Lidzbark stawia na zielony rozwój

2021-10-06 07:56:46(ost. akt: 2021-10-06 14:17:55)
Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, znajduje się na pierwszym miejscu w naszym plebiscycie "Oceń wójta, burmistrza i starostę". Miasto rozwija się dynamicznie, jest liderem w pozyskiwaniu środków unijnych na inwestycje, za chwilę zostanie uzdrowiskiem.
O Termach Warmińskich napisano już dużo. Kolejnym ważnym wydarzeniem w Lidzbarku Warmińskim było oddanie do użytku stumetrowej długości tężni solankowej z tarasem widokowym. Powstał też przy niej największy w mieście plac zabaw. Obok buduje się trzy obiekty - prywatny zakład przyrodoleczniczy, samorządowy Pawilon Zdrowia nad "Żabim stawem" oraz plac do pumptracku (tor wysiłkowy jazdy na rowerze). Powstaje też w tym miejscu promenada.

Jednak nie samym uzdrowiskiem miasto żyje. Niedawno, bo 22 września w Zamku Królewskim w Warszawie burmistrz Lidzbarka Warmińskiego odebrał, w towarzystwie wykonawcy ważnej dla miasta inwestycji, nagrodę Stowarzyszenia Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego w Ogólnopolskim Konkursie "Modernizacja Roku 2020". W ten sposób komisja, składająca się z przedstawicieli ministerstw, urzędów wojewódzkich, politechnik i przedstawicieli branży budowlanej, doceniła remont ulicy Dąbrowskiego w Lidzbarku Warmińskim.

— Jury oceniło tę inwestycję pod względem przydatności, spójności z miejską infrastrukturą, jakości wykonania oraz zastosowanych rozwiązań architektonicznych i technologicznych. Doceniło nie tylko walory komunikacyjne inwestycji, ale także jej jakość wykonania i estetykę — opowiada burmistrz Jacek Wiśniowski, którego pytamy o kolejną kończącą się inwestycję.

— Ulica Dąbrowskiego, o czym nie każdy wie, jest dla Lidzbarka także ważna z uwagi na to, że już za moment, właśnie tą drogą, będą jeździły miejskie autobusy. Może pan nam przypomnieć szczegóły dotyczące komunikacji miejskiej?
— Jak już niejednokrotnie mówiłem, to historyczna chwila dla naszego miasta, bo to pierwsza w historii Lidzbarka Warmińskiego komunikacja miejska. Stawiamy na zrównoważony rozwój w oparciu o ochronę środowiska, dlatego wybraliśmy autobusy, które dla środowiska naturalnego są neutralne. Mam nadzieję, że wielu lidzbarczan przesiądzie się z samochodów do darmowych autobusów, co nie tylko zmniejszy emisję spalin, ale odciąży centrum miasta. Dodam, że pojazdy te będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i mających problem z poruszaniem. Komunikacja miejska w Lidzbarku Warmińskim jest efektem projektu „Rozwój mobilności i transportu publicznego Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński”. Jego wartość to 5.525.854 zł z czego 4.464.890,10 zł to także środki pozyskane z RPO.

— Jakie autobusy pojawią się na ulicach Lidzbarka Warmińskiego?
— To dwa elektryczne pojazdy firmy Yutong o długości 9 metrów, szerokości blisko 2,5 metra i wysokości ponad 3 metrów. Każdy zmieści na swoim pokładzie 60 osób, w tym 23 miejsca siedzące i 6 miejsc dla osób z ograniczeniem ruchowym dostępne z poziomu niskiej podłogi. Przy drugim wejściu jest opuszczana specjalna rampa, ułatwiająca wsiadanie osobom na wózkach. Autobusy zasilane są silnikami elektrycznymi o mocy szczytowej wynoszącej 240 KW, które pozwolą na pokonanie co najmniej 100 km na jednym ładowaniu. Pojazdy wyposażone są w system klimatyzacji, a także dwa ogólnodostępne gniazdka typu USB do ładowania urządzeń mobilnych. Warto wspomnieć także o dedykowanej aplikacji mobilnej dla pasażerów, która nie tylko pozwoli sprawdzić rozkład jazdy, ale zobaczyć w czasie rzeczywistym gdzie autobus się znajduje.

— Ile tras planujecie?
— Autobusy będą obsługiwały trzy linie: północną, południową i tzw. dużą pętlę. Częstotliwość kursowania uzależniona będzie od pory dnia, tak np. w godzinach szczytu kursy będą częstsze, w święta i weekendy rzadsze, itp. Dodam, że korzystanie z autobusów przez pierwsze 5 lat będzie całkowicie darmowe i niewykluczone, że pozostanie takie na dłużej. Biorąc pod uwagę obecne ograniczenia przy ulicy Orła Białego tj. zamknięcie drogi oraz potrzebę ustalenia potrzeb komunikacyjnych i czas
przejazdu, do końca roku będziemy testowali nasze autobusy wraz z mieszkańcami.


Oceń wójta, burmistrza, starostę

Już niedługo miną trzy lata od ostatnich wyborów samorządowych, które odbyły się 21 października 2018 roku. 4 listopada 2018 roku odbyła się druga tura wyborów. To wtedy wybraliśmy większość wójtów i burmistrzów.

Przyszła zatem pora, aby podsumować pracę naszych samorządowców po 3 latach sprawowania przez nich swoich funkcji.

Nasza redakcyjna akcja to dobry sprawdzian ich popularności wśród wyborców.

Przypomnijmy, że w naszym regionie mamy 3 prezydentów, 47 burmistrzów i 66 wójtów. Jednak w wyborach w 2018 roku wybraliśmy jednego wójta więcej, a jednego burmistrza mniej. Stało się tak, bo Wielbark w 2019 stał się miastem a wójt tym samym burmistrzem.

Z okazji trzeciej rocznicy wyborów będziemy rozmawiać z samorządowcami. Pytać ich o sukcesy i porażki.

A na razie zachęcamy do udziału w naszej akcji.
Głosować można do 2 listopada 2021.

W momencie publikacji tekstu na czele rankingu stał Jacek Wiśniowski. Poniższa tabela aktualizuje się po oddaniu każdego głosu.Koszt wysłania jednego sms to 2,46 zł z VAT za SMS


Regulamin: kliknij tutaj

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5