, Julka Borkowska - kl. V a oraz Ula Jusis - kl. V a.

Podsumowując kampanię warto przytoczyć obrazowe porównanie wytrawnego znawcy mediów Gabriela M. Nissima, który kiedyś powiedział: „Jeśli twoje dziecko mieszka nad morzem, to lepiej nauczyć je pływać niż wznosić mur na plaży”.

Żyjemy nad morzem nowych technologii i rozsądniej jest ich nie zakazywać, ale nauczyć dziecko świadomie z nich korzystać, by służyły jego rozwojowi a nie przyczyniały się do wewnętrznego spustoszenia.

I to my, dorośli, powinniśmy dać zdecydowany priorytet działaniom niezwiązanym z elektroniką pamiętając, że „prawdziwe wspomnienia tworzą się poza ekranem twojego dziecka” i że do nas należy wypełnienie funkcji wychowawczej.
Wojciech Karolonek



Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: karo

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5