Żaden z przewoźników nie był zainteresowany przetargiem na dowóz dzieci
2021-10-16 19:33:57(ost. akt: 2021-10-16 19:58:35)
Materiał
partnera
W związku z dezinformacją wśród mieszkańców gminy wiejskiej Lidzbark
Warmiński w sprawie dowozów uczniów do szkół gminnych w roku szkolnym
2021/2022, przeprowadziliśmy rozmowę z Wójtem Gminy Lidzbark Warmiński
Fabianem Andrukajtis, aby wyjaśnił zaistniałą sytuację.
Dlaczego tegoroczny dowóz dzieci do gminnych placówek szkolnych jest tak
burzliwym tematem wśród jej mieszkańców?
burzliwym tematem wśród jej mieszkańców?
— Nie koniecznie nazwałbym to burzliwym tematem, natomiast rzeczywiście borykamy się z pewnymi problemami dotyczącymi dowozów uczniów do placówek szkolnych na terenie gminy Lidzbark Warmiński. Jest mi przykro, że mimo ogłoszonych przetargów nikt z lokalnych przewoźników nie złożył oferty. W związku z tym musieliśmy kilkukrotnie wszczynać postępowania o zamówienia publiczne, a następnie je unieważniać, co niestety wydłużyło procedurę przetargową. Tym samym, wyjaśniam, że trudności w zorganizowaniu dojazdu uczniom do szkół nie były spowodowane opieszałością w działaniu Urzędu Gminy, ale wynikały z nierozstrzygniętych przetargów.
Jak wyglądała procedura dotycząca postępowania w sprawie dowozu uczniów do placówek oświatowych na terenie gminy?
— 27 lipca br. ogłosiliśmy pierwsze postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym bez negocjacji, które zakończyło się unieważnieniem w dniu 6 sierpnia br., ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Przestrzegając ustawowych terminów, działając zgodnie z prawem i ustawą o zamówieniach publicznych, niezwłocznie w dniu 12 sierpnia br. ponownie ogłosiliśmy postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym bez negocjacji. Ponadto, w nowym postępowaniu w specyfikacji warunków zamówienia, jak i projekcie umowy uwzględniliśmy kwestie oraz niejasności sugerowane przez potencjalnych Wykonawców i przesłane w formie elektronicznej na platformę zakupową należącą do Gminy Lidzbark Warmiński, stanowiącą publiczne narzędzie w komunikacji z wykonawcami. Pomimo tego, również nie wpłynęła żadna oferta. Z tej przyczyny, przetarg został unieważniony w dniu 20 sierpnia br.
Z jakich przyczyn żadna z firm transportowych nie przystąpiła do przetargu?
— Tak naprawdę trudno powiedzieć, dotychczasowi przewoźnicy wiedzieli, że będzie przetarg, gdyż niejednokrotnie o tym informowaliśmy, chociażby na komisjach czy posiedzeniach Rady Gminy, w których dotychczasowi przewoźnicy uczestniczyli. W związku z tym, że dwa przetargi zostały unieważnione z powodu nieprzystąpienia żadnego z przewoźników, rozpoczęliśmy działania zmierzające do jak najszybszego podpisania umowy. Początkowo chcieliśmy podpisać umowę tylko na 2 miesiące, a w trakcie tego czasu ponownie ogłosić przetarg na całość zadania tym razem na trzy lata. Te dwa miesiące dałyby nam czas na przeprowadzenie ponownej procedury przetargowej. Chciałbym również nadmienić, iż 23 sierpnia br. wydałem polecenie służbowe dla zastępcy wójta by skontaktował się z dotychczasowymi przewoźnikami w celu omówienia dalszej współpracy. Pierwsze rozmowy prowadzone były telefonicznie i przewoźnicy wstępnie wyrazili zgodę na tego typu działania. Tego samego dnia Przewoźnicy sami poprosili o spotkanie w tej sprawie przychodząc do Urzędu, gdzie omówione zostały uwagi, jakie ich zdaniem powinniśmy uwzględnić w przetargu. W spotkaniu z przewoźnikami ze strony gminy uczestniczyli: zastępca wójta oraz sekretarz. Przewoźnicy wyjaśnili, że zabezpieczona kwota w budżecie na dowóz dzieci w roku szkolnym 2021/2022 tj. 630 tys. zł jest zbyt mała i z tej przyczyny nie złożyli ofert w dwóch wcześniejszych postępowaniach przetargowych. Stwierdzili, że ze względu na rozszerzenie dotychczasowych usług m.in. o opiekunów dowozów kwota zabezpieczona na dowóz powinna być znacząco wyższa tzn. ok. 1,2 mln złotych (notatka służbowa ze spotkania). Poinformowano Przewoźników, że w budżecie gminy są zabezpieczone środki w kwocie 630 tys. złotych oraz że trwa przygotowanie kolejnego postępowania obejmującego okres wykonywania usługi przez dwa miesiące. Ostatecznie Przewoźnicy stwierdzili, że nie są zainteresowani realizacją przewozów na dwa miesiące.
Jak prowadzone były dalsze procedury, aby wyłonić firmę transportową i zapewnić dzieciom dojazd do szkoły już od 1 września br.?
Jak prowadzone były dalsze procedury, aby wyłonić firmę transportową i zapewnić dzieciom dojazd do szkoły już od 1 września br.?
— W związku ze zbliżającym się rokiem szkolnym i pilną potrzebą dowozu uczniów do szkół, w środę 25 sierpnia br. zostało wszczęte pierwsze postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki. Prawo zamówień publicznych bowiem mówi, że ze względu na wyjątkową sytuację nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie gminy, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. W rezultacie do dnia 28 sierpnia br. wszczęto łącznie 5 postępowań w trybie zamówienia z wolnej ręki, które niestety zakończyły się unieważnieniem z powodu nieprzystąpienia Wykonawców do przedmiotowych negocjacji.
Kto w takim razie zapewnia dowozy dzieci do placówek oświatowych na
terenie gminy?
terenie gminy?
— PKS Siedlce Spółka z.o.o i w tym miejscu chciałbym zaznaczyć, iż była to jedyna firma z wszystkich do których wysłaliśmy zapytanie, a która odpowiedziała pozytywnie na postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki, stawiając jednakże warunek, mianowicie, że przystąpi do negocjacji, lecz umowa musi byś podpisana na minimum 3 lata. Mając na uwadze, że jest to jedyny podmiot, który wyraził chęć jakichkolwiek negocjacji, jak również upływający czas, podjąłem decyzję o wszczęciu negocjacji. W związku z wszczętym postępowaniem w trybie zamówienia z wolnej ręki oraz przeprowadzonymi negocjacjami w dniu 28 sierpnia br. została wyłoniona firma świadcząca obecnie usługi dowozu dzieci do szkół. Natomiast podpisana została 31 sierpnia br., czyli dopiero na dzień przed rozpoczęciem roku szkolnego, stąd też późno przekazana informacja o rozkładzie jazdy. Za całe zamieszanie przepraszam Rodziców i jeszcze raz kieruję w ich stronę ukłony za wyrozumiałość, cierpliwość, zaufanie jakim mnie obdarzyli oraz zrozumienie tej trudnej sytuacji dla nas wszystkich. Jak Państwo widzicie, problemy z dowozem dzieci do szkół nie wzięły się z opieszałości czy nieudolności gminy, tylko wynikały z przedłużającej się procedury przetargowej.
W związku z rozstrzygnięciem postępowania z wolnej ręki, na jakich warunkach finansowych podpisał Pan umowę i na jaki czas?
Tak jak już wspominałem wcześniej, warunkiem przystąpienia do negocjacji spółki PKS Siedlce było podpisanie umowy na minimum 3 lata i tak też się stało. Ponadto, w związku z tym, że wykonawca usługi nie posiada siedziby w naszym regionie w ramach przeprowadzonych negocjacji ustaliliśmy, że autobusy będą stacjonować nieodpłatnie na bazie, której właścicielem jest gmina, co również wpłynęło pozytywnie na ostateczną wartość zamówienia. Negocjacje były bardzo trudne, gdyż presja czasu nie ułatwiała rozmów, tym bardziej, że przedsiębiorca w początkowej fazie negocjacji chciał kwotę znacznie wyższą niż środki zabezpieczone w budżecie. Ostatecznie udało się wynegocjować za każdy rok szkolny po 630 tys. złotych, a więc tyle ile mieliśmy uprzednio zabezpieczone w budżecie gminy na ten cel. Natomiast w związku z tym, że umowa podpisana została w przeddzień rozpoczęcia roku szkolnego przedsiębiorca zgłosił fakt, że we wrześniu nie będzie świadczył usług na liniach regularnych. Wiąże się to z tym, iż nie będzie mógł się ubiegać o dodatkową dopłatę wynikającą z tytułu sprzedaży biletów ulgowych dla uczniów w ramach przewozów regularnych. Przewoźnicy w naszym województwie mają możliwość, którą dopuszcza ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, umożliwiająca dopłaty ze środków budżetu Państwa w postaci 49% ulgi do sprzedanych biletów miesięcznych uczniom szkół podstawowych. Dlatego też, firma PKS Siedlce Spółka z o.o. zażądała dopłaty z budżetu Gminy za wrzesień w wysokości 120 tys. zł, jako rekompensaty z racji niemożliwości skorzystania z ustawowych ulg, jakie przysługiwały by jej na trasach regularnych. Oczywiście nie zgodziłem się na takie warunki finansowe. Stwierdziłem, że jeżeli sprawa dotyczy tylko jednego miesiąca września 2021 r., to proporcjonalnie mogę dołożyć 10% wynagrodzenia rocznego i zaproponowałem kwotę 63 tys. zł, na które Wykonawca ostatecznie wyraził zgodę.
Czy Wykonawca posiada już uprawnienia na przewozy regularne?
— Tak, wybrany Przewoźnik posiada uprawnienia na przewozy regularne i od 1 października br. na dwunastu wyznaczonych trasach ma zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych z możliwością wykupienia biletu miesięcznego i zwykłego. Z tych linii mogą korzystać zarówno dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz mieszkańcy gminy. Natomiast w związku z tym, że we wrześniu przewoźnik nie świadczył usług na liniach regularnych zobowiązałem go ażeby w tym jednym miesiącu wszyscy mieszkańcy gminy mogli korzystać bezpłatnie z przewozów. Przewoźnik przystał na te warunki i nie pobierał żadnej opłaty za przewóz w/w osób.
Jak wygląda dowóz dzieci uczęszczających do szkół miejskich?
— Gmina organizuje dowóz dzieci do szkół w ramach obwodów ustalonych uchwałą Rady Gminy. Jednak to rodzice decydują do której szkoły będzie uczęszczało ich dziecko, czy do szkoły wiejskiej czy miejskiej. W przypadku, gdy dziecko uczęszcza do szkoły miejskiej, gmina nie jest zobowiązana do organizowania dowozu takiemu dziecku.
W rzeczy samej, wybór Wykonawcy na dowóz dzieci do szkół w roku szkolnym 2021/2022 przysporzył Gminie trudności.
— Tak, tym bardziej, że gdy po podpisaniu umowy wydawało się, że to już koniec problemów, tuż po wyłonieniu Wykonawcy w dniu 01.09.2021 r. do Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński wpłynął wniosek Stowarzyszenia Przewoźników Krajowego Transportu Drogowego Osób z siedzibą w Lidzbarku Warmińskim o udostępnienie informacji publicznej na temat przeprowadzonych postępowań o zamówienia publiczne dot. dowozu dzieci do placówek oświatowych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński w roku szkolnym 2021/2022. Oczywiście udzieliliśmy stosownej odpowiedzi w wymaganym terminie.
Ponadto, 14 września br. mieliśmy niespodziewaną kontrolę przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Olsztynie, w zakresie przeglądu technicznego autobusów PKS Siedlce Sp. z o.o. dowożących uczniów do placówek oświatowych na terenie gminy Lidzbark Warmiński od dnia 01.09.2021 r. Po kilku godzinnej akcji Inspekcji Transportu Drogowego wspartej Policją kontrola nie wykazała nieprawidłowości, z czego bardzo się cieszę. W moim przekonaniu kontrola wyszła na dobre Gminie, ponieważ jesteśmy teraz pewni, że standardy bezpieczeństwa są zachowane, a autobusy wożące dzieci są w dobrym stanie. Bezpieczeństwo naszych dzieci oraz mieszkańców traktuję priorytetowo, dlatego wszelkie możliwe kontrole w tym wypadku uważam za zasadne i wskazane.
Informacja od Wójta Gminy do mieszkańców!
Szanowni Państwo Drodzy Rodzice
W związku ze świadczeniem Usług przez nowego przewoźnika tj. PKS Siedlce Spółka z.o.o chciałbym prosić Państwa o wyrozumiałość i cierpliwość. Początki są trudne i zapewne jeszcze przez pewien czas będą pojawiać się utrudnienia w funkcjonowaniu, natomiast ze strony Urzędu Gminy zrobimy wszystko, aby te utrudnienia były jak najmniejsze. Jeśli zauważycie Państwo jakieś niedogodności bądź będą inne zastrzeżenia prosimy o bezzwłoczny kontakt ze szkołą, opiekunem trasy lub Urzędem Gminy, aby jak najszybciej wyjaśnić sprawę. Chciałbym Państwa zapewnić, że zrobiłem wszystko co w mojej mocy, aby zapewnić bezpieczny dowóz dzieci do naszych placówek, tym samym nie narażając budżetu gminy na dodatkowe obciążenie finansowe. Uwzględniłem również sugestie rodziców, aby trasy były najbardziej optymalne, aby dzieci były w podróży do szkoły najkrócej jak tylko jest to możliwe. Oczywiście nie zawsze będzie to rozwiązanie dobre dla wszystkich, jednakże będziemy robić wszystko, aby było to najmniej uciążliwe dla Państwa pociech.
Z poważaniem Wójt Gminy Lidzbark Warmiński
Fabian Andrukajtis