Bo lokalni są fajni

2022-01-13 14:34:22(ost. akt: 2022-02-05 12:02:57)

Autor zdjęcia: Materiały PUP

— Już pierwszy locdown dał nam się mocno we znaki — opowiada Joanna Tarasewicz, właścicielka pralni chemicznej w Lidzbarku Warmińskim. — Jesienią 2020 roku pomyślałam, że trzeba coś robić, żeby pomóc lokalnym przedsiębiorcom. To właśnie pani Joanna zainicjowała akcję "Lokalni są fajni".
— Pomyślałam sobie, że jak tak dalej pójdzie, to w naszym mieście zostaną tylko banki — opowiada mieszkanka Lidzbarka Warmińskiego. — Chciałam, zwrócić uwagę mieszkańców i zachęcić ich do korzystania z usług i zakupów u lokalnych przedsiębiorców. O pomoc poprosiłam właściciela firmy Studio Martin Mariusza Gumana, który za darmo wydrukował plakaty z hasłem: "Lokalni są fajni".

Plakaty pani Joanna rozdała miejscowym przedsiębiorcom, pojawiły się między innymi na szybach i drzwiach sklepów.

Pomysł spodobał się dyrekcji Powiatowego Urzędu Pracy w Lidzbarku Warmińskim.

— Uznaliśmy, że same plakaty to zbyt mało — opowiada Sylwia Bęś, dyrektor lidzbarskiego PUP. — Postanowiliśmy włączyć się w tę akcję i zaprezentować lokalne firmy na swoich stronach internetowych.

W ten sposób powstał cykl prezentacji między innymi na profilu Facebook Powiatowego Urzędu Pracy w Lidzbarku Warmińskim, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem nie tylko przedsiębiorców, ale też innych mieszkańców powiatu lidzbarskiego.

W ramach tej akcji pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Lidzbarku Warmińskim odwiedzili w minionym roku blisko 200 niewielkich firm. Zrobili zdjęcia i opisali działalność każdej z nich.

— Przede wszystkim chodzi o małe i średnie firmy — podkreśla Jan Harhaj, starosta powiatu lidzbarskiego, któremu urząd pracy podlega. — Duże przedsiębiorstwa radzą sobie o wiele lepiej z promocją swojej działalności, bo mają na ten cel większy budżet. Małe firmy, zwłaszcza te działające w branżach, które najbardziej ucierpiały z powodu pandemii, trzeba szczególnie wspierać.

Jak reagują na tę inicjatywę przedsiębiorcy?

— Przedsiębiorcy z chęcią uczestniczą w tej akcji, prezentując swoje produkty i usługi — kontynuuje dyrektor lidzbarskiego PUP. — Udało nam się dotrzeć do firm mających już ugruntowaną pozycję na lokalnym rynku oraz do wielu nowych firm. Myślimy, że zaprezentowani w ramach akcji młodzi przedsiębiorcy mogą stanowić inspirację dla osób planujących założenie własnej firmy. Cieszy nas to, że tak wielu firmom powstałym z dotacji udało się zaistnieć i przetrwać, pomimo panującej pandemii COVID-19. Wiele z tych firm się rozwija i ma się naprawdę dobrze. To cieszy i daje nam satysfakcję z wykonywanej pracy.

Jak wspomnieliśmy pracownicy PUP zaprezentowali już prawie 200 firm z powiatu lidzbarskiego. Jedną z nich — sklep zielarsko-medyczny otworzył w ubiegłym roku Tomasz Naumczyk.

— To bardzo dobra inicjatywa — mówi. — Po pierwsze ukazuje potencjał miejscowych firm, po drugie tworzy lokalne więzi międzyludzkie. Dzięki prezentacji mojego sklepu, więcej osób się o nim dowiedziało, co buduje także moją firmę.

Joanna Szałkowska, która swój sklep z pamiątkami pod nazwą Nota Bene prowadzi w Lidzbarku Warmińskim od ok. 20 lat także uważa akcję za potrzebną.

— Lubię ludzi i to właśnie dla nich, dla mieszkańców naszego miasta, powiatu prowadzę ten sklep — mówi pani Joanna. — Akcja "Lokalni są fajni" jest mi bliska. W pełni ją popieram, bo przypomina mieszkańcom o naszych lokalnych firmach, które przecież nie tylko służą klientom, ale też dają pracę wielu mieszkańcom i są bardzo potrzebne.

Jak mówią pracownicy lidzbarskiego urzędu pracy, akcja „Lokalni są fajni” przynosi obustronne korzyści. W trakcie wizyt u przedsiębiorców, urzędnicy PUP promują przy okazji różne formy wsparcia, jakimi ich urząd dysponuje, między innymi prace interwencyjne, Krajowy Fundusz Szkoleniowy, staże oraz doposażenia stanowiska pracy.

— Dzięki naszym wizytom u pracodawców udało nam się w tym roku rekordowo szybko „sprzedać” wszystkie te formy — opowiada Sylwia Bęś. — Przedsiębiorcy zainteresowani współpracą z nami otrzymali w zamian za swój udział w akcji, profesjonalne i ekspresowe doradztwo i pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosków. Ponadto była to okazja do zaprezentowania firmy na portalu społecznościowym Powiatowego Urzędu Pracy w Lidzbarku Warmińskim oraz stronie internetowej urzędu. Naszą witrynę w grudniu odwiedziło prawie 23.000 osób. Zamieszczane posty dotyczące akcji „Lokalni są fajni” cieszą się dużym zainteresowaniem wśród lokalnej społeczności o czym świadczy duża liczba pozytywnych komentarzy.

Pracownicy urzędu pracy w trakcie spotkań przeprowadzają także badania ankietowe. Ma to na celu uzyskanie informacji o kondycji gospodarczo - ekonomicznej lokalnych przedsiębiorstw, planach zatrudnieniowych oraz o potrzebach szkoleniowych pracodawców i pracowników poszczególnych firm.

Akcja "Lokalni są fajni" trwa od kilku miesięcy i jest dowodem na to, że dobry pomysł, życzliwość, zrozumienie i wspólne działanie przynoszą dobre efekty.
lub


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5